ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2019 року
м. Київ
Справа № 917/43/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Дроботової Т. Б. - головуючого, Пількова К. М., Чумака Ю. Я.,
секретар судового засідання - Грузицька І. В.,
представники учасників справи:
позивача - Сироватко О.В.,
відповідачів - Осадчий А.В., Чуба В.Д.,
третіх осіб - не з`явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Піраміда Трейд"
на постанову Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2019 (судді: Бородіна Л. І., Білоусова Я. О., Здоровко Л. М.) у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Будекосервіс"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Піраміда Трейд",
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - фізичні особи-підприємці Гриценко Наталія Володимирівна, ОСОБА_2, ОСОБА_1, Товариство з обмеженою відповідальністю "Шарлот",
про стягнення 9 423 711,98 грн,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У січні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Будекосервіс" (далі - ТОВ "Будекосервіс") звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Піраміда Трейд" (далі - ТОВ "Піраміда Трейд") про стягнення 9 423 711,98 грн, з яких: 119 292,54 грн - недоплата з товарообігу за червень 2018 року; 29 823,14 грн - штрафні санкції за прострочення плати з товарообігу за червень 2018 року; 82 532,26 грн - недоплата з товарообігу за липень 2018 року; 20 633,07 грн штрафні санкції за прострочення плати з товарообігу за липень 2018 року; 55 928,64 грн недоплата з товарообігу за серпень 2018 року; 13 982,16 грн - штрафні санкції за прострочення плати з товарообігу за серпень 2018 року; 59 568,38 грн -недоплата з товарообігу за вересень 2018 року; 14 892,10 грн - штрафні санкції за прострочення плати з товарообігу за вересень 2018 року; 4 053 202,56 грн - штрафні санкції за прострочення інформування орендодавця про щомісячний товарообіг за червень 2018 року; 2 750 387,45 грн - за липень 2018 року; 2 223 469,68 грн - за серпень 2018 року.
1.2. Позовні вимоги із посиланням на положення статей 610, 611, 612 Цивільного кодексу України, частини 2 статті 193 і частини 1 статті 230 Господарського кодексу України, а також умови укладеного між сторонами договору оренди від 18.10.2016 обґрунтовано неналежним виконанням відповідачем умов цього договору, а саме сплатою орендної плати з обороту не у повному обсязі та порушенням строків інформування позивача про товарообіг.
1.3. У відзиві на позовну заяву ТОВ "Піраміда Трейд" просило відмовити у її задоволенні через необґрунтованість вимог позивача, наголошуючи, що у діях відповідача немає складу господарського правопорушення, а його дії із надання щомісячних звітів про товарообіг позивачеві правомірні, що виключає господарсько-правову відповідальність і сплату договірних штрафних санкцій.
ТОВ "Піраміда Трейд" акцентувало, що ненадходження коштів від суборендаря - Товариства з обмеженою відповідальністю "Шарлот" (далі - ТОВ "Шарлот"), яке займає частину орендованого приміщення за погодженим із орендодавцем (ТОВ "Будекосервіс") договором суборенди від 15.02.2018 № 6, свідчить про правомірність невключення до товарообігу у відповідних звітах коштів, які ТОВ "Піраміда Трейд" не надійшли, отже ним не отримані.
Відповідач наголосив, що орендодавець (позивач) неправильно визначає суму валового обороту без податку на додану вартість (далі - ПДВ), що призводить до нарахувань, які суперечать умовам договору.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 23.05.2019 відмовлено у задоволенні позовних вимог з огляду на їх недоведеність та необґрунтованість.
2.2. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2019 рішення Господарського суду Полтавської області від 23.05.2019 скасовано в частині відмови у задоволенні позову про стягнення 317 321,82 грн недоплати з товарообігу за червень-вересень 2018 року та 79 330,47 грн штрафних санкцій за прострочення плати з товарообігу за червень-вересень 2018 року. Прийнято у цій частині нове рішення, стягнуто з ТОВ "Піраміда Трейд" на користь ТОВ "Будекосервіс" 317 321,82 грн недоплати за товарообіг за червень-вересень 2018 року, 79 330,47 грн штрафних санкцій за прострочення плати за товарообіг і 5 949,78 грн витрат зі сплати судового збору за подання позову. У решті рішення Господарського суду Полтавської області від 23.05.2019 залишено без змін.
Суд апеляційної інстанції зазначив, що відповідач визнав факт надання ним послуг з оренди приміщення ТОВ "Шарлот" у спірний період і невключення їх вартості до звіту про товарообіг, у зв`язку з чим суд дійшов висновку, що несплата ТОВ "Шарлот" нарахованих ТОВ "Піраміда Трейд" сум орендних платежів не може бути підставою для невключення цих сум до товарообігу, ураховуючи положення пункту 1.15 договору оренди від 18.10.2016, укладеного між сторонами у справі.
Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що ТОВ "Піраміда Трейд" згідно з пунктом 1.15 договору повинно було включити до щомісячних звітів про товарообіг грошові кошти за послуги, надані на підставі договору суборенди від 15.02.2018 № 6, укладеного із ТОВ "Шарлот". Оскільки пункт 1.15 договору не визнаний у визначеному законом порядку недійсним, його правомірність презюмується, з огляду на положення статей 6, 627, 628 Цивільного кодексу України викладені у цьому пункті договору вимоги є обов`язковими.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись із постановою Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2019, ТОВ "Піраміда Трейд" у касаційній скарзі просить її скасувати у частині задоволення позовних вимог, а рішення Господарського суду Полтавської області від 23.05.2019 про відмову у задоволенні позовних вимог залишити в силі.
Скаржник наголошує, що суд апеляційної інстанції помилково зазначив, що обраховуючи плату з товарообороту потрібно враховувати як отримані грошові кошти від передачі частини орендованих ТОВ "Піраміда Трейд" площ у суборенду, так і неотримані (нараховані, але не сплачені).
Суд апеляційної інстанції послався на положення пункту 1.15 договору оренди від 18.10.2016, укладеного між сторонами у справі, проте не взяв до уваги вимоги підпункту "б" пункту 1.15, згідно з яким товарообіг включає в себе надходження коштів від будь-якої іншої юридичної чи фізичної особи, яка займає приміщення або його частину на праві погодженої суборенди. У зазначеному пункті 1.15 договору оренди урегульовано необхідність включення до товарообігу лише сум, які надійшли від суборендарів. Тобто заявник касаційної скарги вважає, що у цьому випадку у договорі визначено надходження коштів, а не їх нарахування. У разі ненадходження цих коштів ТОВ "Піраміда Трейд" правомірно не зарахувало неотримані суми до товарообігу.
ТОВ "Піраміда Трейд" також зазначає, що у порушення вимог процесуального законодавства, суд апеляційної інстанції надав оцінку порядку оподаткування відповідача, на той час як порядок оподаткування та відносини відповідача за бюджетними (податковими) зобов`язаннями не є предметом спору у цій справі та не регулюються положеннями договору оренди, укладеного між сторонами.
3.2. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Будекосервіс" просить відмовити у її задоволенні з підстав необґрунтованості доводів скаржника і правомірності висновків суду апеляційної інстанції.
4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
4.1. Заслухавши суддю-доповідача, присутніх у судовому засіданні представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.
4.2. Як свідчать матеріали справи та установили суди попередніх інстанцій, 18.10.2016 між ТОВ "Будекосервіс" (орендодавець) і ТОВ "Піраміда Трейд" (орендар) укладено договір оренди, посвідчений приватним нотаріусом Легким В. В., зареєстрований у реєстрі за № 1963, за змістом пункту 2.1 якого орендодавець зобов`язався передати у строкове платне користування орендареві приміщення, а орендар - прийняти приміщення у строкове користування, сплачувати орендодавцеві обумовлені у цьому договорі оренди платежі та виконувати інші умови цього договору оренди.
За змістом пункту 10.1 цього договору з моменту передачі орендареві приміщення він зобов`язаний сплачувати на користь орендодавця орендну плату та інші платежі, передбачені у цьому договорі.
Згідно з пунктом 10.2 договору орендна плата, яку орендар зобов`язаний щомісяця сплачувати орендодавцеві, складається із таких частин: a) основна орендна плата; b) експлуатаційна плата; c) маркетингова плата; d) плата з обороту.
Орендар сплачує окремими платежами кожну із частин орендної плати (окремо основну орендну плату, експлуатаційну плату, маркетингову плату, плату з обороту).
У пунктах 10.4, 10.5, 10.6 договору визначено формули розрахунку основної орендної плати, експлуатаційної плати і маркетингової плати.
Відповідно до пункту 11.1 договору орендар зобов`язаний щомісячно, починаючи із другого місяця строку оренди, сплачувати орендодавцеві плату з обороту.
За змістом пункту 11.2 договору плата з обороту розраховується щомісячно в наступному місяці за попередній місяць та сплачується у разі досягнення позитивної різниці відповідно до такої формули:
ПО = СТ - ООП, де
ПО - Плата з обороту;
СТ - сума товарообігу, розрахована за оплачуваний місяць оренди, помножена на відсоток з товарообігу, вказаний у додатку № 1 (пункт 12);
ООП - основна орендна плата, яку повинен сплатити орендар за відповідний календарний місяць, за який розраховується плата з обороту, без урахування ПДВ, якщо особа, яка здійснює господарську діяльність у приміщенні, є платником ПДВ та з урахуванням ПДВ, якщо особа, яка здійснює господарську діяльність у приміщенні, не є платником ПДВ.
Відсоток із товарообігу для розрахунку плати з обороту визначено у додатку № 1 (пункт 12). У разі, якщо в додатку № 1 (пункту 12) як відсоток товарообігу зазначено 0%, це означає, що відповідні положення цього договору щодо сплати плати від обороту не застосовуються до тих пір, поки сторони не змінять нульове значення відсотку з товарообігу.
У пункті 12 додатку № 1 до договору сторони узгодили, що за 1 (перший) по 19 місяць 18 день оренди відсоток з товарообігу становить 10 % на плату з обороту у випадку, коли особа, яка здійснює господарську діяльність у приміщенні, не є платником ПДВ, додатково ПДВ (пункт 13.6) не нараховується. Плата з обороту, у випадку, коли особа, яка здійснює господарську діяльність у приміщенні, не є платником ПДВ, вважається з урахуванням ПДВ.
Починаючи з 19 місяця 19 дня оренди та протягом подальших років оренди, протягом дії цього договору - 11 % на плату з обороту, у випадку коли особа, яґка здійснює господарську діяльність у приміщенні, не є платником ПДВ, додатково ПДВ (пункт 13.6) не нараховується. Плата з обороту у випадку, коли особа, яка здійснює господарську діяльність у приміщенні, не є платником ПДВ, вважається з урахуванням ПДВ.
Згідно з пунктом 11.3 договору орендар сплачує плату з обороту протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту отримання орендодавцем щомісячного звіту про товарообіг орендаря, який підтверджує загальний товарообіг орендаря за відповідний місяць, і виставлення орендодавцем відповідного рахунка на сплату плати з обороту.
За змістом пункту 11.4 договору орендар зобов`язаний щомісяця надавати орендодавцеві щомісячний звіт про товарообіг і періодичний звіт (фіскальний звіт) не пізніше ніж на 5 (п`ятий) робочий день місяця, наступного за звітним.
Відповідно до пункту 1.15 договору товарообіг - загальна сума отриманих або нарахованих сум, що підлягають сплаті за продану, передану в оренду, користування або у будь-який інший спосіб реалізовану продукцію або за послуги, що були надані або реалізовані у приміщенні або за будь-яку іншу комерційну діяльність, ведення якої провадилося у приміщенні або за допомогою приміщення наступними особами:
а) орендарем, та
b) будь-якою іншою юридичною чи фізичною особою, яка займає приміщення або його частину (в тому числі суборендарем).
Товарообіг, у тому числі, включає у себе:
а) загальну суму виручки всіх касових апаратів (РРО), встановлених (зареєстрованих) у приміщенні, згідно Z-звітів (періодичних касових звітів);
б) надходження коштів від будь-якої іншої юридичної чи фізичної особи, яка займає приміщення або його частину на праві погодженої суборенди;
с) надходження коштів від будь-яких продажів, у тому числі здійснених за допомогою пошти, телефонного зв`язку, інтернету або інших подібних замовлень, отриманих або наданих у приміщенні або з приміщення, або направлених до приміщення;
d) сума завдатків та попередніх оплат, отриманих і не повернутих до покупців;
е) надходження коштів від продажів товарів або послуг, здійснених за допомогою механічних пристроїв або автоматів; розташованих на території приміщення;
f) повну суму надходжень, включаючи відсотки або інші фінансові нарахування від кожного продажу у кредит, у тому числі згідно з договорами розстрочки або кредитними договорами, або з інших видів продажу у кредит, що були здійснені протягом календарного року безвідносно до дати здійснення платежу;
g) усі суми, що були одержані або підлягають сплаті від продажу товарів та послуг, які зазвичай можуть бути віднесені до діяльності, що проводиться такою особою у приміщенні.
До складу товарообігу не зараховується:
а) суми ПДВ;
b) суми грошових відшкодувань за товари неналежної якості (у розмірі, що не перевищує продажну вартість відповідного товару), що були повернуті покупцями.
Сума товарообігу не підлягає зменшенню на суму транзакцій, зроблених за допомогою кредитних карток, або комісійних винагород, що сплачуються орендарем особі, яка забезпечує кредитування.
4.3. Як свідчать матеріали справи, предметом позову у ній є вимога ТОВ "Будекосервіс" про стягнення з ТОВ "Піраміда Трейд" недоплати з товарообігу за червень-вересень 2018 року, розрахованої на підставі наданих орендарем щомісячних звітів про товарообіг, штрафних санкцій за прострочення плати з товарообігу та за прострочення інформування орендодавця про щомісячний товарообіг.
4.4. Суд апеляційної інстанції установив, що у додатку 4 до договору оренди від 18.10.2016 сторони погодили форму щомісячного звіту про валовий оборот (товарообіг) відповідно до договору оренди; у цьому звіті має бути наведено: загальний обсяг продажу (в тому числі продажі за готівку, за кредитними та дебетовими картками, а також продажі за контрактами): без ПДВ, окремо ПДВ і загальну суму з ПДВ, зокрема, у гривні.
Отже, суд апеляційної інстанції установив, а учасники справи не спростували, що сторони договору оренди погодили, що орендар зобов`язаний надавати орендодавцеві щомісячний звіт про товарообіг, в якому зазначено загальний обсяг продажу без ПДВ, окремо ПДВ і загальну суму з ПДВ.
Умови договору свідчать, що форма, зокрема, щомісячного звіту про валовий оборот (товарообіг) визначена з метою встановлення товарообігу без ПДВ задля можливості визначення плати з обороту за формулою, наведеною у пункті 11.1 договору.
Отже, як установив суд апеляційної інстанції, надаючи щомісячні звіти про валовий оборот, орендар (ТОВ "Піраміда Трейд") самостійно зобов`язаний визначати розмір товарообігу без ПДВ, окремо ПДВ, і товарообіг із ПДВ на виконання вимог пункту 11.4 договору та додатку № 4 до нього.
4.5. За змістом статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
Згідно зі статтею 202 цього Кодексу правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори). Одностороннім правочином є дія однієї сторони, яка може бути представлена однією або кількома особами. Односторонній правочин може створювати обов`язки лише для особи, яка його вчинила. Односторонній правочин може створювати обов`язки для інших осіб лише у випадках, встановлених законом, або за домовленістю з цими особами. Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін.