ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2019 року
Київ
справа №815/4341/14
адміністративне провадження №К/9901/6096/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бившевої Л.І., суддів: Шипуліної Т.М., Хохуляка В.В., розглянув у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Державної фінансової інспекції в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 13.01.2015 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 18.03.2015 у справі за позовом Служби автомобільних доріг в Одеській області до Державної фінансової інспекції в Одеській області, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Укравтодор" та Державного підприємства "Укрдорзв`язок", про визнання протиправними та скасування пунктів 3, 4 та частково пункт 5 вимоги,
У С Т А Н О В И В:
Служба автомобільних доріг в Одеській області подало до суду позов до Державної фінансової інспекції в Одеській області, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ТОВ "Укравтодор" та Державного підприємства "Укрдорзв`язок", в якому просить визнати протиправними та скасувати пункти 3, 4 і 5 вимоги Державної фінансової інспекції в Одеській області від 04.06.2014 № 15-06-23-14/5425 "Щодо усунення виявлених перевіркою порушень законодавства" в частині: зменшення кредиторської заборгованості в бухгалтерському обліку САД в Одеській області на суму 103013,00 грн перед ТОВ "Автодор" та проведення звірки взаєморозрахунків з ТОВ "Автодор"; зменшення кредиторської заборгованості в бухгалтерському обліку САД в Одеській області в сумі 41302,00 грн перед ДП "Укрдорзв`язок" та стягнення зайво сплачених коштів ДП "Укрдорзв`язок" в сумі 10953,20 грн з податку на додану вартість на рахунок САД в Одеській області, в іншому випадку стягнення з осіб, якими допущені зайві витрати, та перерахування на рахунок САД в Одеській області, а також проведення звірки взаєморозрахунків з ДП " Укрдорзв`язок"; зменшення кредиторської заборгованості в бухгалтерському обліку САД в Одеській області на утримання служби замовника (включаючи витрати на технічний нагляд) в сумі 2141,10 грн без податку на додану вартість.
Одеський окружний адміністративний суд постановою від 13.01.2015 адміністративний позов задовольнив. Визнав протиправними та скасував пункти 3, 4 вимоги Державної фінансової інспекції в одеській області від 04.06.2014 № 15-06-23-14/5425, та пункт 5 цієї вимоги в частині зобов`язання зменшити кредиторську заборгованість в бухгалтерському обліку Служби автомобільних доріг в Одеській області на утримання служби замовника, включаючи витрати на технічних нагляд, в сумі 2141,10 грн без податку на додану вартість.
Одеський апеляційний адміністративний суд постановою від 18.03.2015 залишив без змін постанову Одеського окружного адміністративного суду від 13.01.2015.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, відповідач не підтвердив належними доказами викладені ним в акті перевірки висновки, а пункти 3, 4 та пункт 5 вимоги у частині зменшення кредиторської заборгованості у бухгалтерському обліку в сумі 2141,00 грн є такими, що висунуті до керівника Служби автомобільних доріг в Одеській області із порушенням вимог чинного законодавства.
Державна фінансова інспекція в Одеській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник посилається на те, що оскаржувані судові рішення постановлені з порушення норм матеріального і процесуального права. Наголошує на тому, що вимога про усунення порушень є законною, а зазначені у вимозі збитки стягуються тільки в судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, при вирішенні якого суд і перевіряє правильність їх обчислення.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 07.05.2015 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону України від 03.10.2017 №2147-VIII, який набрав чинності з 15.12.2017) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Бившева Л.І. (суддя-доповідач, головуючий суддя), Хохуляк В.В., Шипуліна Т.М.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 18.11.2019 призначив справу до касаційного розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 19.11.2019.
Верховний Суд, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справи, зважає на таке.
Суди попередніх інстанцій встановили такі обставини.
Відповідно до абзацу 2 пункту 4 Порядку проведення перевірок державних закупівель Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 631, підпункту 2 пункту 11 та підпункту 1 пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 № 65 "Про економію державних коштів та недопущення витрат бюджету" Державна фінансова інспекція в Одеській області провела позапланову перевірку державних закупівель у Службі автомобільних доріг в Одеській області за період з 01.01.2013 по 01.03.2014, за результатом якої склала акт перевірки від 21.05.2013 № 06-13/229.
На підставі зазначеного акта, відповідно до пункту 7 частини першої статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" Державна фінансова інспекція в Одеській області пред`явила начальнику Служби автомобільних доріг в Одеській області вимогу від 04.06.2014 № 15-06-23-14/5425.
Відповідно до пунктів 3, 4 та 5 вимоги відповідач вимагає від позивача: зменшення кредиторської заборгованості в бухгалтерському обліку САД в Одеській області на суму 103013,00 грн перед ТОВ "Автодор" та проведення звірки взаєморозрахунків з ТОВ "Автодор"; зменшення кредиторської заборгованості в бухгалтерському обліку САД в Одеській області в сумі 41302,00 грн перед ДП "Укрдорзв`язок" та стягнення зайво сплачених коштів ДП "Укрдорзв`язок" в сумі 10953,20 грн з податку на додану вартість на рахунок САД в Одеській області, в іншому випадку стягнення з осіб, якими допущені зайві витрати, та перерахування на рахунок САД в Одеській області, а також проведення звірки взаєморозрахунків з ДП "Укрдорзв`язок"; зменшення кредиторської заборгованості в бухгалтерському обліку САД в Одеській області на утримання служби замовника, включаючи витрати на технічний нагляд.
Згідно з частинами першою та другою статті 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.