ПОСТАНОВА
Іменем України
23 грудня 2019 року
Київ
справа №816/984/16
адміністративне провадження №К/9901/11899/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Полтавської міської ради на постанову Полтавського окружного адміністративного суду 09.08.2016 у складі судді Соколенка Ф.Ф. та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду 01.11.2016 у складі колегії суддів: Кононенка З.О., Бондара В.О., Калитки О.М. у справі № 816/984/16 за позовом Полтавської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі уповноваженого здійснювати функції у спірних правовідносинах Регіонального відділення Фонду державного майна України у Полтавській області до Полтавської міської ради, треті особи: Управління майном комунальної власності міста виконавчого комітету Полтавської міської ради, Колективне підприємство "Полтавська бавовнопрядильна фабрика", про визнання протиправною бездіяльності та зобовʼязання вчинити дії
УСТАНОВИВ:
Полтавська місцева прокуратура звернулася до суду з повом, в якому просила:
- визнати протиправною бездіяльності Полтавської міської ради щодо неприйняття до комунальної власності міста житлових будинків по вул. Харчовиків, 29/3, вул. Маршала Бірюзова, 36 та вул. Маршала Бірюзова, 42 у м. Полтаві;
- зобовʼязати забезпечити прийняття до комунальної власності житлових будинків по вул. Харчовиків, 29/3, за ринковою вартістю 7 061 120 грн, по вул. Маршала Бірюзова, 36, за ринковою вартістю 37 136 900 грн, та вул. Маршала Бірюзова, 42 у м. Полтаві за ринковою вартістю 36 310 320 грн.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2019 року визнано протиправною бездіяльність Полтавської міської ради щодо неприйняття до комунальної власності міста житлових будинків по вул. Харчовиків, 29/3, вул. Маршала Бірюзова, 36 та вул. Маршала Бірюзова, 42 у м. Полтаві.
Зобовʼязано Полтавську міську раду ухвалити рішення про прийняття у комунальну власність територіальної громади міста Полтави житлових будинків по вул. Харчовиків, 29/3, по вул. Маршала Бірюзова, 36 та Маршала Бірюзова, 42 у місті Полтаві.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2016 року постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2016 року по справі № 816/984/16 змінено, викладено резолютивну частину в такій редакції:
"Визнати протиправною бездіяльність Полтавської міської ради щодо нерозгляду питання про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлових будинків по вул. Харчовиків, 29/3, вул. Маршала Бірюзова, 36 та вул. Маршала Бірюзова, 42 у м. Полтаві.
Зобовʼязати Полтавську міську раду розглянути питання щодо надання згоди на прийняття у комунальну власність територіальної громади міста Полтави житлових будинків по вул. Харчовиків, 29/3, по вул. Маршала Бірюзова, 36 та Маршала Бірюзова, 42 у місті Полтаві."
В іншій частині постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 09.08.2016 року по справі № 816/984/16 залишено без змін.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що передача житлового фонду в комунальну власність передбачає здійснення конкретної процедури та надання відповідних документів, без наявності яких оформити акт прийняття - передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність з дотриманням вимог встановлених законом щодо його форми неможливо.
Управління майном комунальної власності міста Виконавчого комітету Полтавської міської ради подало до суду відзив, в якому касаційну скаргу Полтавської міської ради просить задовольнити, оскаржувані рішення скасувати.
Решта учасників справи відзиви на касаційну скаргу до суду не подали.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
У ході розгляду справи судами встановлено, що постановою Господарського суду Полтавської області від 12.08.2003 визнано банкрутом Колективне підприємство "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" та зобовʼязано виконавчий комітет Полтавської міської ради у відповідності до ст. 25 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" прийняти до комунальної власності без додаткових умов гуртожитки, які обліковуються на балансі КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика".
Відповідно до витягів з Єдиного реєстру обʼєктів державної власності щодо державного майна КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" є балансоутримувачем державного майна - житлових будинків по вул. Харчовиків, 29/3, по вул. Маршала Бірюзова, б.42, по вул. Маршала Бірюзова 36 у м. Полтаві.
Вказані житлові будинки під час приватизації державного майна орендного підприємства "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" не увійшли до статутного капіталу господарського товариства, та залишилися на балансі КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика", як державне майно, про що зазначено у листі Фонду державного майна України від 17.12.2014 № 10-15-17545.
Ліквідатор КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" на виконання вимог постанови Господарського суду Полтавської області від 12.08.2003 листом за № 207 від 16.09.2014 звернувся до Виконавчого комітету Полтавської міської ради з проханням прийняти в комунальну власність, зокрема, житлові будинки по вул. Маршала Бірюзова, 36, по вул. Маршала Бірюзова, 42, по вул. Харчовиків, 29/3.
Також, листом від 22.10.2014 №05-03-5005 перший заступник начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській області звернувся до Полтавської міської ради з проханням розглянути питання прийняття вищевказаних житлових будинків до комунальної власності територіальної громади м. Полтави.
У відповідь, Виконавчим комітетом Полтавської міської ради листом від 17.11.2014 №04.2-28/1/10664, повідомлено першого заступника начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській області, що розгляд питання стосовно прийняття до комунальної власності міста житлових будинків за адресою вул. Маршала Бірюзова, 36 та вул. Маршала Бірюзова, 42 буде проводитися за зверненням арбітражного керуючого КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" разом з наданням відповідної технічної документації на будинки та документів, що встановлюють право на нього.
У зв`язку з тим, що Полтавською міською радою не було прийнято жодного рішення стосовно прийняття зазначених житлових будинків до комунальної власності міста, ліквідатор КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" направив на адресу Полтавської міської ради лист від 06.07.2015 за № 02-01/246 з проханням прийняти в комунальну власність міста об`єкти соціальної сфери, зокрема, житлові будинки по вул. Маршала Бірюзова, 36, по вул. Маршала Бірюзова, 42, по вул. Харчовиків, 29/3.
Крім того, листом від 04.11.2015 за № 02-02/358 ліквідатор КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" просив Виконавчий комітет Полтавської міської ради прийняти в комунальну власність міста об`єкти соціальної сфери, зокрема, житлові будинки по вул. Маршала Бірюзова, 36, по вул. Маршала Бірюзова, 42, по вул. Харчовиків, 29/3.
Виконавчий комітет Полтавської міської ради листом від 23.11.2015 № 04.2-28/1/10248 повідомив, що відповідний проект рішення про прийняте до комунальної власності міста житлових будинків по вул. Маршала Бірюзова, 36, по вул. Маршала Бірюзова, 42, по вул. Харчовиків, 29/3, буде підготовлено на розгляд профільної депутатської комісії після отримання визначеного діючим законодавством пакету документів. Зі змісту вказаного листа, вбачається, що, насамперед, такими документами є правовстановлююча документація на кожний з об`єктів, засвідчені належним чином копії технічних паспортів з відміткою про проведення поточної інвентаризації, акти вводу в експлуатацію будинків, інвентарні справи, схеми розмежування балансової належності всіх комунальних мереж, землевпорядна документація.
У відповіді від 17.11.2014 № 04.2-28/1/19664 на запит першого заступника начальника регіонального відділення Фонду державного майна України в Полтавській області від 22.10.2014 № 05-03-5005 Виконавчий комітет вказав на невиконання арбітражним керуючим всіх умов, які встановлено Положенням про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебуває у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ, організацій від 06.11.1995 № 891. Безпосередньо вказано на непередання відповідним комунальним підприємствам зовнішніх мереж електро-, газо-, водопостачання і водовідведення, що унеможливлює передачу об`єкту в комунальну власність.
Таким чином, житлові будинки за адресами вул. Харчовиків, 29/3, вул. Маршала Бірюзова, 36, Маршала Бірюзова, 42 у м. Полтаві до комунальної власності міста не прийнято, що стало підставою для звернення першого заступника прокурора міста Полтави в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській області до суду із позовом до Полтавської міської ради.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що прийняття у комунальну власність спірних будинків передбачає у даному випадку ухвалення відповідного рішення по прийняття житлових будинків до комунальної власності без висунення додаткових умов, в тому числі умови попередньої передачі КП "Полтавська бавовнопрядильна фабрика" зовнішніх мереж електро-, газо-, тепло-, водопостачання та водовідведення, надання технічної документації, правовстановлюючої та землевпорядної документації, а також державну реєстрацію права комунальної власності на вказані житлові будинки.
Змінюючи рішення суду першої інстанції виходив з того, що зобовʼязання Полтавської міської ради ухвалювати рішення про прийняття у комунальну власність територіальної громади міста Полтави житлових будинків по вул. Харчовиків, 29/3, по вул. Маршала Бірюзова, 36 та Маршала Бірюзова, 42 у місті Полтаві є формою втручання в дискреційні повноваження субʼєкта владних повноважень та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, зокрема, суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обовʼязковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) та частини четвертої статті 328 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно зʼясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку субʼєктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2016 року та постанова Харківського апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2016 року не відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є частково обґрунтованими з огляду на наступне.