1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 грудня 2019 року


Київ

справа № 537/6054/16-а

провадження № К/9901/16569/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області на постанову Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області у складі судді Хіневича В.І. від 28 лютого 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Перцової Т.С., Дюкаревої С.В., Жигилія С.П. від 30 березня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просила:

- визнати протиправними дії управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області щодо відмови ОСОБА_1 у видачі довідки про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи;

- зобов`язати управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області видати ОСОБА_1 довідку про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи на підставі її заяви від 2 червня 2016 року.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 28 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано протиправними дії управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області щодо відмови ОСОБА_1 у видачі довідки про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи.

Зобов`язано управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області видати ОСОБА_1 довідку про взяття на облік як внутрішньо перемішеної особи на підставі заяви від 13 червня 2016 року.



3. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що звертаючись до відповідача із заявою про надання довідки про взяття на облік як внутрішньо перемішеної особи ОСОБА_1 було надано належні докази, якими підтверджено її проживання на території Луганської області до червня 2014 року.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 28 лютого 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою ОСОБА_1 відмовити у задоволенні позовних вимог.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є уродженкою с. В. - Краснянка, Краснодонського району Луганської області та матір`ю ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 .

13 червня 2016 року ОСОБА_1 звернулась до управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області із заявою про видачу їй довідки внутрішньо переміщеної особи.

Управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області листом від 15 червня 2016 року № 09/6391 повідомило позивачку про відмову у видачі вказаної довідки з посиланням на те, що постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509 передбачено надання разом із заявою про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи: документу, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, за наявності - документу, що підтверджує факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, визначеними у статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (документ, що підтверджує громадянство України, посвідчує особу чи її спеціальний статус, із відміткою про реєстрацію місця проживання, військовий квиток з відомостями щодо проходження військової служби, трудова книжка із записами про здійснення трудової діяльності, документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно). Зазначено, що оскільки станом на 15 червня 2016 року не набрали чинності зміни до зазначеної постанови щодо підтвердження факту проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, іншими документами, управління не може видати довідку про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи.



6. Вважаючи дії відповідача неправомірними, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що позивачка при зверненні до управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області надала документи, які у розумінні пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509 не підтверджують факту її проживання у населеному пункті с. Ясенівське Луганської області у квітні 2014 року. Позивачкою було надано копію договору оренди будинку від 25 квітня 2013 року по АДРЕСА_1, однак, не надала акту про повернення будинку власнику, як це передбачено пунктом 5.7 договору. Отже, невідомо, коли цей договір було розірвано та чи був він виконаний у повному обсязі. Надані позивачем копії квитанцій КБ "Приватбанк" не свідчать про зняття готівки у м. Ровеньки саме позивачкою; з наданої довідки КУ "Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Ровеньки Ровеньківської міської ради" не вбачається, якою датою вона видана; довідка від 5 травня 2016 року, видана ДБОУ ЛНР "Ясенівська гімназія" згідно зі статті 9 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" є недійсною і не створює правових наслідків на території України.



8. ОСОБА_1 подано заперечення на касаційну скаргу управління соціального захисту населення Крюківського району Департаменту праці, соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області на постанову Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 28 лютого 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2017 року, в яких вона просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



9. Відповідно до статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.



10. Згідно частини 2 статті 4 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.



11. Частиною 2 статті 7 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.



12. Згідно із частиною 2 статті 1 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014.



13. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р до переліку населених пунктів, на території якої здійснювалася антитерористична операція, включено м. Ровеньки Луганської області.



14. Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509, передбачено спосіб звернення до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад, перелік документів, що подаються в такому випадку, та затверджено форму довідки.



15. Відповідно до пункту 3 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи заява про взяття на облік повинна містити, зокрема, відомості про зареєстроване та фактичне місце проживання заявника.



16. Згідно із пунктом 8 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (в редакції на час звернення позивача із заявою про взяття на облік) заявнику може бути відмовлено у видачі довідки, якщо:

1) 1) відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення, або обставини, що раніше існували, істотно змінилися;

2) втрачено або викрадено документи, що посвідчують внутрішньо переміщену особу, та підтверджують громадянство України, до їх відновлення.

У разі відмови у видачі довідки на вимогу заявника письмово повідомляється про підстави для такої відмови.



17. Частиною 2 статті 2 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" встановлено, що реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не може бути умовою реалізації пав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою їх обмеження.



Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції


................
Перейти до повного тексту