ПОСТАНОВА
Іменем України
23 грудня 2019 року
Київ
справа №513/261/16-а
касаційне провадження №К/9901/30301/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Саприкіної І.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Саратського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області на ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 27.02.2017 (головуючий суддя: Градовський Ю.М.) у справі №513/261/16-а за позовом ОСОБА_1 до Саратського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У березні 2016 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивачка) звернулася до суду з позовом до Саратського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області (далі - відповідач) про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити дії.
Постановою Саратського районного суду Одеської області від 11.04.2016 адміністративний позов задоволено частково:
визнано противоправними дії відповідача щодо відмови у перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 відповідно до статті 37-1 Закону України "Про державну службу", виходячи із розміру заробітної плати, зазначеної у довідці Саратської районної державної адміністрації Одеської області від 23.02.2016, починаючи з 17.09.2015;
зобов`язано відповідача провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії відповідно до статті 37-1 Закону України "Про державну службу", виходячи із розміру заробітної плати, зазначеної у довідці Саратської районної державної адміністрації Одеської області від 23.02.2016 №742/05, починаючи з 17.09.2015, у розмірі 90 відсотків суми заробітної плати для призначення пенсії.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
19.01.2017 на зазначене судове рішення відповідачем вдруге подано апеляційну скаргу. Одночасно з апеляційною скаргою відповідачем подано клопотання про поновлення строків апеляційного оскарження.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 03.02.2017 наведені апелянтом підстави для поновлення строку апеляційного оскарження рішення суду першої інстанції визнані неповажними, у зв`язку з чим апеляційну скаргу залишено без руху. Апелянту надано строк для усунення недоліків апеляційної скарги терміном тридцять днів з моменту отримання цієї ухвали.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 27.02.2017 відмовлено у відкритті провадження на підставі абзацу 2 частини четвертої статті 189 КАС України у зв`язку з тим, що підстави для поновлення строку апеляційного оскарження визнані судом неповажними.
Суд апеляційної інстанції констатував, що вчасна первинна подача апеляційної скарги не означає, що після її повернення повторне звернення до суду можливе у будь-який довільний строк, без дотримання часових рамок, встановлених процесуальним законом, оскільки в такому разі порушуватиметься принцип юридичної визначеності.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач подав касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судом норм права просить суд касаційної інстанції скасувати зазначене судове рішення, а справу направити до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду. Касаційна скарга обґрунтована тим, що порушення строків на апеляційне оскарження обумовлено тривалою відсутністю коштів на сплату судового збору. Скаржник зазначив, що вперше з апеляційною скаргою звернувся вчасно, однак за відсутності належного бюджетного фінансування така була повернута заявнику. З огляду на вчасне звернення з апеляційною скаргою вперше, відповідач вважає, що строк на апеляційне оскарження підлягає поновленню.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30.03.2017 відкрито касаційне провадження у справі.
15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким КАС України викладено в новій редакції.
Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
У лютому 2018 року цю справу передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.