1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

24 грудня 2019 року

м. Київ

справа №822/834/17, адміністративне провадження №К/9901/3162/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.04.2017р. (судді - Ковальчук О.К., Блонський В.К., Касап В.М.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16.11.2017р. (судді - Смілянець Е.С., Сушко О.О., Залімський І.Г.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, треті особи: Головне управління Національної поліції у Хмельницькій області, Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

У березні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив (з урахуванням уточнення позовних вимог) визнати протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України, щодо повернення без розгляду матеріалів про призначення йому одноразової грошової допомоги та зобов`язати відповідача розглянути матеріали (висновки) про призначення йому одноразової грошової допомоги, у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990р., а також порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015р. № 850.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що оскільки йому встановлено інвалідність внаслідок захворювання пов`язаного з проходженням ним служби в органах внутрішніх справ, тому він має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про міліцію" виплата якої здійснюється відповідно до Порядку № 850.

Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.04.2017р., залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16.11.2017р., позов задоволено.

З ухваленими у справі рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодився відповідач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що відповідач не має повноважень розглядати та приймати рішення по призначенню поліцейському, зокрема позивачу, одноразової грошової допомоги. Позивач відповідає визначеним у Порядку № 4 критеріям та є таким, що на думку відповідача, має право на отримання спірної одноразової грошової допомоги, але за рахунок коштів, що виділяються на утримання Національної поліції України.

Посилався на те, що відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського №4, заява (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського подається Голові Національної поліції (керівнику міжрегіонального, територіального органу поліції) за останнім місцем служби поліцейського.

Заперечення на касаційну скаргу від позивача до суду не надходили.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно з наказом т.в.о. начальника ГУНП в Хмельницькій області №21о/с від 11.02.2016р. ОСОБА_1 звільнений зі служби в поліції за пунктом 7 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію". (за власним бажанням). (а.с. 11)

У зв`язку із встановленням після звільнення ІІІ групи інвалідності, внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ (довідка Хмельницької обласної МСЕК серії АВ № 0720821 від 20.04.2016р.) позивач звернувся до ГУНП в Хмельницькій області з заявою (рапортом) про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням ІІІ групи інвалідності.

Листом від 08.06.2016р. № 29/г-40 Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області повідомило позивача, що пунктом 4 частини 1 статті 97 Закону України "Про Національну поліцію" передбачено, що одноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим Законом мають право на її отримання, в разі визначення поліцейському інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням ним служби в поліції, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок зазначених причин.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, позивач звернувся до суду.

Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.10.2016р., залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016р., позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області щодо неподання до Міністерства внутрішніх справ України у в 15-денний строк з дня реєстрації заяви документи щодо виплати позивачу грошової допомоги.

Зобов`язано Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області надіслати до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо виплати позивачу грошової допомоги, у зв`язку із встановленням ІІІ групи інвалідності, відповідно до ст.23 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 №565-ХІІ, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.

У задоволенні інших позовних вимог - відмовлено.

В грудні 2016 року позивач звернувся до ліквідаційної комісії управління МВС України в Хмельницькій області із заявою (рапортом) про виплату йому одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про міліцію" та Порядку № 850.

Виконуючи постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.10.2016 року, управління МВС України в Хмельницькій області сформувало висновок щодо нарахування та виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням ІІІ групи інвалідності та разом з поданими позивачем документами направило його до МВС України. (а.с. 7)

Листом від 10.02.2017 року № 15/2-388 МВС України повернуло без розгляду вказані документи та повідомило, що призначення допомоги повинно проводитись за останнім місцем служби поліцейського. (а.с. 8)

Позивач, вважаючи такі дії відповідача протиправними, а свої законні права порушеними, звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що розділом XI прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію" встановлено, що право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України "Про міліцію", зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію".

Судами встановлено, що за колишніми працівниками міліції, які після звільнення зі служби в міліції проходили службу в поліції, зберігається право на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням групи інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.

Крім того, суди виходили з того, що факт звільнення позивача зі служби в органах внутрішніх справ та прийняття на службу в органи поліції не позбавляє його права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про Національну поліцію" та Порядку № 850.

Судами встановлено, що відповідач всупереч п. 9 Порядку № 850 не прийняв рішення за результатом розгляду документів про виплату позивачу одноразової грошової допомоги.

Суди виходили з того, що спосіб, у який УМВС України розглянуло заяву та документи про виплату позивачу одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ІІ групи інвалідності, Законом України "Про Національну поліцію" та Порядком № 850 не передбачені.

З такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій колегія суддів не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

07.11.2015р. набрав чинності Закон України "Про Національну поліцію".

Згідно з пунктом 5 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних Закон України "Про Національну поліцію" визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про міліцію".

Відповідно до пункту 15 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних Закон України "Про Національну поліцію" право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Закон України "Про міліцію", зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності України "Про Національну поліцію".

До набрання чинності Закон України "Про Національну поліцію" порядок виплати одноразової грошової допомоги регулювався нормами статті 23 Закону України "Про міліцію" та Порядком №850.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.

На виконання статті 23 Закону України "Про міліцію" постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015р. №850 затверджено Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції.


................
Перейти до повного тексту