1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 грудня 2019 року



м. Київ

справа №676/3588/16-а

адміністративне провадження №К/9901/12711/18, №К/9901/12712/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,



розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційними скаргами Хмельницького обласного військового комісаріату та Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області

на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 08.12.2016 (колегія у складі головуючого судді Кузьмишина В.М., суддів Боровицького О.А., Сушка О.О.)

у справі № 676/3588/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України, Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Хмельницького обласного військового комісаріату

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,



I. РУХ СПРАВИ



1. У липні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України, Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Хмельницького обласного військового комісаріату, у якому просив суд:

- визнати протиправними дії Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України щодо не включення в довідку №305/669 про додаткові види грошового забезпечення та премії виданої полковнику ОСОБА_1 у грудні 2014 року, щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889;

- визнати протиправними дії Хмельницького обласного військового комісаріату щодо оформлення та подання документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, які не передбачили в складі грошового забезпечення щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року № 889;

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо призначення позивачу пенсії за вислугу років без урахування при її обчисленні щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугу років починаючи з 25 грудня 2014 року, з урахуванням при обчисленні розміру пенсії щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року №889 із врахуванням раніше виплачених сум.

2. Постановою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 29.09.2016 у задоволенні позову відмовлено.

3. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 08.12.2016 рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нову постанову, якою позов задоволено.

4. У касаційній скарзі Хмельницький обласний військовий комісаріат, із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

5. У касаційній скарзі Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просило скасувати рішення суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.



II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



6. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 20.12.2014 наказом Міністра оборони України (по особовому складу) № 828 позивача відповідно до п. "б" ч. 6 ст. 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" було звільнено з військової служби у запас за станом здоров`я. Вислуга років у Збройних Силах України становить 32 календарних роки 02 місяці.

7. З 26.12.2014 позивачу призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". При обчисленні пенсії Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області врахувало грошове забезпечення - посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентну надбавку за вислугу років 40%, середньомісячну суму додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці, не врахувавши при цьому щомісячної додаткової грошової винагороди.

8. Не погодившись із зазначеним, позивач звернувся до суду.



IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



9. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що така винагорода має тимчасовий характер, оскільки її виплата дозволена за наявності наказу командира (начальника) військової частини або вищого командира (начальника) залежно від настання спеціальних обставин, її розмір не є фіксованим, а виплата не є щомісячною.

10. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції вказав, що щомісячна додаткова грошова винагорода, з якої нараховано і сплачено страхові внески, має бути включена до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ



11. Хмельницький обласний військовий комісаріат та Головне управління Пенсійного фонду в Хмельницькій області у своїх касаційних скаргах вказують, що додаткова грошова винагорода має тимчасовий характер, не є видом додаткового грошового забезпечення, що включається в розрахунок при призначення пенсії.

12. Крім того, Головне управління Пенсійного фонду в Хмельницькій області у касаційній скарзі зазначає, що обчислювало пенсію позивачу згідно довідки Фінансового управління Генерального штабу Збройних Сил України від 25.12.2014 № 305/669, і на його адресу від позивача не надходило заяви щодо зарахування при обчисленні пенсії щомісячної додаткової грошової винагороди, що свідчить про безпідставність вимог до Головного управління Пенсійного фонду в Хмельницькій області.



V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ



13. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційних скарг, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

14. Ключовим правовим питання у справі є правомірність включення до заробітку, з якого обчислюється пенсія військовослужбовця, щомісячної додаткової грошової винагороди.

15. Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

16. Згідно з частинами 2, 3 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

17. Частиною 1 статті 15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

18. Згідно із частиною 3 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

19. Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

20. Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року № 889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій" (далі - Постанова № 889) встановлено щомісячну додаткову грошову винагороду для окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій.

21. Аналіз статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" дає підстави для висновку про те, що до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: посадовий оклад; оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

22. Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.

23. Частиною 3 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту