1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 грудня 2019 року



м. Київ

справа №347/1920/17

адміністративне провадження №К/9901/52704/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,



розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області

на рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 04.12.2017 (головуючий суддя Крилюк М.І.), ухвалу Косівського районного суду Івано-Франківської області від 04.12.2017 (головуючий суддя Крилюк М.І.) та

постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 15.05.2018 (колегія у складі суддів Довгополова О.М., Гудима Л.Я., Шинкар Т.І.)

у справі № 347/1920/17

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області

про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії.



I. РУХ СПРАВИ



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, у якому просив суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії з врахуванням індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, одноразової грошової допомоги при звільненні;

- зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії з врахуванням індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, одноразової грошової допомоги при звільненні починаючи з 2014 року та виплачувати її в подальшому до втрати права на таку пенсію.

2. Постановою Косівського районного суду Івано-Франківської області від 04.12.2017, із врахуванням ухвали цього ж суду від 16.01.2018 про виправлення описки, позов задоволено.

3. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15.05.2018 скасовано рішення суду першої інстанції, прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного Фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови у проведені перерахунку належної ОСОБА_1 пенсії з врахуванням одноразових додаткових видів грошового забезпечення, а саме: індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань у розмірі місячного грошового забезпечення.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного Фонду України в Івано-Франківській області провести перерахунок та виплату належної ОСОБА_1 пенсії з врахуванням індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань у розмірі місячного грошового забезпечення починаючи з 01.01.2016 та виплачувати її в подальшому до втрати права на таку пенсію.

4. У касаційній скарзі відповідач, із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просив скасувати рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 04.12. 2017, ухвалу Косівського районного суду Івано-Франківської області від 16.01.2018 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 15.05.2018, ухвалити нове рішення, яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.



II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 09.06.2000 позивач вийшов на пенсію у зв`язку з відставкою за вислугою років з посади начальника СДПЧ-19 (самостійної державної пожежної частини №19) по охороні м. Косова та Косівського району та йому призначено пенсію у відповідності до положень Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

6. У вересні 2017 року позивач звернувся з письмовою заявою до Головного управління Пенсійного Фонду України в Івано-Франківській області з проханням провести перерахунок належної йому пенсії з врахуванням одноразових додаткових видів грошового забезпечення - індексації грошового забезпечення, одноразової матеріальної допомоги на оздоровлення, одноразової грошової допомоги при звільненні та виплачувати її в подальшому до втрати права на пенсію, проте отримав відмову.

7. Не погоджуючись із зазначеною відмовою, позивач звернувся до суду.



IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



8. Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація, одноразова грошова домога при звільненні, з яких сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.

9. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції вказав, що одноразова грошова допомога при звільненні не входить до розміру грошового забезпечення при нарахування, а позовні вимоги з 2014 року по 31.12.2015 залишив без розгляду без розгляду.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ



10. Відповідач у своїй касаційній скарзі вказує, що зазначені виплати є тимчасові, нефіксовані та мають несистематичний характер, їх розмір та можливість виплати залежить від певних обставин, а тому вони не включаються до складу грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія.

11. Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надходило.



V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ



12. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

13. Зважаючи на те, що рішення Косівського районного суду Івано-Франківської області від 04.12.2017 скасовано судом апеляційної інстанції, колегія суддів вважає за необхідне надати оцінку лише рішенню суду апеляційної інстанції.

14. Частиною першою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

15. Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

16. Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:

1) посадовий оклад;

2) оклад за військовим званням;

3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;

4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

17. Частиною першою статті 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

18. Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.

19. Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

20. Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.


................
Перейти до повного тексту