ПОСТАНОВА
Іменем України
27 грудня 2019 року
м. Київ
справа №650/1061/16-а
адміністративне провадження №К/9901/16322/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 650/1061/16-а
за позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області (далі - Великоолександрівська селищна рада) про визнання протиправними та скасування постанов по справі про адміністративне правопорушення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.12.2016, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Димерлія О.О., суддів Єщенка О.В., Ступакової І.Г., -
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 18.08.2016 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила визнати протиправними та скасувати постанови Великоолександрівської селищної ради від 09.08.2016 № 16 та № 17 про притягнення її до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене частиною першою статті 182 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 посилалась на те, що відповідачем притягнуто її до відповідальності за адміністративне правопорушення, якого фактично не було, оскільки рівень шуму, установленого санітарними нормами для відповідного часу, не було перевищено, а особою, яка склала протокол рівень шуму не досліджувався.
2. Великоолександрівський районний суд Херсонської області постановою від 22.09.2016 задовольнив позовні вимоги.
3. Одеський апеляційний адміністративний суд постановою від 08.12.2016 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.
4. 10.01.2017 ОСОБА_1 звернулась до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.12.2016, а постанову Великоолександрівського районного суду Херсонської області від 22.09.2016 - залишити в силі.
5. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 16.01.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.
6. 06.02.2017 від відповідача до суду касаційної інстанції надійшли заперечення на вказану вище касаційну скаргу, в яких Великоолександрівська селищна рада просить залишити останню без задоволення, а оскаржуване ОСОБА_1 судове рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
7. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
8. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
9. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Суди встановили, що ОСОБА_1 є власницею кафе "ІНФОРМАЦІЯ_1" і "ІНФОРМАЦІЯ_2".
26.07.2016 на адресу Великоолександрівської селищної ради надійшли протоколи про адміністративне правопорушення, передбачене частиною першою статті 182 КУпАП відносно ОСОБА_1, з відповідними додатками.
Засідання адміністративної комісії було призначено на 08.08.2016 на 14:00 год. ОСОБА_1 та інших осіб, які беруть участь у справі повідомлено згідно вимог закону, про що свідчать поштові повідомлення.
На адресу Великоолександрівської селищної ради 05.08.2016 за вх.№354 надійшло клопотання ОСОБА_1 від 04.08.2016 з проханням відкласти розгляд справи на 14 днів у зв`язку із хворобою та необхідністю пошуку адвоката.
Розглянувши заяву ОСОБА_1 від 04.08.2016 комісією 08.08.2016 прийнято рішення про відкладення засідання адміністративної комісії до 09.08.2016 до 14:00 год., у зв`язку з обмеженими термінами щодо розгляду адміністративних матеріалів. Про прийняте рішення повідомлено ОСОБА_1
Постановою адміністративної комісії виконавчого комітету Великоолександрівської селищної ради від 09.08.2016 № 16 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене частиною першою статті 182 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 289, 00 грн. Вказане стягнення накладене за те, що вона порушила вимоги положень статті 24 Закону України від 24.02.1994 № 4004-XII "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" (далі - Закон № 4004-XII), оскільки 16.07.2016 о 23-20 год. в кафе-барі "ІНФОРМАЦІЯ_1" використовувалась звуковідтворювальна апаратура, в результаті чого лунала музика.
Постановою адміністративної комісії виконавчого комітету Великоолександрівської селищної ради від 09.08.2016 № 17 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене частиною першою статті 182 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 255, 00 грн. Вказане стягнення наклдаене за те, що вона порушила вимоги положень статті 24 Закону № 4004-XII, оскільки 16.07.2016 року о 23-45 год. в кафе-барі "ІНФОРМАЦІЯ_2" використовувалась звуковідтворювальна апаратура, в результаті чого лунала музика.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що оспорювані постанови відповідача є незаконними в зв`язку з порушенням процедури притягнення позивача до адміністративної відповідальності, передбаченої КУпАП та у зв`язку з тим, що постанови не вмотивовані і не підтверджені доказами, зібраними відповідно до вимог закону, які б свідчили про вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 182 КУпАП.
12. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив із того, що при розгляді адміністративних матеріалів адміністративною комісією Великоолександрівської селищної ради було досліджено протоколи про адміністративне правопорушення інспектора Великоолександрівського відділення поліції Головного управління Національної поліції в Херсонській області лейтенанта поліції ОСОБА_7, в яких вказувалося про те, що з використанням звуковідтворювальної апаратури, а саме: акустичних колонок та підсилювача звуку о 23.20 год в кафе "ІНФОРМАЦІЯ_1" та кафе "ІНФОРМАЦІЯ_2" відтворювалася музика, чим було порушено вимоги статті 24 Закону № 4004-XII. Крім того у матеріалах адміністративної справи є пояснення ОСОБА_2, який підтвердив, що в кафе "ІНФОРМАЦІЯ_1" близько 23:20 год. дійсно гучно звучала музика із звуковідтворюючої апаратури. Даний факт також підтверджено поясненням ОСОБА_3, ОСОБА_4 , ОСОБА_5, ОСОБА_6 . Відтак судом зроблено висновок про правомірність оспорюваних постанов.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
13. Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована зокрема, тим, адміністративні матеріали, на підставі яких її було притягнуто до адміністративної відповідальності так само як і протоколи засідань зазначеної вище адміністративної комісії, не містять будь-яких відомостей про вимірювання рівня шуму. Також позивач вказує на те, що кафе "ІНФОРМАЦІЯ_2" та "ІНФОРМАЦІЯ_1" є закритими захищеними об`єктами, а музика звучала всередині приміщень.
14. У запереченнях на касаційну скаргу відповідач вказує на те, що у нічний час, із двадцять другої до восьмої години на захищених об`єктах забороняються гучний спів і викрики, користування звуковідтворювальною апаратурою та іншими джерелами побутового шуму, проведення салютів, феєрверків, використання піротехнічних засобів. Також вказує на те, що кафе-бар "ІНФОРМАЦІЯ_1" не є закритим захищеним об`єктом, оскільки має у своєму складі літній майданчик.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
16. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
17. Пунктом 44 частини першої статті 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в України" визначено, що до компетенції сільських рад належить встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.