ПОСТАНОВА
Іменем України
19 грудня 2019 року
Київ
справа №826/17827/15
адміністративне провадження №К/9901/12883/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 січня 2016 року (суддя Шулежко В.П.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2016 року (колегія суддів: Карпушова О.В., Губська Л.В., Епель О.В.) у справі № 826/17827/15 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Кайдзан Капітал" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку третя особа - Публічне акціонерне товариство "Агрохімремонт" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
УСТАНОВИВ:
В січні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Кайдзен Капітал" звернулося до суду з адміністративним позовом позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 28.07.2015 № 1132 щодо зупинення торгівлі цінними паперами Публічного акціонерного товариства "Агрохімремонт" на будь-якій фондовій біржі та відновлення торгівлі цінними паперами ПАТ "Агрохімремонт" на будь-якій фондовій біржі.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 січня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2016 року, позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 28.07.2015 № 1132 щодо зупинення торгівлі цінними паперами ПАТ "Агрохімремонт" на будь-якій фондовій біржі. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із судовими рішеннями, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить судові рішення скасувати та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення та зупинення торгівлі цінними паперами ПАТ "Агрохімремонт" на будь-якій фондовій біржі є виявлення за результатом аналізу фінансової звітності за 2014, що емітент (позивач) має низькі фінансово-економічні показники. Наведене вище підтверджується аналітичною запискою щодо операцій з цінними паперами ПАТ "Агрохімремонт". Вказана інформація, на думку відповідача, дає підстави стверджувати, що ринкова вартість (капіталізація) ПАТ "Агрохімремонт" є штучно завищеною, а ринкова (біржова) вартість сформована технічно, а спірне рішення прийнято з метою захисту інвесторів у цінні папери та держави.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03 серпня 2016 року відкрито касаційне провадження.
Заперечення на касаційну скаргу не надходило.
Справу передано до Верховного Суду.
У зв`язку із відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, ця справа розглядалася в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до пункту 1 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами встановлено, що директором департаменту контрольно-правової роботи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Мисюра О. була складена аналітична довідка щодо операцій з цінними паперами ПАТ "Агрохімремонт". До довідки долучено матеріали звітності емітента 34 аркуша. Згідно висновків вказаної довідки обсяги торгів та ціна на акції ПАТ "Агрохімремонт" абсолютно не відповідають об`єктивним показникам діяльності компанії та може бути пов`язана з ознаками маніпулювання цінами.
28.07.2015 відбулось засідання комітету з питань захисту прав інвесторів та правозастосування на фондовому ринку Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
28.07.2015 на підставі п. 16 ст. 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку прийняла рішення № 1132 "Щодо зупинення торгівлі цінними паперами ПАТ "Агрохімремонт" на будь-якій фондовій біржі".
Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач, як учасник фондового ринку, звернувся до суду з вказаним позовом.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що в межах даної адміністративної справи, на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, відповідачем не було встановлено жодних порушень щодо торгівлі цінними паперами ПАТ "Агрохімремонт", відтак рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ст. 2 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється з метою, зокрема: створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства; забезпечення рівних можливостей для доступу емітентів, інвесторів і посередників на ринок цінних паперів; гарантування прав власності на цінні папери; захисту прав учасників фондового ринку.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється, зокрема, у формі регулювання випуску та обігу цінних паперів, прав та обов`язків учасників ринку цінних паперів; реєстрації випусків (емісій) цінних паперів та інформації про випуск (емісію) цінних паперів.
Частиною 1 ст. 5 вказаного Закону державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Основними завданнями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є, зокрема здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування; захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень; сприяння розвитку ринку цінних паперів (ст. 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні").
Згідно п. 16 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право призначати тимчасово (до двох місяців) керівників фондових бірж, депозитаріїв та інших установ інфраструктури фондового ринку, зупиняти або припиняти допуск цінних паперів на фондові біржі або торгівлю ними на будь-якій фондовій біржі, зупиняти кліринг та укладення договорів купівлі-продажу цінних паперів на фондових біржах на певний термін для захисту держави, інвесторів.
Задовольняючи позовні вимоги суди дійшли висновку, що відповідач, приймаючи спірне рішення, не встановив жодних порушень щодо торгівлі цінними паперами ПАТ "Агрохімремонт".