1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

18 грудня 2019 року

Київ

справа №809/459/18

провадження №К/9901/58561/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до головного фахівця сектору нагляду/відділу муніципальної інспекції з благоустрою Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою Івано-Франківської міської ради Козинятка Олександра Олександровича про скасування припису № 113 про усунення порушень вимог законодавства у сфері благоустрою, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду у складі судді Тимощука О.Л. від 2 квітня 2018 року та на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Глушко І.В., Большакова О.О., Макарик В.Я., від 21 червня 2018 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до головного фахівця сектору нагляду/відділу муніципальної інспекції з благоустрою Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою Івано-Франківської міської ради Козинятка Олександра Олександровича про визнання протиправним та скасування припису № 113 про усунення порушення вимог законодавства у сфері благоустрою, з підстав невідповідності даної вимоги Конституції та низці Законів України.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 2 квітня 2018 року, залишене без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

Рішення судів мотивовано тим, що виконавчим комітетом Івано-Франківської міськради у межах своїх повноважень прийнято рішення, яким встановлено спеціальний порядок розміщення вивісок на території міста Івано-Франківська, який передбачає процедуру оформлення паспорта вивіски. На момент звернення позивача із позовом цей Порядок є чинним, відтак передбачені ним приписи є обов`язковими до виконання суб`єктами правовідносин, на яких поширює свою дію даний Порядок, тому оскаржуваний припис № 113 відповідає вимогам чинного законодавства.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



3. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 2 квітня 2018 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2018 року, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що головним фахівцем сектору нагляду/відділу муніципальної інспекції з благоустрою Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою Івано-Франківської міської ради Козинятком О.О. 10 січня 2018 року складено припис № 113 про усунення порушень вимог законодавства у зв`язку із виявленням можливого факту порушення Правил благоустрою міста Івано-Франківська, а саме пункту 16.1.5 розділу 16 у вигляді розміщення вивіски та об`єктів зовнішньої реклами на фасаді будинку по вул. Івасюка, буд. 11.

5. Даним приписом позивача зобов`язано усунути виявлені порушення до 20 січня 2018 року шляхом надання дозвільних документів або ж демонтажу вивіски. У зв`язку із неможливістю встановити особу власника магазину "Болена", оскаржуваний припис був наклеєний відповідачем на двері вказаного магазину, а також розміщено відповідне оголошення у газеті "Західний кур`єр".



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



6. Касаційна скарга мотивована тим, що дії відповідача є незаконними, оскільки суперечать положенням Конституції України, а також ряду законів України, зокрема, Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Закону України "Про рекламу", Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", порушують його право на реалізацію ним як власником належного йому права власності, а також тим, що дії відповідача спричинили несприятливі юридичні наслідки у вигляді притягнення позивача до адміністративної відповідальності, накладення на нього адміністративного стягнення у розмірі 850 гривень та примусового демонтажу вивіски належного йому магазину.

7. У запереченні на касаційну скаргу відповідач, посилаючись на законність рішень судів попередніх інстанцій просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



8. Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та Законами України.

9. Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України "Про місцеве самоврядування" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР.

10. Законом України "Про благоустрій населених пунктів" від 6 вересня 2005 року № 2807-IV (у редакції від 10 червня 2017 року) визначено правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і який спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Пунктом 2 частини першої статті 10 цього Закону встановлено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

11. 3акон України "Про рекламу" від 3 липня 1996 року № 270/96-ВР визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами, а також надає правове визначення термінам реклама та вивіска.

12. Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 6 вересня 2005 року № 2806-IV визначено правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

13. Закон України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" 19 травня 2011 року № 3392-VI наводить вичерпний перелік документів дозвільного характеру у значенні, наведеному у Законі України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та забороняє вимагати від суб`єктів господарювання отримання документів дозвільного характеру, які не внесені до Переліку, затвердженого цим Законом.

14. З метою встановлення єдиних вимог щодо благоустрою території населених пунктів запроваджено Типові правила благоустрою населених пунктів, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 27 листопада 2017 року № 310.

15. Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 року № 2067 затверджено Типові правила розміщення зовнішньої реклами, які регулюють відносини, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначають порядок надання дозволів на розміщення такої реклами.

16. Судами попередніх інстанцій зазначено, що положення Закону України "Про місцеве самоврядування" наділяють сільські, селищні, міські ради правом, у тому числі, вирішувати питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

17. Статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено перелік власних (самоврядних) та делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку.

Зокрема, цією статтею врегульовано право виконавчих органів відповідних рад на організацію благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, тощо.

Пунктом 13 частини першої цієї статті передбачено також право зазначених суб`єктів на видачу дозволу на розміщення реклами в порядку, встановленому законодавством.

18. Пунктом 6 статті 9 Закону України "Про рекламу" встановлено, що вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.

19. Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 року № 2067 затверджено Типові правила розміщення зовнішньої реклами, пунктом 48 яких встановлено вимоги до вивіски чи таблички, зокрема вони повинні розміщуватися без втручання у несучі конструкції, легко демонтуватися, щоб не створювати перешкод під час робіт, пов`язаних з експлуатацією та ремонтом будівель і споруд, на яких вони розміщуються; не повинні відтворювати зображення дорожніх знаків; не повинні розміщуватися на будинках або спорудах - об`єктах незавершеного будівництва; площа поверхні не повинна перевищувати 3 кв. м.


................
Перейти до повного тексту