ПОСТАНОВА
Іменем України
18 грудня 2019 року
Київ
справа №804/6791/17
провадження №К/9901/60635/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та скасування рішень, за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду у складі судді Сидоренко Д.В. від 14 лютого 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Олефіренко Н.А., Чабаненко С.В., Юрко І.В., від 25 липня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Публічне акціонерне товариство "АрселорМіттал Кривий Ріг" звернулося з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Дніпропетровській області, в якому позивач, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просив визнати протиправними дії Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Дніпропетровській області спрямовані на призначення та проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" на підставі наказу від 4 жовтня 2017 року № 70П та направлення на проведення позапланової перевірки № 208 від 4 жовтня 2017 року; визнати протиправним та скасувати припис Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Дніпропетровській області № 42пз про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 5 жовтня 2017 року та визнати протиправним і скасувати постанову Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Дніпропетровській області від 17 жовтня 2017 року № 18/1945 про накладення на Публічне акціонерне товариство "АрселорМіттал Кривий Ріг" штрафу у сфері містобудівної діяльності".
Позов обґрунтований тим, що 5 жовтня 2017 року посадові особи Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Дніпропетровській області прибули на об`єкт позивача для проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил та пред`явили направлення на проведення позапланової перевірки від 4 жовтня 2017 року № 208, оформлене на підставі наказу відповідача від 4 жовтня 2017 року № 70-П, у період з 5 жовтня 2017 року по 19 жовтня 2017 року на об`єкті "Енергетичний департамент. Паросиловий цех. Комплекс доменної печі № 9. Реконструкція газопроводу доменного газу від газоочистки доменної печі № 9 до споживачів на території Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Криворіжсталі, 137". Як зазначено у направленні, підставою для проведення позапланової перевірки, стала вимога прокурора Криворізької місцевої прокуратури № 1 від 20 вересня 2017 року № 76-2022-17. Позивач вважає, що у відповідача відсутні законні підстави для призначення та проведення позапланової перевірки, у зв`язку з чим не допустив посадових осіб відповідача до позапланової перевірки на підставі вищевказаного направлення, у зв`язку з чим відповідачем складено акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 5 жовтня 2017 року. На підставі вказаного акту відповідачем винесено припис № 42пз про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 5 жовтня 2017 року, складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 5 жовтня 2017 року та винесено постанову від 17 жовтня 2017 року № 18/1945 про накладення на позивача штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Позивач зазначив, що законом не передбачено повноважень прокуратури щодо оформлення та направлення до органів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності вимог про проведення позапланових перевірок суб`єктів господарювання у зв`язку з чим, у відповідача були відсутні законні підстави для призначення позапланової перевірки відповідача, а тому такі дії є протиправними, такими, що порушують норми Законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та "Про регулювання містобудівної діяльності".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року було повернуто адміністративний позов позивачу в частині позовних вимог про визнання протиправними дій Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Дніпропетровській області спрямовані на призначення та проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" на підставі наказу від 4 жовтня 2017 року № 68 та направлення на проведення позапланової перевірки № 209 від 4 жовтня 2017 року.
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2018 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2018 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що доводи позивача стосовно відсутності у прокуратури України повноважень щодо оформлення та направлення до органів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності вимог про проведення позапланових перевірок є помилковими, оскільки відповідно до частини сьомої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, позивач звернувся із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Публічне акціонерне товариство "АрселорМіттал Кривий Ріг" зареєстроване 8 квітня 2004 року як юридична особа за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Орджонікідзе, будинок 1, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи, копія якого міститься в матеріалах справи.
6. Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Дніпропетровській області на підставі наказу № 70 П від 4 жовтня 2017 року, пункту 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядку № 553), на виконання вимоги Криворізької місцевої прокуратури № 1 від 20 вересня 2017 року № 76-2022-17, видано направлення на проведення позапланової перевірки № 208 об`єкту будівництва: "Енергетичний департамент. Паросиловий цех. Комплекс доменної печі № 9. Реконструкція газопроводу доменного газу від газоочистки доменної печі № 9 до споживачів на території Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Криворіжсталі, 137" щодо дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.
7. Підставою для проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" стала вимога Криворізької місцевої прокуратури №1 від 20 вересня 2017 року № 76-2022-17, яка складена на підставі ухвали слідчого судді Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 18 вересня 2017 року у справі № 210/3894/17, прийнятої в рамках кримінального провадження № 42017041710000029 від 2 червня 2017 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 272 Кримінального кодексу України, та якою проведення перевірки доручено спеціалістам Державної архітектурно-будівельної інспекції та визначено, що акт позапланової перевірки необхідно оформити у відповідності з вимогами діючого законодавства.
8. Проте, позивач не допустив посадових осіб відповідача до об`єкту перевірки "Енергетичний департамент. Паросиловий цех. Комплекс доменної печі № 9. Реконструкція газопроводу доменного газу від газоочистки доменної печі № 9 до споживачів на території Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Криворіжсталі, 137" для проведення позапланової перевірки, що підтверджується копією акту про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 5 жовтня 2017 року, складеного в присутності в.о. заступника директора Департаменту з інвестицій та інжинірингу.
9. Згідно матеріалів справи, посадовими особами відповідача складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 5 жовтня 2017 року та припис № 42пз про усунення порушень, що підтверджується копіями відповідних протоколу та припису.
10. На підставі вищевказаних акту перевірки, протоколу та припису від 5 жовтня 2017 року відповідачем прийнято постанову від 17 жовтня 2017 року № 18/1945 про визнання Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 2 частини шостої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", а саме: недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій та накладено штраф у розмірі 50520,00 грн.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
11. Касаційна скарга обґрунтована тим, що у відповідача відсутні законні підстави для призначення та проведення позапланової перевірки. Скаржник вказав, що законом не передбачено повноважень прокуратури щодо оформлення та направлення до органів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності вимог про проведення позапланових перевірок суб`єктів господарювання у зв`язку з чим, у відповідача були відсутні законні підстави для призначення позапланової перевірки позивача, а тому такі дії є протиправними. Крім того, зазначив, що ухвала слідчого судді Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 18 вересня 2017 року по справі № 210/3894/17 про надання дозволу на проведення позапланової перевірки об`єктів позивача, є незаконною, оскільки слідчий суддя вийшов за межі наданих йому повноважень та прийняв рішення, яке не передбачено кримінальним процесуальним законодавством.