ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 грудня 2019 року
м. Київ
Справа № 0840/3447/18
Провадження № 11-918апп19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Анцупової Т. О.,
суддів Антонюк Н. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу № 0840/3447/18 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАН", про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2019 року (у складі колегії суддів Чередниченка В. Є., Іванова С. М., Панченко О. М.),
УСТАНОВИЛА:
Рух справи
1. У вересні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради щодо невиконання рішень Господарського суду Запорізької області від 20 серпня 2014 року у справі № 908/2428/14 та від 07 грудня 2017 року у справі № 908/1937/17;
- зобов`язати відповідача внести зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов`язані з включенням до складу учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАН" (далі - ТОВ "ЛАН") ОСОБА_1
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ОСОБА_1 є одним із засновників ТОВ "ЛАН", однак був незаконно виключений зі складу товариства іншими його учасниками. Рішеннями Господарського суду Запорізької області від 20 серпня 2014 року у справі № 908/2428/14 та від 07 грудня 2017 року у справі № 908/1937/17 рішення загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", якими позивача виключено зі складу учасників товариства, скасовано. Проте, відповідач відмовляється провести реєстраційні дії щодо внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про засновників (учасників) ТОВ "ЛАН" на підставі вказаних судових рішень.
3. Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 16 січня 2019 року відмовив ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
4. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 23 травня 2019 року рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року скасував, а провадження у справі закрив на підставі пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки таку справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
5. Не погодившись із таким судовим рішенням, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права при визначенні підсудності спору, просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2019 року, і направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
6. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 01 липня 2019 року відкрив касаційне провадження за вказаною скаргою.
7. 17 липня 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому відповідач просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
8. 18 липня 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від ТОВ "ЛАН" надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому останнє просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
9. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 29 серпня 2019 року передав цю справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини шостої статті 346 КАС України у зв`язку з тим, що позивач оскаржує рішення суду апеляційної інстанції з підстав порушення правил предметної юрисдикції.
10. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 09 вересня 2019 року прийняла та призначила цю справу до розгляду в порядку письмового провадження.
Фактичні обставини
11. Суди попередніх інстанцій установили, що 17 червня 2002 року фізичними особами ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4 створено ТОВ "ЛАН"; сформовано статутний фонд та частки кожного учасника у статутному фонді товариства.
12. Рішенням загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", оформленим протоком № 1 від 03 квітня 2014 року, ОСОБА_1 виключено зі складу учасників товариства.
Рішенням загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", оформленим протоком № 2 від 03 квітня 2014 року, внесено зміни до Статуту ТОВ "ЛАН", а саме зазначено, що засновниками товариства та його учасниками є ОСОБА_2 та ОСОБА_3 з частками у статутному фонді товариства по Ѕ.
13. 20 травня 2014 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено зміни щодо складу учасників ТОВ "ЛАН" та виключено відомості про ОСОБА_1 як учасника товариства.
14. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 20 серпня 2014 року у справі № 908/2428/14, яке залишено без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 11 березня 2015 року, визнано недійсним рішення загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", оформлене протоком № 1 від 03 квітня 2014 року, у частині виключення зі складу учасників товариства ОСОБА_1 .
15. Рішенням загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", оформленим протоком № 4 від 19 грудня 2014 року, ОСОБА_1 повторно виключено зі складу учасників товариства.
16. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 07 грудня 2017 року у справі № 908/1937/17 визнано недійсним рішення загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", оформлене протоком № 4 від 19 грудня 2014 року, у частині виключення зі складу учасників товариства ОСОБА_1 та внесення відповідних змін у Статут ТОВ "ЛАН" і реєстраційні документи товариства.
17. 26 липня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради із заявою про проведення реєстраційних дій щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ "ЛАН" стосовно зміни засновників товариства (запис № 10891050012000036 від 2014 року) та поновити позивача у складі засновників. До заяви було надано засвідчені копії рішень Господарського суду Запорізької області від 20 серпня 2014 року у справі № 908/2428/14 та від 07 грудня 2017 року у справі № 908/1937/17.
18. Листом Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради від 02 серпня 2018 року № 01.18/01/1911 позивачеві повідомлено про неможливість виконати вказані судові рішення і внести відповідні записи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
19. Вказана відмова обґрунтована тим, що реєстраційна дія щодо виключення ОСОБА_1 зі складу учасників ТОВ "ЛАН" була проведена на підставі двох рішень загальних зборів товариства від 03 квітня 2014 року, оформлених протоколами № 1 та № 2. Водночас рішенням Господарського суду Запорізької області від 20 серпня 2014 року у справі № 908/2428/14 рішення загальних зборів, оформлене протоколом № 1 від 03 квітня 2014 року, визнане недійсним у частині виключення позивача зі складу учасників ТОВ "ЛАН", а у частині інших позовних вимог - відмовлено. Рішення загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", яке оформлено протоколом № 2 від 03 квітня 2014 року, не оскаржувалось і є чинним.
У зв`язку з зазначеним відповідач вказав, що провести скасування реєстраційної дії № 10891050012000036 згідно з рішенням суду про визнання недійсним одного з рішень загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН" неможливо.
20. Крім того, відповідач зауважив, що проведення будь-яких реєстраційних дій на підставі рішення Господарського суду Запорізької області від 07 грудня 2017 року у справі № 908/1937/17 також неможливо, оскільки Департамент реєстраційних послуг Запорізької міської ради не має можливості встановити які саме дії проводилися в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на підставі визнаного недійсним рішення загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", оформленого протоком № 4 від 19 грудня 2014 року, оскільки реєстраційна справа знаходиться на зберіганні в Михайлівській районній державній адміністрації, а в Єдиному державному реєстрі містяться скановані копії не всіх документів.
21. Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо невиконання рішень Господарського суду Запорізької області від 20 серпня 2014 року у справі № 908/2428/14 та від 07 грудня 2017 року у справі № 908/1937/17 та вимог про зобов`язання внести зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов`язані з включенням до складу учасників ТОВ "ЛАН" ОСОБА_1, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Оцінка судів першої та апеляційної інстанцій
22. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив із того, що згідно з поданими державному реєстратору документами на підставі двох рішень загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН" (протоколів № 1 та № 2 від 03 квітня 2014 року) була проведена одна реєстраційна дія № 10891050012000036 "Державна реєстрація змін до установчих документів". Рішення загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН", яке оформлено протоколом № 2 від 03 квітня 2014 року, не оскаржувалось і є чинним. Рішення у формі протоколу № 2 від 03 квітня 2014 року, яким внесено зміни до Статуту ТОВ "ЛАН" у частині розподілу часток учасників товариства в статутному фонді, є чинним. При цьому позивачу виплачено його частку майна ТОВ "ЛАН". Отже, провести скасування реєстраційної дії № 10891050012000036 не є можливим.
23. У зв`язку із зазначеним, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність бездіяльності відповідача щодо невиконання рішень Господарського суду Запорізької області від 20 серпня 2014 року у справі № 908/2428/14 та від 07 грудня 2017 року у справі № 908/1937/17.
24. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та закриваючи провадження в адміністративній справі, Третій апеляційний адміністративний суд виходив з того, що на цей спір не поширюються юрисдикції адміністративних судів та він підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.
25. Наведений висновок суду апеляційної інстанції обґрунтовано тим, що предметом судового розгляду у цій справі є оскарження дій суб`єкта владних повноважень - Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради, пов`язаних з внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей щодо зміни складу учасників ТОВ "ЛАН" та розміру часток у статутному фонді товариства.
26. З огляду на вказане апеляційний суд дійшов висновку про те, що звернення позивача до суду з цим позовом зумовлене необхідністю захисту його корпоративних та майнових прав, а не прав у сфері публічно-правових відносин, що виключає розгляд цієї справи в порядку адміністративного судочинства.
Короткий зміст та обґрунтування наведених у касаційній скарзі вимог
27. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції помилково відніс цю справу до юрисдикції господарських судів.
28. Зокрема, скаржник зауважує, що судовими рішеннями у господарській справі вже двічі були скасовані рішення загальних зборів учасників ТОВ "ЛАН" про виключення ОСОБА_1 зі складу товариства, і на цей час він є його учасником. Однак зміни, пов`язані з поновленням прав заявника, невнесені до реєстру і відомостей про те, що ОСОБА_1 є учасником ТОВ "ЛАН" реєстр не містить.
29. У зв`язку із зазначеним скаржник вважає, що в цьому випадку немає спору про право, оскільки такий спір вже вирішений, а триває спір щодо реалізації цього права відповідним суб`єктом владних повноважень.
30. Скаржник зауважує, що апеляційним судом залишилось поза увагою те, що підставою звернення до адміністративного суду з цим позовом було саме невиконання державним реєстратором рішень господарських судів.
Оцінка Великої Палати Верховного Суду
31. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи щодо порушення судом апеляційної інстанції правил предметної юрисдикції, Велика Палата Верховного Суду вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
32. Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Поняття "суд, встановлений законом" зводиться не лише до правової основи самого існування суду, але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.
33. Згідно з вимогами частини першої статті 18 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.
34. Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
35. За визначеннями пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
36. Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).
37. За правилами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.