1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 грудня 2019 року

Київ



справа №826/4357/18

адміністративне провадження №К/9901/62297/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Секретаріату Кабінету Міністрів України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 червня 2018 року, ухвалене в складі головуючого судді Каракашьяна С.К., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: судді-доповідача Троян Н.М., суддів Мєзєнцева Є.І., Файдюка В.В.,

У С Т А Н О В И В :

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати дії Секретаріату Кабінету Міністрів України та його посадових осіб неправомірними;

- зобов`язати Секретаріат Кабінету Міністрів України відізвати його звернення з Міністерства соціальної політики України, як направлене туди помилково та направити звернення на розгляд Прем`єр-міністру України;

- прийняти окрему ухвалу про притягнення до відповідальності головного спеціаліста Управління з питань роботи зі зверненнями громадян Секретаріату Кабінету Міністрів України Сущик Л.В.

2. На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначав про те, що він звернувся до Прем`єр-міністра України Гройсмана В.Б. із зверненням, яке необґрунтовано направлено на розгляд Міністерству соціальної політики України.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 червня 2018 року в задоволенні позову відмовлено.

4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 червня 2018 року - без змін.

5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що враховуючи питання, які були порушені у зверненні ОСОБА_1, Секретаріат Кабінету Міністрів України правомірно передав це звернення за належністю відповідно до вимог частини третьої статті 7 Закону України "Про звернення громадян" від 02 жовтня 1996 року №393/96-ВР (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №393/96-ВР) на розгляд Міністерству соціальної політики України.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на порушення цими судами норм права, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 червня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року і прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

7. Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій є незаконними і необґрунтованими, винесеними з порушенням норм матеріального та процесуального права. Скаржник указує на те, що оскаржувані судові рішення є такими, що не відповідають вимогам Конституції України, статтею 40 якої йому гарантовано право на звернення до будь-якої посадової особи будь-якого органу державної влади та Прем`єр-міністр України Гройсман В.Б. був зобов`язаний розглянути його звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. На думку ОСОБА_1, посадові особи Секретаріату Кабінету Міністрів України неправильно визначили характер звернення, що призвело до безпідставного його направлення для розгляду до Міністерства соціальної політики України, що судами попередніх інстанцій залишено поза увагою.

IV. Позиція інших учасників справи

8. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу з проханням залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

9. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 02 жовтня 2018 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

10. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 07 червня 2019 року касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: Кашпур О.В. (судді-доповідачу, головуючому судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А., яку ухвалою від 28 серпня 2019 року прийнято до провадження.

11. Ухвалою Верховного Суду від 17 грудня 2019 року справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 19 грудня 2019 року.

VI. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

12. ОСОБА_1 звернувся до Прем`єр-міністра України Гройсмана В.Б. із листом від 15 лютого 2018 року, в якому порушив питання щодо соціального захисту осіб, звільнених з військової служби та реформи з пенсійного забезпечення військових пенсіонерів.

13. Зазначений лист уповноваженою особою відповідача отримано 19 лютого 2018 року, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

14. Згідно з реєстраційно-контрольною карткою №41-М-000522/23 лист позивача зареєстровано та визначено зміст звернення: автор - військовий пенсіонер. Вимагає зупинити введення у дію нового законодавства по осучасненню пенсій для військовослужбовців.

15. Вказаний лист відповідно до частини третьої статті 7 Закону №393/96-ВР був надісланий для розгляду Міністерству соціальної політики України, про що повідомлено заявника.

16. Департамент державної соціальної політики Міністерства соціальної політики України розглянув звернення ОСОБА_1 та листом від 12 березня 2018 року №1002/0/112-18/202 повідомив позивача про пільги та гарантії, які надаються відповідній категорії населення.

17. Уважаючи порушеними свої права з боку відповідача та з метою їх відновлення ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

VІІ. Джерела права й акти їхнього застосування

18. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

19. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).

20. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

21. Згідно зі статтею 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

22. Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів регулює Закон №393/96-ВР. Цей Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.

23. Частиною першою статті 1 Закону №393/96-ВР визначено, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

24. За приписами частини третьої статті 7 Закону №393/96-ВР якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз`ясненнями.


................
Перейти до повного тексту