1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 січня 2020 року


Київ

справа № 295/1120/17

провадження № К/9901/45798/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання відмови неправомірною та про зобов`язання призначити пенсію за віком відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", за касаційною скаргою Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Богунського районного суду м. Житомира у складі суді Стрілецької О.В. від 11 травня 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Охрімчук І.Г., Капустинського М.М., Моніча Б.С. від 11 серпня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання відмови неправомірною та про зобов`язання призначити пенсію за віком відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", в якому просив:

- визнати неправомірною відмову Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області в призначенні ОСОБА_1 пенсії зі зниженням пенсійного віку відповідно до частини 1 статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";

- зобов`язати Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити і виплачувати ОСОБА_1 з 25 грудня 2016 року пенсію за віком зі зменшенням пенсійного віку відповідно до частини 1 статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".




Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Богунського районного суду м. Житомира від 11 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року,, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Скасовано розпорядження Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 19 грудня 2016 року про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 згідно статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Зобов`язано Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити, нараховувати та виплачувати ОСОБА_1 пенсію зі зменшенням пенсійного віку згідно статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з 5 грудня 2016 року.



3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що документи, які містяться в матеріалах справи підтверджують перебування позивача у зоні відчуження з 9 липня 1987 року по 18 липня 1987 року, що є підставою для призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, відповідно до положень статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".





Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Богунського районного суду м. Житомира від 11 травня 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.




СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській атомній електростанції у 1987 році 3 категорії, що підтверджується дублікатом посвідчення серії НОМЕР_1, виданого 20 січня 2017 року, і має право на пільги, встановлені Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

15 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії за віком, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС зі зниженням пенсійного віку на 5 років відповідно до частини 1 статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Розпорядженням заступника начальника Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 19 грудня 2016 року ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії зі зменшеннням пенсійного віку у зв`язку з неможливістю підтвердження його участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській атомній електростанції не менше 10 днів.

Листом від 23 грудня 2016 року № 14400/04 Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повідомило позивача про те, що йому відмовлено в призначенні пенсії, оскільки в нього відсутні первинні документи, які підтверджують період його перебування в зоні радіоактивного забруднення в 1987 року протягом 10 днів.

На заміну листа від 23 грудня 2016 року № 14400/04 відповідачем направлено позивачу лист від 19 січня 2017 року № 604/04, зі змісту якого убачається, що йому відмовлено в призначенні пенсії зі зменшенням пенсійного віку, оскільки в нього відсутні первинні документи, які підтверджують період його перебування в зоні радіоактивного забруднення в 1987 року протягом 10 днів та подане ним посвідчення учасника ліквідації наслідків Чорнобильської АЕС є недійсним, оскільки в ньому відсутня відмітка про його перереєстрацію.



6. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.




ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до пункту 5 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження видаються посвідчення зеленого кольору, серія А. При цьому у посвідченні на правій стороні по діагоналі зліва направо ставиться штамп фарбою червоного кольору "Перереєстровано". Починаючи з 1 жовтня 1998 року зазначене посвідчення без такого штампу вважається недійсним.

Додане позивачем до заяви про призначення пенсії посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році Серія НОМЕР_2 вважається недійсним, оскільки відсутня відмітка про перереєстрацію.

Відповідно до наданих позивачем документів не можливо встановити період перебування в зоні відчуження, населений пункт, об`єкт роботи.



8. Відзиву на касаційну скаргу Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Богунського районного суду м. Житомира від 11 травня 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року ОСОБА_1 не подано.




ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



9. Відповідно до статті 55 Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які у 1987 році працювали у зоні відчуження від 10 до 14 календарних днів, пенсійний вік зменшується на 5 років.



10. Підпунктом 5 пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 передбачено, що документи, які засвідчують особливий статус особи: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 9 березня 1988 року № 122, або довідка військової частини, у складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою виконувались роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, видана органами місцевого самоврядування (підприємствами, установами, організаціями) (при призначенні пенсії за віком із застосуванням норм статті 55 Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи").



11. Згідно із частиною першою статті 15 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.



12. Відповідно до пункту 5 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року № 51 учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження з 1 липня 1986 року до 31 грудня 1986 року від 1 до 5 календарних днів, у 1987 році - від 1 до 14, у 1988 - 1990 роках - не менше 30 календарних днів, на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або на їх будівництві - не менше 14 календарних днів у 1986 році, віднесеним до категорії 3, видаються посвідчення зеленого кольору, серія А. При цьому у посвідченні на правій стороні по діагоналі зліва направо ставиться штамп фарбою червоного кольору "Перереєстровано" і на вільному місці виконується запис про дату перереєстрації. Починаючи з 1 жовтня 1998 року зазначене посвідчення без такого штампу вважається недійсним.


................
Перейти до повного тексту