1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 грудня 2019 року

Київ

справа №361/1220/16-а

адміністративне провадження №К/9901/10057/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Стеценка С.Г.,

суддів Рибачука А. І., Тацій Л. В.,

провівши попередній розгляд адміністративної справи за позовом ОСОБА_1, треті особи без самостійних вимог на стороні позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 , ОСОБА_11, ОСОБА_12 до Броварської міської ради Київської області, треті особи без самостійних вимог на стороні відповідача: ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 про визнання незаконним та скасування рішення, касаційне провадження в якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Броварського міськрайонного суду Київської області від 09.06.2016 (головуючий суддя Шинкарь А. О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11.08.2016 (головуючий суддя Мельничук В. П., судді: Лічівецький І. О., Мацедонська В. Е.),



В С Т А Н О В И В:



I. Короткий зміст позовних вимог



1. У березні 2016 року ОСОБА_1 (далі - позивач), треті особи без самостійних вимог на стороні позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 , ОСОБА_11, ОСОБА_12, звернулася з позовом до Броварської міської ради Київської області (далі - Броварська міськрада, відповідач), треті особи без самостійних вимог на стороні відповідача: ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, в якому просила: визнати незаконним та скасувати рішення Броварської міської ради Київської області від 25.12.2015 №52-04-07 "Про перейменування вулиць та провулків" (далі - спірне рішення).



2. В обґрунтуванні вимог позовної заяви ОСОБА_1 зазначала, що спірним рішенням було перейменовано 6 вулиць, жителі яких виразили свою волю залишити назви та додатково перейменовано ще 40 вулиць і провулків, назви яких в проекті рішення не було, а громадські слухання не проводились, чим, на її думку, порушено вимоги статті 4 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) та глави 2 "Планування роботи ради. Підготовка проектів рішень та інших документів сесії" Регламенту Броварської міської ради VІІ скликання (далі - Регламент) в частині розгляду проекту рішення без попереднього оприлюднення та громадського обговорення, а також частини третьої статті 5 Закону України від 24.05.2012 №4865-VI "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" (далі - Закон №4865-VI) та Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 24.10.2012 №989 (далі - Порядок №989) в частині організації та проведення громадського обговорення перейменування вулиць та провулків міста.



3. Окрім вказаного, позивач наполягала на тому, що питання про перейменування вулиць та провулків міста було включено в основний порядок денний 4-ої позачергової сесії Броварської міськради за поданням управління містобудування та архітектури Броварської міської ради від 23.11.2016, що суперечить вимогам статей 37, 52 Закону №280/97-ВР в частині необхідності попереднього рішення виконавчого комітету Броварської міськради, статті 7 Закону №4865-VI, згідно якої суб`єктом, який готує подання про присвоєння імені фізичної особи, ювілейної дати, назви чи історичної події вулицям, провулкам, площам, паркам є міський голова.



II. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



4. Постановою Броварського міськрайонного суду Київської області від 09.06.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.08.2016, відмовлено у задоволенні позову.



5. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що, питання про перейменування вулиць та провулків неодноразово виносилось на громадське обговорення шляхом розміщення відповідної інформації, зокрема, на офіційному веб-сайті відповідача, під час якого були подані пропозиції громадськості, які були оприлюднені, окрім іншого, у засобах масової інформації, були обговорені на пленарному засіданні місцевої ради, при цьому, спірне рішення прийнято Броварською міськрадою у межах її компетенції більшістю від загального складу ради, що відповідає Регламенту, а відтак відсутні підстави для його скасування.



III. Короткий зміст вимог касаційної скарги, узагальнені доводи особи, яка її подала, а також узагальнений виклад позиції інших учасників справи



6. Не погодившись із наведеними вище судовими рішеннями позивач подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати і задовольнити позов.



7. В обґрунтуванні касаційної скарги позивач, посилаючись на доводи, аналогічні викладеним у позовній заяві, наполягає на помилковості висновків судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову, а відтак вказує на незаконність і необґрунтованість ухвалених ними судових рішень, які, на її думку, підлягають скасуванню.



8. У запереченні на касаційну скаргу третя особа - ОСОБА_14 просить відмовити у її задоволенні, а оскаржувані судові рішення залишити без змін, оскільки вважає, що такі ухвалені відповідно до норм законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, й судами попередніх інстанцій надано належну правову оцінку усім аргументам позивача і наявним у матеріалах справи доказам, дослідженим під час судового розгляду.



9. Решта учасників справи своїм правом на подання заперечень не скористались.



IV. Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи



10. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 05.09.2016 відкрите касаційне провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.



11. В подальшому справа передана до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).



12. За правилами підпункту 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.



13. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Гімона М. М., суддів: Бучик А. І., Мороз Л. Л.



14. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М. М. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №14), на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Стеценка С. Г., суддів: Рибачука А. І., Тацій Л. В.



15. Ухвалою Верховного Суду від 09.12.2019 постановлено провести попередній касаційний розгляд цієї справи 11.12.2019.



V. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій



16. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 03.06.2015 на засіданні комісії Броварської міськради з питань найменувань та пам`ятних знаків (далі - Комісія) було вирішено створити робочу групу для підготування пропозицій щодо перейменування вулиць у м. Бровари (далі - робоча група).



17. 23.06.2015 Комісія ухвалила рішення виставити на сайт Броварської міської ради пропозиції робочої групи щодо перейменування 47 вулиць у м. Бровари для обговорення громадою, які були викладені на офіційному сайті Броварської міської ради 26.06.2015.



18. За зверненням виконавчого комітету Броварської міської ради від 11.06.2015, Інститутом історії України Національної академії наук України було надано експертну оцінку щодо перейменування вулиць, в тому числі рекомендації про надання нових назв вулицям міста Бровари, на виконання вимог Закону України від 09.04.2015 №317-VIII "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" (далі - Закон №317-VIII), згідно якої, рекомендовано до перейменування 75 вулиць та провулків міста Бровари.



19. 03.07.2015 експертна оцінка була оприлюднена на офіційному сайті Броварської міської ради.



20. Звернення від громадян та організацій щодо перейменування вулиць неодноразово розглядались на засіданнях комісії з питань найменувань та пам`ятних знаків, що підтверджується копіями протоколів від 13.08.2015 №18, 18.08.2015 №19, 27.08.2015 №20, 16.09.2015 №22.



21. На офіційному сайті Броварської міськради було створено окремий розділ по обговоренню по перейменуванню вулиць, де публікувались відповідні пропозиції громадян.



22. Пропозиції щодо перейменування вулиць у м. Бровари публікувались і в місцевих засобах масової інформації, зокрема, в інтернет-версії видання "Маєш право знати" 26.06.2015 опубліковано статтю "Пропозиції щодо перейменування вулиць у Броварах винесено на громадське обговорення", у якій викладено списки №№ 1, 2 пропозицій перейменування вулиць від робочої групи (у списку №1 - 45 пропозицій, у списку №2 - 25); 17.08.2015 було опубліковано статтю "Декомунізація у розпалі: у Броварах перейменують близько 40 вулиць", у якій викладено перелік із 45 варіантів перейменувань; у випуску комунальної газети "Нове життя" від 25.08.2015 опубліковано статтю "Про перейменування вулиць", у якій наведено перелік варіантів до перейменування, опублікованих 26 червня на офіційному сайті Броварської міської ради; у виданні "Громадський захист Київщини" від 18.08.2015 у статті "Чи бути вулиці Бандери?" надруковано частину пропозицій, проголосованих комісією; 11.09.2015 на Youtube-каналі телеканалу "Броварське громадське телебачення" вийшов сюжет "Бровари. Декомунізація", де озвучено декілька пропозицій щодо перейменування вулиць; у друкованому виданні "Київські обрії" №1(34), 2(35) жовтень 2015 року опубліковано 45 пропозицій щодо перейменування вулиць у Броварах, які 26.06.2015 були опубліковані на офіційному сайті Броварської міської ради.



23. 23.11.2015 управлінням містобудування та архітектури Броварської міськради внесено подання про включення до порядку денного засідання сесії Броварської міської ради питання про перейменування вулиць та провулків м. Бровари.



24. 26.11.2015 на сайті Броварської міськради було оприлюднено проект рішення "Про перейменування вулиць та провулків м. Бровари", згідно якого підлягало перейменуванню 24 вулиці та 6 вулиць залишенню без змін.



25. 25.12.2015 Броварська міськрада на позачерговому засіданні 4-ої сесії з урахуванням доповнень та пропозицій депутатів прийняла спірне рішення, яким було перейменовано 70 вулиць та провулків міста.



26. Не погодившись із вищезгаданим рішенням відповідача, позивач звернулась до суду з даним позовом.



VI. Позиція Верховного Суду



27. Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



28. 21.05.2015 набрав чинності Закон №317-VIII, яким засуджено комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначено правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлено порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.



29. За визначенням підпункту "є" пункту 4 частини першої статті 1 Закону №317-VIII символіка комуністичного тоталітарного режиму - символіка, що включає назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об`єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов`язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з`їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов`язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури).


................
Перейти до повного тексту