1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



04 грудня 2019 року

м. Київ

Справа № 916/1915/16



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткаченко Н.Г. (головуючого), Банаська О.О., Жукова С.В.,



за участю секретаря судового засідання : Громак В.О.



за участю представника : Міністерства економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства України - Пантуса В.В.



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Міністерства економічного розвитку та торгівлі України

на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 30.06.2017

та ухвалу господарського суду Одеської області від 18.05.2017

по справі № 916/1915/16

за позовом Державного підприємства "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут"

до відповідачів: 1) ОСОБА_1, 2) ОСОБА_2, 3) ОСОБА_3 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Міністерство економічного розвитку і торгівлі України про витребування майна з чужого володіння та визнання права власності,-






ВСТАНОВИВ:



Державне підприємство "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут" 15.07. 2016 звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 про витребування незаконно відчуженого державного майна з чужого володіння та визнання права власності на це майно, зазначивши про те, що керуючим санацією ДП "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут" - Дунаєвським В.І. встановлено, що на балансі підприємства обліковується майно дослідної станції інституту, яке розміщено за адресою: м. Одеса, вул. Розумовська, 38, проте доступ до цього майна неможливий внаслідок знаходження цього майна в чужому володінні.



Рішенням Господарського суду Одеської області від 15.09.2016 позов ДП "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут" задоволено частково, зобов`язано ОСОБА_2 та ОСОБА_3 повернути з незаконного володіння майно загальною площею 1690,1 кв.м, розташоване в АДРЕСА_1, а саме: - одноповерхове нежитлове приміщення літ. "А" загальною площею - 248,1 кв.м, до якого відноситься - підвал - 1, коридор - 2, 3, кабінети - 4, 5, 6, 9, 10, майстерня - 7, підсобне приміщення - 8; - двоповерхове нежитлове приміщення літ. "Б" загальною площею - 797,6 кв.м, до якого відносяться - майстерні - 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 16,17, 18, 19, 20, підсобне приміщення; - 2, гараж - 3, кабінети - 4, 22, склад - 6, коридор - 8, сходові майданчики - 13, 15, туалет -14, склад-21; - двоповерхове нежитлове приміщення літ. "В" загальною площею - 352,7 кв. м, до якого відносяться - коридори - 1, 10, 16, битовки - 2, 3, 4, 5, склади - 6, 7, 8, 9, 11, майстерні - 12, 14, туалет - 13, душ - 15, кабінет -17; - одноповерхове нежитлове приміщення літ. "Г" загальною площею - 291,7 кв. м, до якого відносяться - майстерні - 1, 8, 9, 10, бокси - 2,3, битовки - 4, санвузол - 5, умивальник - 6, туалет - 7, ТП -11 у володіння позивача, стягнуто з ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на користь позивача по 1 253,27 грн. судового збору. В решті позову відмовлено.



Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 28.11.2016 рішення Господарського суду Одеської області від 15.09.2016 скасовано та прийнято нове рішення про відмову в позові.



Постановою Вищого господарського суду України від 15.03.2017 у справі № 916/1915/16 постанову Одеського апеляційного господарського суду від 28.11.2016 та рішення господарського суду Одеської області від 15.09.2016 у справі № 916/1915/16 скасовано. Справу № 916/1915/16 направлено на новий розгляд до Господарського суду Одеської області.



Під час нового розгляду справи, ухвалою господарського суду Одеської області від 18.05.2017 (суддя Найфлейш В.Д.) провадження у справі №916/1915/16 припинено на підставі п.1 ч.1 ст. 80 ГПК України у зв`язку з тим, що даний спір не підвідомчий господарському суду.



Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 30.06.2017 у справі № 916/1915/16 ( судді: Величко Т.А., Бєляновський В.В., Жеков В.І.) ухвалу Господарського суду Одеської області від 18.05.2017 залишено без змін.



У касаційній скарзі Міністерство економічного розвитку та торгівлі України просило постанову Одеського апеляційного господарського суду від 30.06.2017 та ухвалу Господарського суду Одеської області від 18.05.2017 у справі № 916/1915/16 скасувати та направити справу на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.



Не погоджуючись з судовими рішеннями щодо припинення провадження у даній справі, скаржник посилається на порушення судами попередніх інстанцій вимог ст. ст. 55, 124 Конституції України, а також зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано практику Європейського суду з прав людини, внаслідок чого, на думку скаржника, даний спір підлягає розгляду в окремому позовному провадженні у господарському суді, при цьому,скаржник заперечує, що даної справа підлягає розгляду в межах справи про банкрутство ДП "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут".



У відзиві керуючий санацією ДП "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут" в.о. керівника Дунаєвський В.І. просить оскаржувані судові рішення скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.



У відзиві керуючий санацією ДП "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут" арбітражний керуючий Дарієнко В.Д. просить оскаржувані судові рішення скасувати, а справу направити до Господарського суду Одеської області для розгляду в межах справи № 5017/2833/2012 про банкрутство ДП "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут".



Протоколом автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.08.2019 для розгляду касаційної скарги у справі № 916/1915/16 визначено колегію суддів у складі : Ткаченко Н.Г. - головуючого (доповідача), Жукова С.В., Огородніка К.М.



Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.10.2019 справу № 916/1915/16 разом з касаційною скаргою Міністерство економічного розвитку та торгівлі України та доданими до неї документами передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду.



Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 31.10.2019 справу № 916/1915/16 повернуто відповідній колегії Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду для розгляду.



Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи № 916/1915/16 визначено колегію суддів у складі: головуючого судді - Ткаченко Н.Г., судді - Жукова С.В., Огородніка К.М.., що підтверджується витягом з протоколу передачі судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду від 12.11.2019.



У зв`язку з перебуванням судді Огородніка К.М. у відпустці, автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи № 916/1915/16 визначено колегію суддів Касаційного господарського суду у складі: Ткаченко Н.Г. - головуючий, Жуков С.В., Банасько О.О., що підтверджується витягом із протоколу повторного розподілу справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 18.11.2019.



Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.11.2019 справу № 916/1915/16 прийнято до провадження та призначено до розгляду на 04.12.2019 на 10:15 год.



До Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду 04.12.2019 від скаржника надійшло клопотання про здійснення процесуального правонаступництва у справі, оскільки на підставі постанови КМУ від 02.09.2019 № 829 скаржника - Міністерство економічного розвитку та торгівлі України змінено на його правонаступника - Міністерство економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства України.



Розглянувши зазначене клопотання, заслухавши пояснення представника Міністерства економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства України, суд дійшов висновку, що клопотання підлягає задоволенню на підставі ч. 1 ст. 52 ГПК України та дійшов висновку про заміну Міністерство економічного розвитку та торгівлі України на його правонаступника - Міністерство економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства України.



Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., пояснення представника Міністерства економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства України, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги та доводи відзивів на касаційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з таких підстав.



Повторно переглядаючи справу, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний господарський суд, враховуючи суб`єктний склад учасників даного спору та встановлений порядок законодавчого регулювання правовідносин, дійшов висновку, що даний спір не підвідомчий господарському суду, а тому наявні підстави для припинення провадження у справі відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України (в редакції чинній до 15.12.2017), посилаючись на те, що предметом даного судового розгляду є позовні вимоги позивача - боржника ДП "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут" про витребування незаконно відчуженого державного майна з чужого володіння та визнання права власності на ЦМК дослідної станції ДП "Одеський Спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут", за адресою : м. Одеса, вул. Розумовська, 38, які заявлені до відповідачів - фізичних осіб: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 .



Крім того, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд зазначив, що за умови порушення провадження у справі про банкрутство боржника, особливістю вирішення спорів з вимогами до боржника є те, що вони розглядаються та вирішуються господарським судом без порушення нових справ, що узгоджується із загальною спрямованістю Закону про банкрутство № 2343-ХІІ, який передбачає концентрацію всіх спорів у межах справи про банкрутство задля судового контролю у межах цього провадження за діяльністю боржника, залучення всього майна боржника до ліквідаційної маси та проведення інших заходів, метою яких є повне або часткове задоволення вимог кредиторів, а оскільки в даному випадку позов подано позивачем, відносно якого порушено справу про банкрутство до відповідачів, які є фізичними особами, то розгляд такого позову господарським судом не передбачено спеціальним законодавством банкрутство.



Але з такими з висновками судів першої та апеляційної інстанцій щодо припинення провадження у справі, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України (в редакції чинній до 15.12.2017), у зв`язку з її непідвідомчістю господарським судам погодитись не можна, з огляду на наступне.



Відповідно до вимог діючого законодавства обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.



Оскаржувані судові рішення вказаним вимогам закону не відповідають.

Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою господарського суду Одеської області від 19.09.2013р. відкрито процедуру санації Державного підприємства "Одеський спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут", керуючим санацією Державного підприємства "Одеський спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут" призначено керівника підприємства Дунаєвського В. І.



Ухвалою суду першої інстанції від 03.03.2016р. затверджено план санації Державного підприємства "Одеський спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут".



В ході процедури санації керуючим санацією встановлено, що на балансі підприємства обліковується майно дослідної станції інституту, що розміщено за адресою: АДРЕСА_1, яке знаходиться в чужому володінні, що і стало підставою звернення до відповідачів із позовом.



Скасовуючи постановою від 15.03.2017 прийняті у справі №916/1915/16 рішення господарського суду Одеської області від 15.09.2016, яким позов було задоволено частково та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 28.11.2016, якою рішення суду першої інстанції було скасоване і відмовлено в позові та направляючи справу №916/1915/16 на новий розгляд до господарського суду Одеської області, Вищий господарський суд України виходив з того, що згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.03.2014р. №408-р із сфери управління Міністерства промислової політики України до сфери управління Міністерства економічного розвитку і торгівлі передано державні підприємства, в тому числі і Державне підприємство "Одеський спеціальний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут".



Відповідно до ст. 317, 318 Цивільного Кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Суб`єктами права власності є Український народ та інші учасники цивільних відносин, визначені статтею 2 цього Кодексу, якою до учасників цивільних відносин зараховано державу Україна.



Статтею 326 Цивільного Кодексу України передбачено, що у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна.



Згідно ст. 141 Господарського кодексу України до державного майна у сфері господарювання належать цілісні майнові комплекси державних підприємств або їх структурних підрозділів, нерухоме майно, інше окреме індивідуально визначене майно державних підприємств, акції (частки, паї) держави у майні суб`єктів господарювання різних форм власності, а також майно, закріплене за державними установами і організаціями з метою здійснення необхідної господарської діяльності, та майно, передане в безоплатне користування самоврядним установам і організаціям або в оренду для використання його у господарській діяльності. Держава через уповноважені органи державної влади здійснює права власника також щодо об`єктів права власності Українського народу, зазначених у частині першій статті 148 цього Кодексу.



Управління об`єктами державної власності відповідно до закону здійснюють Кабінет Міністрів України і, за його уповноваженням, центральні та місцеві органи виконавчої влади. У випадках, передбачених законом, управління державним майном здійснюють також інші суб`єкти.



Відчуження суб`єктом господарювання державного майна, яке належить до основних фондів, здійснюється у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Продаж суб`єктом господарювання державного майна, яке належить до основних фондів, здійснюється лише на конкурентних засадах.



Отже, відчуження майна державного підприємства проводиться безпосередньо підприємством, після отримання на це дозволу органу виконавчої влади, що здійснює управління державним майном, за погодженням з Фондом державного майна України.



Згідно ст. 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.


................
Перейти до повного тексту