ПОСТАНОВА
Іменем України
19 грудня 2019 року
Київ
справа №327/188/17(2-а/327/4/2017)
провадження №К/9901/6332/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Калашнікової О. В.
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Розівської районної ради Запорізької області, ОСОБА_2, за участю третіх осіб - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 , ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, про поновлення на посаді заступника голови Розівської районної ради Запорізької області, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Розівського районного суду Запорізької області від 25 жовтня 2017 року, прийняту у складі головуючого судді Антіпової Т. А., та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого - Чабаненко С. В., суддів: Чумака С. Ю., Юрко І. В.
І. Суть спору
1. У червні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом Розівської районної ради Запорізької області, ОСОБА_2, за участю третіх осіб - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 , ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, про визнання протиправним та скасування рішення № 1 шістнадцятої позачергової сесії сьомого скликання від 28 лютого 2017 року "Про висловлення недовіри і дострокове припинення повноважень заступника голови районної ради ОСОБА_1 " та поновлення її на посаді заступника голови Розівської районної ради Запорізької області.
2. В обґрунтування позову зазначає, що з грудня 2015 року вона обіймала посаду заступника голови Розівської районної ради Запорізької області сьомого скликання.
2.1. Однак, 28 лютого 2017 року Розівська районна рада Запорізької області на шістнадцятій позачерговій сесії сьомого скликання прийняла рішення № 1, яким достроково припинено повноваження ОСОБА_1 як заступника голови Розівської районної ради Запорізької області, та відповідно до розпорядження голови Розівської районної ради Запорізької області від 01 березня 2017 року № 14-к позивача звільнено із займаної посади з 28 лютого 2017 року.
2.2. Позивач стверджує, що депутатами Розівської районної ради Запорізької області проведено шістнадцяту позачергову сесію сьомого скликання без дотримання відповідного порядку скликання позачергової сесії, який встановлений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламентом Розівської районної ради Запорізької області, без наведення мотивів висловлення позивачу як заступнику голови Розівської районної ради Запорізької області недовіри, а також під час засідання ради порушено порядок обрання лічильної комісії для проведення таємного голосування з питання висловлення недовіри та дострокового припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради Запорізької області, та протиправно застосовано при таємному голосуванні бюлетені невстановленої форми, всупереч рішенню лічильної комісії про визначення певної форми бюлетенів.
2.3. Вважаючи рішення № 1 шістнадцятої позачергової сесії сьомого скликання від 28 лютого 2017 року "Про висловлення недовіри і дострокове припинення повноважень заступника голови районної ради ОСОБА_1 " неправомірним, позивач звернулась до суду з вимогою про поновлення її на посаді.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. Відповідно до рішення сесії Розівської районної ради Запорізької області від 07 грудня 2015 року депутата районної ради ОСОБА_1 обрано заступником голови Розівської районної ради Запорізької області, про що внесено відповідний запис до трудової книжки позивача за № 35.
4. В той же день ОСОБА_1 прийняла присягу посадової особи місцевого самоврядування, а рішенням районної ради від 07 грудня 2015 року позивачу присвоєно 9 ранг посадової особи органу місцевого самоврядування.
5. 08 лютого 2017 року на ім`я голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_16 надійшов лист ініціативної групи за підписом дев`яти депутатів Розівської районної ради Запорізької області про скликання 14 лютого 2017 року позачергової сесії Розівської районної ради Запорізької області та включення до порядку денного позачергової сесії районної ради питання "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1".
6. За наслідками розгляду наведеного листа ініціативної групи депутатів Розівської районної ради Запорізької області, 13 лютого 2017 року головою Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_16 видано розпорядження від 13 лютого 2017 року № 11-р "Про скликання шістнадцятої позачергової сесії Розівської районної ради Запорізької області сьомого скликання", відповідно до якого скликано шістнадцяту позачергову сесію Розівської районної ради Запорізької області сьомого скликання на 21 лютого 2017 року о 13 годині 00 хвилин в приміщенні за адресою: вул. Центральна, 92 Розівський районний центр культури та дозвілля (малий зал) смт. Розівка та внесення до порядку денного сесії питання про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень заступника Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1 ; рекомендовано головам постійних комісій районної ради розглянути питання, винесене на шістнадцяту позачергову сесію районної ради, на засіданнях постійних комісій до 20 лютого 2017 року, зауваження та пропозиції надати для попереднього розгляду на засіданні президії районної ради.
7. 20 лютого 2017 року відбулось засідання комісії Розівської районної ради Запорізької області з питань депутатської діяльності та етики, законності, боротьби з корупцією, захисту прав людини з питанням порядку денного: "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1", за наслідками розгляду якого постійною комісією сформовано висновок від 20 лютого 2017 року № 1: "Рекомендувати перенести засідання позачергової 16-ої сесії з 21 лютого 2017 року на час виходу голови Розівської районної ради Запорізької області з лікарняного і дане питання винести на розгляд сесії депутатів, а саме: питання про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1".
8. Відповідно до протоколу № 3 засідання президії Розівської районної ради Запорізької області від 20 лютого 2017 року за результатами голосування не було затверджено чергу денну шістнадцятої позачергової сесії Розівської районної ради Запорізької області.
9. Так, розпорядженням заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1 від 20 лютого 2017 року № 13-р перенесено засідання шістнадцятої позачергової сесії Розівської районної ради Запорізької області сьомого скликання на 28 березня 2017 року та внесено до порядку денного сесії питання стосовно висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1
10. 21 лютого 2017 року відбулись збори депутатів Розівської районної ради Запорізької області, на яких були присутні 14 депутатів районної ради, які вирішили скликати позачергову сесію Розівської районної ради Запорізької області сьомого скликання на 23 лютого 2017 року, а засідання провести в приміщенні поліклініки за адресою: смт. Розівка, вул. Каштанова, буд. 14, о 10 годині 00 хвилин та внести до порядку денного сесії такі питання: 1) про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1; 2) різне, і доручити виконавчому апарату районної ради здійснити належне забезпечення діяльності ради на засіданні відповідно до статті 58 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
11. Таким чином 23 лютого 2017 року зборами депутатів Розівської районної ради Запорізької області прийнято рішення скликати позачергову сесію Розівської районної ради Запорізької області сьомого скликання на 28 лютого 2017 року, засідання якої провести в приміщенні Розівського районного центру культури та дозвілля (малий зал) за адресою: смт. Розівка, вул. Центральна (колишня Леніна), буд. 92, о 10 годині 00 хвилин; внести до порядку денного сесії питання: 1) про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1 ; 2) різне; доручити виконавчому апарату районної ради здійснити належне забезпечення діяльності ради на засіданні відповідно до статті 58 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту районної ради; для забезпечення контролю за законністю проведення сесії, запросити представників поліції, прокуратури, Служби безпеки України, депутатів обласної ради, яке було доведено до відома депутатів та населення у газеті "Роз-Інформ" від 25 лютого 2017 року № 8 (1126) із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд ради.
12. 28 лютого 2017 року Розівською районною радою Запорізької області сьомого скликання прийнято рішення № 1 "Про висловлення недовіри і дострокове припинення повноважень заступника голови районної ради ОСОБА_1 ", яким, керуючись пунктом 1 частини першої статті 43, статті 56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішено висловити недовіру і достроково припинити повноваження заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1
13. На підставі наведеного рішення головою Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_16 видано розпорядження від 01 березня 2017 року № 14-к, яким звільнено ОСОБА_1 з 28 лютого 2017 року з посади заступника голови Розівської районної ради Запорізької області, про що 28 лютого 2017 року внесено відповідний запис № 38 до трудової книжки позивача.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
14. Постановою Розівського районного суду Запорізької області від 25 жовтня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року, позовні вимоги задоволено.
14.1. Визнано протиправним та скасовано рішення шістнадцятої позачергової сесії Розівської районної ради Запорізької області сьомого скликання від 28 лютого 2017 року № 1 "Про висловлення недовіри і дострокове припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_1 ".
14.2. Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника голови Розівської районної ради Запорізької області.
15. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що в оскаржуваному рішенні не зазначено в чому саме полягало порушення, яке слугувало підставою для дострокового припинення повноважень та звільнення позивача, де відповідач обмежився лише загальною вказівкою на статтю 56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" без зазначення відповідної частини, якою регулюються відповідні правовідносини.
15.1. Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку, що на пленарному засіданні шістнадцятої позачергової сесії районної ради від 28 лютого 2017 року депутатами ради фактично було обрано дві лічильні комісії з різним складом осіб, що не узгоджується з приписами статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 23 Регламенту Розівської районної ради Запорізької області.
16. Зазначена позиція була підтримана і Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом, який переглянув рішення суду першої інстанції.
16.1. При цьому, суд апеляційної інстанції критично розцінив висновки суду першої інстанції щодо відсутності в оскаржуваному рішенні про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень заступника голови Розівської районної ради ОСОБА_1 підстав для дострокового припинення повноважень та звільнення позивача, оскільки приписами частини третьої статті 56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідні підстави не передбачені як обов`язкові.
IV. Касаційне оскарження
17. У своїй касаційній скарзі ОСОБА_2, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким відмовити в позові.
18. В обґрунтування касаційної скарги вказує на незастосування судами попередніх інстанцій правових норм, які покладають обов`язок щодо організаційного забезпечення діяльності ради на виконавчий апарат, підпорядкований самому позивачу, що, в свою чергу, виключає юридичну відповідальність ради як колегіального представницького органу, що складається з депутатів.
18.1. Разом з цим вказує на помилковість висновків щодо неузгодження обрання двох лічильних комісій з приписами статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 23 Регламенту Розівської районної ради Запорізької області, оскільки ані вищенаведеними нормативними актами, ані будь-якими іншими положеннями законодавства не заборонено утворювати більше, ніж одну лічильну комісію для різних цілей.
18.2. Також зазначив, що суди не застосували частину другу статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, згідно з якою органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручено жодному іншому органу.
19. В свою чергу, позивач, а також голова Розівської районної ради Запорізької області ОСОБА_16 у відзивах вказують на безпідставність касаційної скарги і просять залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
20. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
21. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
22. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
24. Визначення місцевого самоврядування в Україні міститься у статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та означає гарантоване державою право та реальну здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
25. Перелік посад в органах місцевого самоврядування міститься у статті 3 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" та передбачає: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.