ПОСТАНОВА
Іменем України
09 січня 2020 року
м. Київ
справа №826/3882/18
адміністративне провадження №К/9901/56745/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Саприкіної І. В.,
суддів Берназюка Я. О., Кравчука В. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва (суддя Патратій О. В.) від 16 квітня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду (головуючий суддя Карпушова О. В., судді: Губська Л. В., Епель О. В.) від 18 червня 2018 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗІМ Кепітал Груп" до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними та скасування наказів,
УСТАНОВИВ:
У березні 2018 року ТОВ "ЗІМ Кепітал Груп" звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент), у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту від 13 жовтня 2017 року № 330 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 15 травня 2017 pоку № KB 083171351404, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 02 червня 2017 року № 143171532918 (по об`єкту "Будівництво житлових будинків по вул. Практичній, 2, 4, 6, 8, вул. Журавлиній, 10, 23, вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва (І черга - будинок № 1)";
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту від 13 жовтня 2017 року № 331 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 15 травня 2017 pоку № KB 083171351381, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 02 червня 2017оку № KB 143171533083 (по об`єкту "Будівництво житлових будинків по вул. Практичній, 2, 4, 6, 8, вул. Журавлиній, 10, 23, вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва (IV черга - будинок № 4)";
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту від 13 жовтня 2017 року № 332 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 15 травня 2017 pоку № KB 083171351432, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 02 червня 2017 року № KB 143171533205 (по об`єкту "Будівництво житлових будинків по вул. Практичній, 2, 4, 6, 8, вул. Журавлиній, 10, 23, вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва (II черга - будинок № 2)";
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту від 13 жовтня 2017 року № 333 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 15 лютого 2017 pоку № KB 083170461135, декларації про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 08 червня 2017 року № KB 143171591079 (по об`єкту "Будівництво паркінгу з нежитловими приміщеннями по вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва";
-визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту від 13 жовтня 2017 року № 334 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 15 травня 2017 pоку № KB 083171351420, декларація про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 02 червня 2017 року № KB 143171532833 (по об`єкту "Будівництво житлових будинків по вул. Практичній, 2, 4, 6, 8, вул. Журавлиній, 10, 23, вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва (III черга - будинок № 3)";
- зобов`язати Департамент подати ДАБІ України інформацію щодо скасування наказів від 13 жовтня 2017 pоку № 330, № 331, № 332, № 333, № 334, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 квітня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2018 року, позов задоволено повністю.
Приймаючи такі судові рішення, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що спірні накази Департаментом прийняті внаслідок порушення відповідачем порядку проведення перевірок та здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Не погоджуючись з такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Департамент звернувся з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 квітня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2018 року і прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
У касаційній скарзі Департамент зазначає, що оскаржувані накази були прийняті на підставі листа ОСОБА_1, який нібито стверджував, що він не розробляв проекти по вказаним вище об`єктах будівництва і не здійснював авторський нагляд за їх будівництвом.
20 липня 2018 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду відкрив касаційне провадження у цій справі, а ухвалою від 08 січня 2020 року призначив її до розгляду.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів установила таке.
Як убачається з матеріалів справи, ТОВ "Зім Кепітал Груп" є замовником об`єктів будівництва: "Будівництво житлових будинків по вул. Практичній, 2, 4, 6, 8, вул. Журавлиній, 10, 23, вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва (І черга - будинок № 1)"; "Будівництво житлових будинків по вул. Практичній, 2, 4, 6, 8, вул. Журавлиній, 10, 23, вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва (II черга - будинок № 2)"; "Будівництво житлових будинків по вул. Практичній, 2, 4, 6, 8, вул. Журавлиній, 10, 23, вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва (III черга - будинок № 3)"; "Будівництво житлових будинків по вул. Практичній, 2, 4, 6, 8, вул. Журавлиній, 10, 23, вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28-А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва (IV черга - будинок № 4)"; "Будівництво паркінгу з нежитловими приміщеннями по вул. Онуфрія Трутенка, 28, 28- А (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва".
15 травня та 02 червня 2017 року позивач подавав до Департаменту відповідні декларації про початок виконання будівельних робіт на вказаних вище об`єктах будівництва та декларації про готовність до експлуатації цих об`єктів.
У подальшому, Департаментом винесено накази, якими вказані вище декларації були скасовані, а саме: накази від 13 жовтня 2017 року № 330, № 331, № 332, № 333, № 334. Підставою для їх скасування слугував лист ОСОБА_1 від 03 жовтня 2017 року, згідно якого останній повідомив відповідача, що ним проекти по вказаних вище об`єктах будівництва не розроблялися і авторський нагляд за їх будівництвом не здійснювався.
Саме прийняття Департаментом цих наказів стало підставою для звернення ТОВ "ЗІМ Кепітал Груп" до суду з цим адміністративним позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи про оскарження судових рішень першої та апеляційної інстанцій, перевіривши матеріали справи й заслухавши суддю-доповідача про обставини справи, колегія суддів дійшла таких висновків.
За приписами ч. 1 ст. 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги.
Згідно з положеннями ч. 4 ст. 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до ч. 1, 2 та 3 ст. 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, ст. 2 та ч. 4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду знаходить, що рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 квітня 2018 року та постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2018 року відповідають зазначеним вимогам процесуального закону, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 7 Закону України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI) управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється шляхом контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування (далі - вихідні дані), проектної документації.