ПОСТАНОВА
Іменем України
19 грудня 2019 року
Київ
справа №826/6817/17
адміністративне провадження №К/9901/2010/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Стародуба О.П., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №826/6817/17
за позовом ОСОБА_1 до Київської міської ради, третя особа: Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Київської міської ради на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2018 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Кучми А.Ю., суддів: Аліменка В.О., Безименної Н.В.,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Київської міської ради, третя особа - Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Київської міської ради щодо не надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням під будівництво житлового будинку, яка розташована на перетині вулиць Косенко, Сошенко та Золочівського в Подільському районі міста Києва.
- зобов`язати Київську міську раду внести на розгляд сесії клопотання позивача від 3 квітня 2017 року про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням під будівництво житлового будинку, яка розташована на перетині вулиць Косенко, Сошенко та Золочівського в Подільському районі міста Києва.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідач безпідставно відмовив у розгляді його клопотання, а Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Міськради (далі - Департамент) не уповноважений по суті розглядати зазначені клопотання, оскільки такі клопотання повинні розглядатися виключно на пленарному засіданні Міськради.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 серпня 2018 року в задоволенні позову відмовлено.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2018 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове, яким позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Київської міської ради в частині не надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням під будівництво житлового будинку, яка розташована на перетині вулиць Косенко, Сошенко та Золочівського в Подільському районі міста Києва в порядку ст. 118 Земельного кодексу України.
Зобов`язано Київську міську раду розглянути клопотання ОСОБА_1 від 03.04.2017 про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням під будівництво житлового будинку, яка розташована на перетині вулиць Косенко, Сошенко та Золочівського в Подільському районі міста Києва у відповідності до приписів ст. 118 Земельного кодексу України.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Суди встановили, що ОСОБА_1 03.04.2017 звернувся до Київської міської ради з клопотанням в порядку ст. 118 Земельного кодексу України про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням під будівництво і обслуговування житлового будинку у орієнтованому розмірі 0,10 га, яка розташована на перетині вулиць Косенко, Сошенко та Золочівського в Подільському районі міста Києва.
На виконання доручення Київської міської ради № 08/І-3661 від 04.04.2017 Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської ради (Київської міської державної адміністрації) розглянуто вищевказане клопотання та надано відповідь №057021-08/І-3661/5141 від 11.05.2017, якою позивача повідомлено, що відповідно до рішення Київської міської ради № 1072/1733 від 12.07.2007 спірна земельна ділянка була надана в оренду Національній спілці художників України на 5 років.
Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача, а також вказаним листом Департаменту, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Департаментом земельних ресурсів не приймалось жодних проектів рішень за результатами розгляду клопотання позивача від 03.04.2017, а тому Міськрадою не було допущено протиправної бездіяльності та неправомірних дій під час розгляду звернення.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про часткове задоволення позову, апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що відповідачем не дотримано процедури розгляду клопотання ОСОБА_1 про надання у приватну власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку у розумінні приписів статті 118 ЗК України, що, в свою чергу, є підставою для покладення на міську раду зобов`язання розглянути клопотання позивача у відповідності до приписів ст. 118 ЗК України.
Відповідач не погодився із рішенням апеляційного суду і подав касаційну скаргу з вимогами про його скасування та залишення в силі постанови суду першої інстанції. Зазначає, що Міськрада не допустила бездіяльності щодо розгляду клопотання позивача, оскільки вказане клопотання розглянув Департамент відповідно до вимог статті 118 ЗК України та статті 20 Тимчасового порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Міськради від 28 лютого 2013 року № 63/9120 (далі - Тимчасовий порядок).
Відзиви на касаційну скаргу не надходили.
Верховний Суд переглянув судове рішення у межах касаційної скарги, з`ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, та правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги з огляду на таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом положень статті 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або в користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно із частиною шостою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки) подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (частина сьома статті 118 ЗК України).
На підставі частини десятої статті 118 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.