1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України

09 грудня 2019 року

м. Київ

справа № 355/913/17

провадження № 61-37892ск18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Синельникова Є. В. (суддя-доповідач), Хопти С. Ф., Шиповича В. В.,

учасники справи:

позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "Орлан-Транс-Груп",

представник позивача - Січевич Ірина Миколаївна,

відповідач - ОСОБА_1,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Орлан-Транс-Груп" на рішення Баришівського районного суду Київської області від 29 січня 2018 року у складі судді Коваленко К. В. та постанову Апеляційного суду Київської області від 24 квітня 2018 року у складі колегії суддів: Сліпченка О. І., Гуля В. В., Іванової І. В.

Короткий зміст позовних вимог

У червні 2017 року товариство з обмеженою відповідальністю "Орлан-Транс-Груп" (далі - ТОВ "Орлан-Транс-Груп") звернулось з позовом до ОСОБА_1 про стягнення збитків.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 14 серпня 2015 року відповідача було прийнято на роботу у Львівську філію ТОВ "Орлан-Транс- Груп" на посаду водія. Відповідач, перебуваючи в трудових відносинах з підприємством, допустив перевитрати пального, на загальну суму 149 293,10 грн.

ТОВ "Орлан-Транс-Груп" зазначило, що у період із 05 квітня 2016 року по 18 серпня 2016 року забезпечило відповідача грошовими коштами (авансом) на службові відрядження в межах України та за кордоном в розмірі 122 272,27 грн. ОСОБА_1 не подано звіт про використання коштів, наданих на відрядження у розмірі 43 693,61 гривень.

06 січня 2016 року між позивачем та відповідачем було укладено договір позики № 1, за яким відповідачу передано 31 000 грн, які він зобов`язувався повернути до 06 січня 2017 року. Для погашення позики було утримано 4 129,49 гривень. Неповерненою залишається сума в розмірі 26 870,51 гривень.

В зв`язку з викладеним позивач просив суд стягнути з відповідача збитки, завдані перевитратою палива, залишок коштів, отриманих по авансовим звітам, суму податку та заборгованість за договором позики, а всього на загальну суму 229 939,73 гривень.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Баришівського районного суду Київської області від 29 січня 2018 року позов ТОВ "Орлан-Транс-Груп" задоволено частково. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь ТОВ "Орлан-Транс-Груп" заборгованість в розмірі 26 870 гривень 51 коп. Вирішено питання розподілу судових витрат.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що ОСОБА_1 не повернуто до каси Львівської філії ТОВ "Орлан-Транс-Груп" суму заборгованості за договором позики від 06 січня 2016 року у розмірі 26 870,51 грн. Відмовляючи у задоволенні інших позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем не надано доказів на підтвердження вчинення ОСОБА_1 умисних протиправних дій, які привели до заподіяння матеріальної шкоди ТОВ "Орлан-Транс-Груп", а також не доведена вина працівника у перевитраті палива та наданих під звіт коштів.


Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Апеляційного суду Київської області від 24 квітня 2018 року апеляційну скаргу ТОВ "Орлан-Транс-Груп" залишено без задоволення, рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції про недоведеність позивачем обґрунтованості своїх позовних вимог у частині стягнення з відповідача збитків, завданих перевитратою палива, залишку коштів, отриманих по авансовим звітам, а також суми податку.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводи

У касаційній скарзі ТОВ "Орлан-Транс-Груп" просить скасувати рішення Баришівського районного суду Київської області від 29 січня 2018 року та постанову Апеляційного суду Київської області від 24 квітня 2018 року і ухвалити нове рішення про повне задоволення позовних вимог, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Касаційна скарга мотивована тим, що суди не надали належної оцінки письмовим доказам, зокрема авансовим звітам, подорожнім листам, які свідчать про обґрунтованість позовних вимог.

У частині задоволених позовних вимог судові рішення не оскаржують, а тому не є у відповідності до положень частини першої статті 400 ЦПК України предметом касаційного перегляду.

Відзиву на касаційну скаргу не надходило

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

18 липня 2018 року Верховним Судом відкрито касаційне провадження у справі за поданою касаційною скаргою.

31 липня 2018 року справа надійшла до Верховного Суду.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

На підставі наказу №100-кф від 14 серпня 2015 року ОСОБА_1 був прийнятий на посаду водія ТОВ "Орлан-Транс-Груп".

Відповідно до наказу ТОВ "Орлан-Транс-Груп" №142-кф від 24 листопада 2016 року ОСОБА_1 було звільнено з займаної посади за прогул без поважних причин згідно пункту 4 статті 40 КЗпП України.

Наказом № 45 від 11 серпня 2010 року ТОВ "Орлан-Транс-Груп" затверджено базову лінійну норму витрати палива та коефіцієнт на виконання транспортної роботи для вантажних автомобілів.

Наказом № 29 від 08 червня 2015 року ТОВ "Орлан-Транс-Груп" впроваджено єдині правила заправки дизельним пальним при виконанні транспортного завдання.

Позивач стверджував, що згідно подорожнього листа № 526363 від 20 серпня 2015 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Росія-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 397 літрів дизельного палива на загальну суму 4 895,08 грн.

Крім цього, ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення порушено норми наказу № 29 від 08 червня 2015 року "Про впровадження єдиних правил заправки дизельним пальним при виконанні транспортного завдання", в якому вказано, що кількість придбаного палива не повинна перевищувати об`єму всіх паливних баків автомобіля. У разі розрахункового перевищення заправки водій зобов`язаний відшкодувати вартість палива, що дорівнює ціні на паливо під час розрахункової заправки, помножену на кількість літрів, що перевищує об`єм баків. При заправці 23 серпня 2015 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 638 літрів при об`ємі 600 літрів, що завдало збитків в розмірі 92,69 грн, при заправці 25 серпня 2015 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 886 літрів при об`ємі 600 літрів, що завдало збитків в розмірі 2 804,59 грн. Загалом збитки, завдані ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення, склали 7 792,36 грн.

Згідно подорожнього листа № 526368 від 02 вересня 2015 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Росія-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 665 літрів дизельного палива на загальну суму 12 292,52 грн.

Крім цього, ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення порушено норми вищенаведеного наказу № 29 від 08 червня 2015 року. При заправці 07 вересня 2015 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 933 літри при об`ємі 600 літрів, що завдало збитків в розмірі 3 478,85 грн, при заправці 09 вересня 2015 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 895 літрів при об`ємі 600 літрів, що завдало збитків в розмірі 3 071,02 грн, при заправці 18 вересня 2015 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 1191 літр при об`ємі 600 літрів, що завдало збитків в розмірі 5 479,80 грн, при заправці 19 вересня 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 1113 літрів при об`ємі 600 літрів, що завдало збитків в розмірі 5 547,37 грн, при заправці 23 вересня 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 848 літрів при об`ємі 600 літрів, що завдало збитків в розмірі 4 033,04 грн. Загалом збитки, завдані ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення, склали 33902,60 грн.

Згідно подорожнього листа № 526390 від 04 жовтня 2015 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Німеччина-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 598 літрів дизельного палива на загальну суму 10 754,42 грн.

Крім цього, ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення порушено норми наказу № 29 від 08 червня 2015 року та при заправці 16 жовтня 2015 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 865 літрів при об`ємі 810 літрів, що завдало збитків в розмірі 451,55 грн, при заправці 19 жовтня 2015 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 919 літрів при об`ємі 810 літрів, що завдало збитків в розмірі 1 428,05 грн, при заправці 21 жовтня 2015 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 974 літри при об`ємі 810 літрів, що завдало збитків в розмірі 2 402,02 грн. Загалом збитки, завдані ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення, склали 15 036,04 грн.

Згідно подорожнього листа № 582180 від 24 жовтня 2015 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Німеччина-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 194 літри дизельного палива на загальну суму 3 495,10 грн.

Згідно подорожнього листа № 582369 від 20 листопада 2015 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Німеччина-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 207 літрів дизельного палива на загальну суму 3 724,29 грн.

Крім цього, ОСОБА_1 при виконанні цього перевезення порушено норми наказу № 29 від 08 червня 2015 року при заїзді автомобіля на територію Німеччини 24 листопада 2015 року кількість палива становила 4 790 літрів при об`ємі баків 900 літрів, що і завдало підприємству збитків у вигляді різниці вартості палива на території Польщі та Німеччини на загальну суму 844,28 грн. Загалом збитки, завдані ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення, склали 4 568,57 грн.

Згідно подорожнього листа № 687902 від 19 січня 2016 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом по Україні, здійснив перевитрати палива об`ємом 214 літрів дизельного палива на загальну суму 3 536,45 грн.

Згідно подорожнього листа № 528483 від 01 лютого 2016 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Італія-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 346 літрів дизельного палива на загальну суму 5 704,88 грн.

Крім цього, ОСОБА_1 при виконанні цього перевезення порушено норми наказу № 29 від 08 червня 2015 року при заправці 19 лютого 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 969 літрів при об`ємі 900 літрів, що завдало збитків в розмірі 635,69 грн. Загалом збитки, завдані ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення, склали 6 340,57 грн.

Згідно подорожнього листа № 597168 від 22 лютого 2016 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Німеччина-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 734 літри дизельного палива на загальну суму 12 842,56 грн.

Крім цього, ОСОБА_1 при виконанні перевезення порушено норми наказу № 29 від 08 червня 2015 року при заправці 23 лютого 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 1040 літрів при об`ємі 900 літрів, що завдало збитків в розмірі 1 808,29 грн, при заправці 27 лютого 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 965 літрів при об`ємі 900 літрів, що завдало збитків в розмірі 1 027,05 грн. Загалом збитки, завдані ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення, склали 15 677,90 грн.

Згідно подорожнього листа № 687807 від 11 березня 2016 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом по Україні, здійснив перевитрати палива об`ємом 206 літрів дизельного палива на загальну суму 3 404,36 грн.

Згідно подорожнього листа № 597301 від 19 березня 2016 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Німеччина-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 168 літрів дизельного палива на загальну суму 4 130,10 грн.

Згідно подорожнього листа № 597276 від 05 квітня 2016 року відповідач, перебуваючи у службовому відряджені за маршрутом Україна-Угорщина-Україна, здійснив перевитрати палива об`ємом 477 літрів дизельного палива на загальну суму 9 508,61 грн.

Крім цього, ОСОБА_1, при виконанні даного перевезення порушено норми наказу № 29 від 08 червня 2015 року при заправці 13 квітня 2016 року, кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 662 літрів при об`ємі 450 літрів, що завдало збитків в розмірі 3 446,69 грн, при заправці 21 квітня 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 701 літр при об`ємі 450 літрів, що завдало збитків в розмірі 4 300,86 грн, при заправці 22 квітня 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 717 літрів при об`ємі 450 літрів, що завдало збитків в розмірі 4 612,70 грн, при заправці 28 квітня 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 617 літрів при об`ємі 450 літрів, що завдало збитків в розмірі 2 738,43 грн, при заправці 30 квітня 2016 року кількість палива в баках перевищила реальний об`єм баків автомобіля - 526 літрів при об`ємі 450 літрів, що завдало збитків в розмірі 918,54 грн. Загалом збитки, завдані ОСОБА_1 при виконанні даного перевезення, склали 20 913,13 грн.


................
Перейти до повного тексту