1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 грудня 2019 року

Київ



справа №826/17539/15

адміністративні провадження №К/9901/10749/18; №К/9901/10750/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу

за позовом Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" до Ректора Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" Бугая Владислава Юрійовича про визнання дій протиправними, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2016 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Межевича М.В., суддів Земляної Г.В., Сорочка Є.О., та

за касаційною скаргою Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 березня 2016 року, прийняту в складі головуючого судді Кузьменка В.А., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2016 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Межевича М.В., суддів Земляної Г.В., Сорочка Є.О.,

У С Т А Н О В И В :

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2015 року Всеукраїнська громадська організація "Комітет конституційно-правового контролю України" звернулася до суду з позовом, в якому з урахуванням уточнених у листопаді 2015 року позовних вимог просила:

- визнати протиправними дії ректора Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" Бугая В.Ю., що полягають у ненаданні відповіді на запит на інформацію та в ненаданні інформації на запит позивача;

- стягнути з відповідача матеріальну шкоду, яку з його вини зазнав позивач у розмірі 6570 грн (відповідно до договору про надання юридичних послуг (правових послуг, правової допомоги) від 26 травня 2015 року).

2. Позов обґрунтований тим, що Всеукраїнська громадська організація "Комітет конституційно-правового контролю України" не отримувала відповідей на свої запити на інформацію та відповідно не отримувала публічної інформації згідно з поданими запитами, а ненадання відповіді на запити на інформацію та ненадання публічної інформації за запитами суперечить нормам Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13 січня 2011 року №2939-VI (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №2939-VI). Також Всеукраїнська громадська організація "Комітет конституційно-правового контролю України" зазначала про те, що нею понесені витрати, пов`язані з оплатою правової допомоги в розмірі 6570 грн, які підлягають стягненню з відповідача.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 березня 2016 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії ректора Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" Бугая В.Ю. щодо ненадання відповідей на запити на інформацію Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" від 02 лютого 2015 року №102/1-15 та від 11 березня 2015 року №406/1-15. У задоволенні іншої частини позову відмовлено. Стягнуто з Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" на користь Державного бюджету України судовий збір за подання адміністративного позову майнового характеру в розмірі 1607,76 грн.

4. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність у відповідача правових підстав для ненадання відповідей на запити позивача від 02 лютого 2015 року №102/1-15 та від 11 березня 2015 року №406/1-15, а тому дії ректора Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" Бугая В.Ю., як керівника розпорядника публічної інформації, є протиправними. Також суд першої інстанції зазначив про те, що позивачем не доведено обставин та підстав, з якими норми процесуального закону зумовлюють можливість відшкодування витрат на правову допомогу, в зв`язку з чим дійшов висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача 6570 грн.

5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2016 року апеляційну скаргу ректора Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" Бугая В.Ю. залишено без задоволення. Апеляційну скаргу Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" задоволено частково. Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 березня 2016 року змінено. У частині четвертій резолютивної частини змінено стягнуту суму з 1607,76 грн на 1644 грн, у зв`язку із чим, викладено частину четверту резолютивної частини постанови у наступній редакції: "Стягнути з Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" (код ЄДРПОУ 35416341; 03035, м. Київ, вул. Петрозаводська, буд. 2-А) на користь Державного бюджету України (отримувач УДСКУ у Печерському районі, код 38004897, банк отримувача ГУ ДКСУ у м.Києві, код банку 820019, рахунок 31218206784007) судовий збір за подання адміністративного позову майнового характеру в розмірі 1644 (одна тисяча шістсот сорок чотири) грн". Стягнуто з Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" на користь Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" судові витрати на правову допомогу в розмірі 2509,08 грн. У іншій частині постанову суду першої інстанції залишено без змін.

6. Суд апеляційної інстанції звернув увагу на те, що спірні правовідносини стосуються не відмови у задоволенні запитів на інформацію, а ненадання відповідей на запити на інформацію. Ураховуючи, що відповідач не надіслав позивачеві відповідей на запити, суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції про задоволення позову в частині визнання протиправними дій ректора Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" Бугая В.Ю. щодо ненадання відповідей на запити на інформацію Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" від 02 лютого 2015 року №102/1-15 та від 11 березня 2015 року №406/1-15. При цьому суд апеляційної інстанції дійшов висновку про стягнення з Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" на користь Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" судових витрат на правову допомогу в розмірі 2509,08 грн. Також суд апеляційної інстанції встановив, що судовий збір за подання адміністративного позову майнового характеру підлягав стягненню з Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" в розмірі 1644 грн, а не 1607,76 грн, як помилково розрахував суд першої інстанції.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційних скарг

7. Всеукраїнська громадська організація "Комітет конституційно-правового контролю України", посилаючись на часткове порушення судами норм матеріального та процесуального права, подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2016 року в частині зміни частини четвертої резолютивної частини постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 березня 2016 року щодо зміни стягнутої суми судового збору за подання адміністративного позову майнового характеру з 1607,76 грн на 1644 грн. У іншій частині постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції, змінюючи постанову суду першої інстанції в частині стягнутої суми судового збору, не надав уваги тому, що на час подання позовної заяви позивач виконав усі вимоги Закону України "Про судовий збір", про що свідчить ухвала суду першої інстанції від 23 вересня 2015 року про відкриття провадження в справі. Також скаржник указує на те, що витрати на правову допомогу відносяться до судових витрат і не мають майнового характеру, а тому суди безпідставно стягнули з позивача судовий збір за подання адміністративного позову майнового характеру.

9. Приватний вищий навчальний заклад "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая", посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 березня 2016 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2016 року і направити справу на новий розгляд.

10. Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовані всі обставини справи та невірно застосовані норми чинного законодавства, що призвело до неправильно вирішення справи. Скаржник указує на те, що запитувана інформація, яка була предметом запитів позивача, не може вважатися такою, що отримана або створена в процесі виконання суб`єктом владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, а тому не є публічною інформацією в розумінні Закону №2939-VI. На думку відповідача, заклади освіти самі по собі не є розпорядниками публічної інформації й Приватний вищий навчальний заклад "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" не підпадає під дію Закону №2939-VI. Скаржник зазначає, що надання позивачеві копій документів безпосередньо в паперовому вигляді не передбачено законом, а тому в даному випадку порушень зі сторони відповідача не вбачається. Запитувана інформація не є суспільно необхідною інформацією в розумінні Закону №2939-VI та об`єм запитуваних копій документів передбачає велику кількість аркушів, проте позивачем витрати, пов`язані з копіюванням або друком, не були оплачені, а тому відповідач правомірно не задовольнив запити. Також скаржник указує на те, що стягуючи з Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" на користь Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" судові витрати на правову допомогу, суд апеляційної інстанції проігнорував той факт, що позивачем не надано належних доказів сплати витрат на правову допомогу та фактичного надання йому таких послуг.

ІV. Рух справи у суді касаційної інстанції

11. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 29 липня 2016 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Всеукраїнської громадської організації "Комітет конституційно-правового контролю України" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2016 року.

12. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12 жовтня 2016 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 березня 2016 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2016 року.

13. Всеукраїнська громадська організація "Комітет конституційно-правового контролю України" подала письмове заперечення на касаційну скаргу відповідача з проханням залишити її без задоволення.

14. 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС) України викладено у новій редакції.

15. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

16. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

17. На підставі протоколів автоматизованого розподілу судової справи між суддями та передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 29 січня 2018 року зазначені касаційні скарги передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду.

18. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 12 червня 2019 року касаційні скарги передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: Кашпур О.В. (судді-доповідачу, головуючому судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А., які ухвалами від 28 серпня 2019 року прийняті до провадження.

19. Ухвалою Верховного Суду від 18 грудня 2019 року справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами на 19 грудня 2019 року.

V. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

20. Всеукраїнська громадська організація "Комітет конституційно-правового контролю України", яка є юридичною особою у формі громадської організації, звернулася до Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая", який є вищим навчальним закладом (далі - ВНЗ) приватної форми власності, із запитом на інформацію від 02 лютого 2015 року №102/1-5, в якому просила надати публічну інформацію про ВНЗ, яка є предметом суспільного інтересу, у вигляді належним чином засвідчених копій документів, а саме: статуту ВНЗ; свідоцтва про реєстрацію ВНЗ; ліцензії на провадження ВНЗ освітньої діяльності за відповідними спеціальностями та додатки до них; сертифіката про акредитацію освітньої програми ВНЗ; витяг ВНЗ із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; переліку структурних підрозділів та робочих органів ВНЗ із зазначенням їх адрес, телефонів, прізвищ керівників; правил прийому до ВНЗ у 2015 році; положення про приймальну комісію ВНЗ у 2015 році; наказу про затвердження складу приймальної комісії ВНЗ у 2015 році; перелік та вартість платних освітніх та інших послуг, які надаються ВНЗ та його структурними підрозділами; плани роботи ВНЗ у сферах наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності.

21. Цей запит отриманий уповноваженою особою Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая" 06 лютого 2015 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

22. 11 березня 2015 року Всеукраїнська громадська організація "Комітет конституційно-правового контролю України" звернулася до відповідача із запитом №406/1-15 щодо надання публічної інформації про Полтавський інститут бізнесу Приватного вищого навчального закладу "Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая", який отриманий уповноваженою особою відповідача 13 березня 2015 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

23. Відповіді на вказані запити відповідачем не надано.

VІ. Джерела права й акти їхнього застосування

24. Частиною першою статті 5 Закону України "Про інформацію" від 02 жовтня 1992 року №2657-XII встановлено, що кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

25. Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес визначено Законом №2939-VI.

26. Запит на інформацію, відповідно до частини першої статті 19 Закону №2939-VI, - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту (частина друга статті 19 Закону №2939-VI).

27. Публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом (стаття 1 Закону №2939-VI).

28. Суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації, відповідно до статті 12 Закону №2939-VI, є: запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.

29. Згідно з пунктом 3 частини першої статті 21 Закону України "Про громадські об`єднання" від 22 березня 2012 року №4572-VI (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для здійснення своєї мети (цілей) громадське об`єднання має право одержувати у порядку, визначеному законом, публічну інформацію, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації.

30. Відповідно до пункту 3 частини першої статті 13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, -стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків.

31. Вищий навчальний заклад, як визначено в пункті 7 частини першої статті 1 Закону України "Про вищу освіту" від 01 липня 2014 року №1556-VII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), - це окремий вид установи, яка є юридичною особою приватного або публічного права, діє згідно з виданою ліцензією на провадження освітньої діяльності на певних рівнях вищої освіти, проводить наукову, науково-технічну, інноваційну та/або методичну діяльність, забезпечує організацію освітнього процесу і здобуття особами вищої освіти, післядипломної освіти з урахуванням їхніх покликань, інтересів і здібностей. Безпосереднє управління діяльністю вищого навчального закладу здійснює його керівник (ректор, президент, начальник, директор тощо) (частина перша статті 34 зазначеного Закону).

32. Доступ до інформації забезпечується, серед іншого, шляхом надання інформації за запитами на інформацію (пункт 2 частини першої статті 5 Закону №2939-VI).

33. Відповідно до частин першої, четвертої статті 20 Закону №2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

34. Підстави для відмови в задоволенні запиту на інформацію, яка в силу частини п`ятої статті 22 Закону №2939-VI надається в письмовий формі, передбачені частиною першою статті 22 Закону №2939-VI.

35. Так, розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.


................
Перейти до повного тексту