ПОСТАНОВА
Іменем України
20 грудня 2019 року
Київ
справа №826/12171/17
адміністративне провадження №К/9901/68343/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування рішень за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва у складі судді Клименчук Н.М. від 13 березня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кузьменко В.В., Василенко Я.М., Степанюк А.Г., від 15 листопада 2018 року.
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі - відповідач, ДАБІ України) про визнання протиправними та скасування рішень від 5 липня 2017 року № 5/304/868 та № 1/304/868 головного інспектора будівельного нагляду відділу методології та нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту дозвільних процедур Державної архітектурно-будівельної інспекції України про скасування паспортів прив`язки тимчасових споруд від 28 квітня 2015 року № 14 та від 14 серпня 2015року № 22.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказала, що прийняте рішення щодо скасування паспортів прив`язки є необґрунтованим та безпідставним, у зв`язку з чим воно підлягає скасуванню.
Короткий зміст рішення суду першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням окружного адміністративного суду від 13 березня 2018 року, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року, у задоволенні позову відмовлено в повному обсязі.
Рішення судів мотивовані тим, що паспорти прив`язки тимчасових споруд позивача від 28 квітня 2015 року № 14 та від 14 серпня 2015 року № 22 видано Відділом містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації з порушенням законодавства містобудівної діяльності, тому скасовані відповідачем правомірно.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 звернулася із касаційною скаргою, у якій просила скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 з метою розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на земельній ділянці площею 0,03 га за адресою : АДРЕСА_1 в районі Північного кладовища (кадастровий номер 3221280800:08:009:0002), придбаної на підставі договору купівлі-продажу від 18 серпня 2014 року, отримано паспорти прив`язки від 28 квітня 2015 року № 14 та від 14 серпня 2015 року № 22.
9. Наказом ДАБІ України від 7 червня 2017 року № 868, на підставі довідки про результати документальної перевірки, призначено проведення позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження відділом містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації містобудівної діяльності, а саме щодо надання паспортів прив`язки тимчасових споруд за період 2015, 2016 років та 1 кварталу 2017 року біля Північного кладовища (в адміністративних межах села Богданівка Броварського району Київської області) та від 8 квітня 2015 року № 14, від 19 червня 2015 року №17, від 14 серпня 2015 року № 22 від 6 травня 2015 року № 15, від 23 липня 2015 року № 20 та надання містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок біля Північного кладовища (в адміністративних межах села Богданівка Броварського району Київської області).
10. Зазначеною перевіркою встановлено, що паспорти прив`язки тимчасових споруд від 28 квітня 2015 року № 14 та від 14 серпня 2015 року № 22 видано відділом містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації з порушенням законодавства містобудівної діяльності.
Щодо паспорту прив`язки тимчасової споруди від 28 квітня 2015 року № 14:
- у графі "паспорт прив`язки видано" вказано орган, яким видано даний документ, замість керівника органу з питань містобудування та архітектури, що є порушенням додатку 1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 21 жовтня 2011року № 244 (далі - Порядок № 224);
- на кресленні схеми розміщення тимчасової споруди М 1:500 паспорта тимчасової прив`язки не вказано червоні лінії та лінії регулювання забудови та відсутня дана інформація в експлікації, що є порушенням форми схеми розміщення тимчасової споруди відповідно до додатку 1 Порядку № 224;
- відповідно до схеми прив`язки тимчасової споруди М 1:500, дана тимчасова споруда знаходиться на відстані 5 м. від будівлі церкви, що є порушенням пункту 1.12 Порядку № 224 та пункту 5.4 ДБН В.2.2-23:2009;
- відділом містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації листом повідомлено ОСОБА_1 про відповідність намірів щодо місця розташування вищевказаних тимчасових споруд, що є порушенням пункту 2.5 Порядку № 244;
- в заяві на оформлення паспорта прив`язки вказано, що до заяви додаються технічні умови щодо інженерного забезпечення, в той час як в пакеті документів зазначено, що технічні умови відсутні, що є порушенням пунктів 2.6, 2.11, 2.14 Порядку № 244.
Щодо паспорту прив`язки тимчасової споруди від 14 серпня 2015 року № 22:
- у графі "паспорт прив`язки виданий" вказано орган, яким видано даний документ, замість керівника органу з питань містобудування та архітектури, що є порушенням додатку 1 Порядку № 244;
- на кресленні схеми розміщення тимчасової споруди М 1:500 паспорт прив`язки тимчасової споруди не вказано місця підключення інженерних мереж та відсутня експлікація, що є порушенням форми схеми розміщення тимчасової споруди відповідно до додатку 1 Порядку № 244;
- в заяві на оформлення паспорта прив`язки вказано, що до заяви додаються технічні умови щодо інженерного забезпечення, в той час як в пакеті документів зазначено, що технічні умови відсутні, що є порушенням пунктів 2.6, 2.11, 2.14 Порядку № 244;
- відповідно до плану благоустрою території М 1:200, тимчасова споруда знаходиться на відстані 8,2 м. від будівлі церкви, що є порушенням пункту 1.12 Порядку №244 та пункту 5.4 ДБН В.2.2-23:2009;
- відділом листом повідомлено ОСОБА_1 про відповідність намірів щодо місця розташування вищевказаних тимчасових споруд, що є порушенням пункту 2.5 Порядку № 244;
- замовником не надано заяви за формою встановленою додатком 2 Порядку № 244, в яких зазначається про виконання вимог паспорта прив`язки, чим порушено пункту 2.23 Порядку № 244.
11. Зазначені порушення були відображені в акті перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
На підставі акту перевірки відповідачем прийняті рішення від 5 липня 2017 року № 5/304/868 та № 1/304/686, якими скасовано паспорти прив`язки тимчасової споруди № 14 та № 22.
12. Листом відділу містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації від 3 серпня 2017 року за № 76 позивача повідомлено про скасування дії паспортів прив`язки тимчасових споруд на підставі рішення головного інспектора з питань архітектури та містобудування Департаменту дозвільних процедур ДАБІ України від 5 липня 2017 року за № 5/304/868 та № 1/304/868.
13. Судами попередніх інстанцій було встановлено, що перевірку проведено відділом містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації містобудівної діяльності, тобто за місцем знаходження особи, щодо якої здійснюється перевірка.
14. Крім того, судами першої та апеляційної інстанції встановлений факт нецільового використання позивачем земельної ділянки, призначення якої є ведення особистого селянського господарства.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
15. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідач під час проведення перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил не повинен був скасовувати рішення відділу містобудування та архітектури Броварської районної державної адміністрації про видачу позивачу паспортів прив`язки. Прийняте рішення щодо скасування паспортів прив`язки є необґрунтованим та безпідставним, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.
Також скаржник зазначив, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тому, що головний інспектор будівельного нагляду відповідно до статті 41-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 32 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року № 698 (далі - Порядок № 698) має право скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду, однак не наділені повноваженнями щодо скасування дії комплекту документів, яким відповідно до пункту 1.4 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 (далі - Порядок № 244) є паспорти прив`язки тимчасових споруд від 28 квітня 2015 року № 14 та від 14 серпня 2015 року № 22.
16. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, яким підтримує висновки судів попередніх інстанцій та просить касаційну скаргу залишити без задоволення.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Відповідно до частин першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції на момент подання заявленого позову та розгляду справи судом першої інстанції, далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
18. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
19. Повноваження ДАБІ України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядком № 698, Порядком № 244.
20. Згідно з положеннями частини першої статті 41-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Частиною другою статті 41-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з положеннями частини третьої статті 41-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" з метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду: 1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду; 2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; 3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду; 4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; 5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.
Відповідно до частини четвертої статті 41-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: 1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності; 4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення; 5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося; 6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.