1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 грудня 2019 року

Київ

справа №1340/5546/18

адміністративне провадження №К/9901/14320/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,

суддів - Кашпур О. В., Уханенка С. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №1340/5546/18

за позовом ОСОБА_1 до Управління Державної казначейської служби України в Шевченківському районі м. Львова Львівської області, за участю третьої особи - Шевченківського районного відділу Львівського міського управління Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області - про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29 січня 2019 року, ухвалене в складі: головуючого судді Крутько О.В., і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року, прийняту в складі: головуючого судді Гудима Л.Я., суддів Довгополова О.М., Святецького В.В.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (далі - Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова, відповідач), за участю третьої особи - Шевченківського районного відділу Львівського міського управління Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області (далі - Шевченківське РВ ЛМУ ГУ МВС України у Львівській області) з вимогами:

1.1. визнати протиправною бездіяльність Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова, яка полягає в невиконанні постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року в справі №876/8194/17 в частині стягнення з Шевченківського РВ ЛМУ ГУ МВС України у Львівській області на користь ОСОБА_1 грошового забезпечення за час вимушеного прогулу в період з 01 серпня 2012 року по 14 листопада 2017 року з відрахуванням зборів та обов`язкових платежів і сум, виплачених під час звільнення, відповідно до виконавчого листа від 21 листопада 2017 року №32/17 у справі №2а-6592/12/1370, виданого Львівським апеляційним адміністративним судом, про стягнення з Шевченківського РВ ЛМУ ГУ МВС у Львівській області на користь ОСОБА_1 грошового забезпечення за час вимушеного прогулу за період з 01 серпня 2012 року по 14 листопада 2017 року з відрахуванням зборів та обов`язкових платежів і сум, виплачених під час звільнення, з урахуванням ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2018 року з питання роз`яснення судового рішення в справі №876/8194/17, керуючись середньоденним розміром грошового забезпечення ОСОБА_1 у сумі 226,80 грн та тривалості вимушеного прогулу ОСОБА_1 з 01 серпня 2012 року по 14 листопада 2017 року - 1932 дні, що встановлено постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року в справі №876/8194/17 та ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2018 року з питання роз`яснення судового рішення в справі №876/8194/17 в розмірі 438177,60 грн;

1.2. зобов`язати Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова вчинити дії щодо виконання постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року в справі №876/8194/17 у частині стягнення з Шевченківського РВ ЛМУ ГУ МВС України у Львівській області на користь ОСОБА_1 грошового забезпечення за час вимушеного прогулу в період з 01 серпня 2012 року по 14 листопада 2017 року з відрахуванням зборів та обов`язкових платежів і сум, виплачених під час звільнення, відповідно до виконавчого листа від 21 листопада 2017 року №32/17 у справі №2а-6592/12/1370, виданого Львівським апеляційним адміністративним судом, про стягнення з Шевченківського РВ ЛМУ ГУ МВС у Львівській області на користь ОСОБА_1 грошового забезпечення за час вимушеного прогулу в період з 01 серпня 2012 року по 14 листопада 2017 року з відрахуванням зборів та обов`язкових платежів і сум, виплачених під час звільнення, з урахуванням ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2018 року з питання роз`яснення судового рішення в справі №876/8194/17, керуючись середньоденним розміром грошового забезпечення ОСОБА_1 у сумі 226,80 грн і тривалості вимушеного прогулу ОСОБА_1 з 01 серпня 2012 року по 14 листопада 2017 року - 1932 дні, що встановлено постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року в справі №876/8194/17 та ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2018 року з питання роз`яснення судового рішення в справі №876/8194/17 в розмірі 438177,60 грн.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем без поважних причин не виконується рішення суду, яке набрало законної сили.

3. Відповідач позов не визнав. На обґрунтування заперечень проти позову зазначив, що виконання рішення суду відкладалось у зв`язку з відсутністю у ньому інформації про суму коштів, яку необхідно стягнути на користь позивача.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Із листопада 2017 року на виконанні в Управлінні ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова перебуває виконавчий лист №32/17, виданий Львівським апеляційним адміністративним судом 21 листопада 2017 року в справі №2а-6592/12/1370, про стягнення з Шевченківського РВ ЛМУ ГУ МВС у Львівській області на користь ОСОБА_1 грошового забезпечення за час вимушеного прогулу за період з 01 серпня 2012 року по 14 листопада 2017 року з відрахуванням зборів та обов`язкових платежів і сум, виплачених під час звільнення.

5. Листом від 07 грудня 2017 року №02/07/309 Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова повідомило позивача про те, що у зв`язку з відсутністю у виконавчому документі суми коштів, яку належить стягнути, відкладає безспірне списання коштів з рахунку боржника для отримання відомостей про розмір грошового забезпечення, що підлягає стягненню.

6. У березні 2018 року позивач звернувся до Львівського апеляційного адміністративного суду із заявою про роз`яснення судового рішення в справі №2а-6592/12/1370, яку Львівським апеляційним адміністративним судом було задоволено частково: роз`яснено, що грошове забезпечення необхідно стягнути на користь ОСОБА_1 за час вимушеного прогулу з 01 серпня 2012 року по 14 листопада 2017 року з відрахуванням зборів та обов`язкових платежів і сум, виплачених під час звільнення, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року №100 "Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати" та Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом МВС України від 31 грудня 2007 року №499, ураховуючи довідку про грошове забезпечення №7299/43/05-17 від 26 червня 2017 року, видану Шевченківським РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області. У решті вимог заяви відмовлено.

7. 12 жовтня 2018 року Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова на підставі заяви позивача повернуло йому виконавчий лист №32/17, виданий Львівським апеляційним адміністративним судом.

8. 12 листопада 2018 року позивач повторно звернувся до Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова із заявою про прийняття до виконання виконавчого листа №32/17, виданого Львівським апеляційним адміністративним судом у справі №2а-6592/12/1370, до якої також додав ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2018 року про роз`яснення судового рішення.

9. Листом від 15 листопада 2018 року №02/07-315 Управління ДКСУ в Шевченківському районі м.Львова повідомило позивача про те, що у зв`язку з відсутністю у виконавчому документі суми коштів, яку належить стягнути, відкладає безспірне списання коштів із рахунку боржника для отримання відомостей про розмір грошового забезпечення, що підлягає стягненню. Водночас попередило позивача про те, що, якщо впродовж місяця не будуть подані додаткові відомості, необхідні для виконання рішення суду, виконавчий документ буде повернуто без виконання.

10. 05 грудня 2018 року позивачем до Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова було додатково подано копію довідки про грошове забезпечення, видану Шевченківським РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області.

11. 05 грудня 2018 року Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова звернулося до Ліквідаційної комісії Шевченківського РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області із запитом про надання інформації №334/02-06, в якому відповідач просив ужити невідкладних заходів для виконання судового рішення згідно з роз`ясненнями, викладеними в ухвалі Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2018 року.

12. Уважаючи, що відповідач протиправно не вживав заходів, необхідних для виконання судового рішення в справі №2а-6592/12/1370, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

13. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29 січня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року, адміністративний позов задоволено:

13.1. визнано протиправною бездіяльність Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова щодо невиконання виконавчого листа Львівського апеляційного адміністративного суду №32/17, виданого 21 листопада 2017 року в справі №2а-6592/12/1370;

13.2. зобов`язано Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова вжити заходів щодо виконання виконавчого листа Львівського апеляційного адміністративного суду № 32/17, виданого 21 листопада 2017 року в справі №2а-6592/12/1370.

14. Задовольняючи адміністративний позов, суди попередніх інстанцій керувалися тим, що відповідач не вжив передбачених Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року №845, заходів для виконання судового рішення, хоча об`єктивні перешкоди для цього були відсутні.

15. Відхиляючи зауваження відповідача щодо відсутності у виконавчому документі відомостей про конкретну суму, що мала бути стягнена на виконання судового рішення, суди попередніх інстанцій зазначили, що відповідач не був позбавлений можливості вжити додаткових заходів для її з`ясування, зокрема звернутися до суду, який видав виконавчий документ, із заявою про роз`яснення судового рішення. Водночас таких повноважень відповідач у спірних правовідносинах не реалізував.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

16. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення та прийняти нове, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.

17. На обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач зазначив, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про те, що невиконання судового рішення в справі №2а-6592/12/1370 було наслідком протиправних дій Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова.

18. Відповідач доводить, що був позбавлений об`єктивної можливості здійснити безспірне списання коштів із рахунку боржника, адже у виконавчому листі Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року № 32/17 не було зазначено суми коштів, що мала бути стягнута на виконання судового рішення.

19. Щодо висновків судів попередніх інстанцій про невжиття Управлінням ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова заходів для її встановлення, відповідач зазначив, що орган Казначейства не є виконавчим органом і виконує відповідні судові рішення виключно шляхом безспірного списання коштів, зазначених у виконавчому документі, й позбавлений повноважень самостійно визначати суму стягнення.

20. Посилаючись на те, що після звернення позивача до суду із заявою про роз`яснення судового рішення в справі №2а-6592/12/1370 і відмови в її задоволенні в частині зазначення суми, що мала бути стягнута з боржника, засоби встановлення розміру коштів, присуджених позивачеві, були вичерпані, відповідач наполягає на тому, що суди попередніх інстанцій дійшли безпідставних висновків про те, що в спірних правовідносинах рішення суду залишилося невиконаним через протиправну бездіяльність Управління ДКСУ в Шевченківському районі м. Львова.

21. У відзиві на касаційну скаргу позивач зазначив, що суди першої та апеляційної інстанцій повно та всебічно встановили обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосували норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування оскаржуваних судових рішень немає.

22. Ухвалою Верховного Суду від 29 травня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

23. Гарантії держави щодо виконання судових рішень та виконавчих документів, визначених Законом України "Про виконавче провадження" від 02 червня 2016 року №1404-VIII, та особливості їхнього виконання встановлюються Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" від 05 червня 2012 року №4901-VI (далі - Закон №4901-VI).

24. Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №4901-VI держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган.

25. Згідно з частиною першою статті 3 Закону №4901-VI виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

26. Частиною другою статті 3 Закону №4901-VI установлено, що стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, установлені Законом України "Про виконавче провадження", із заявою про виконання рішення суду.

27. Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

28. Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону №4901-VI перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів і відомостей.

29. Постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року №845 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 року №45) затверджений Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі - Порядок №845).


................
Перейти до повного тексту