1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



11 грудня 2019 року

м. Київ



Справа № 904/6810/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Сухового В.Г. - головуючого, Берднік І.С., Міщенка І.С.

за участю секретаря судового засідання - Журавльова А.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Дніпропетровськгаз" на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 16.09.2019 (головуючий суддя Подобєд І.М., судді Орєшкіна Е.В., Кощеєв І.М.) та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.05.2019 (суддя Красота О.І.) у справі №904/6810/17

за позовом Кам`янської міської ради Дніпропетровської області

до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Дніпропетровськгаз"

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 24.04.2009



Історія справи

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2017 року Кам`янська міська рада (далі - позивач) звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Дніпропетровськгаз" (далі - відповідач, змінено найменування на Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Дніпропетровськгаз") про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 24.04.2009, у якому просила внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, виклавши їх у редакції, запропонованій позивачем (з урахуванням уточнених позовних вимог).

1.1. Позовні вимоги обґрунтовані впровадженням нової нормативної грошової оцінки, а також зміною порядку визначення мінімального розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні, у зв`язку з чим наявні підстави для внесення відповідних змін до договору.

Короткий зміст оскаржуваних рішень

2. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.05.2019, яке залишено без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 16.09.2019, позов задоволено. Внесено зміни до пунктів 2.2, 4.1 договору оренди земельної ділянки від 24.04.2009 №10631 (державна реєстрація в Дніпродзержинському відділі ДРФ ДП "Центр ДЗК" від 18.05.2009 за №040910600214), укладеного між Кам`янською (Дніпродзержинською) міською радою та Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпропетровськгаз", та викладено їх в такій редакції:

"пункт 2.2: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 20.02.2017 становить 3 558 971 грн 04 коп";

"пункт 4.1: "Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 427 076,52 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" та від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".

2.1. Обґрунтовуючи рішення у даній справі, суд першої інстанції виходив із системного аналізу норм законодавства, прийняв до уваги рішення Кам`янської міської ради Дніпропетровської області № 842-38/VI від 12.07.2013, № 725-17/VII від 23.06.2017, 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста", а також клопотання відповідача №4902.0-7079-4019 від 16.04.2019 про поновлення Договору оренди земельної ділянки від 24.04.2009 №10631, розташованої за адресою: м. Кам`янське, вул. Колеусівська, 2А.

2.2. Суд апеляційної інстанції погодився з мотивами задоволення позовних вимог, викладених судом першої інстанції.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

3. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 16.09.2019 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.05.2019 у справі № 904/6810/17 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Аргументи учасників справи

Доводи відповідача, який подав касаційну скаргу (узагальнено)

4. В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що судові рішення ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.

4.1. Скаржник зауважує, що судами попередніх інстанцій не було прийнято до уваги недотримання позивачем процедури досудового врегулювання спору, обумовленої статтею 188 Господарського кодексу України. Зокрема, відповідно до п. 12.1 Договору оренди земельної ділянки від 24.04.2009 зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, однак, Кам`янська міська рада не зверталася з листами, заявами, претензіями або додатковими угодами про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

4.2. Судом апеляційної інстанції не взято до уваги ту обставину, що рішення Господарського суду Дніпропетровської області у даній справі прийнято 16.05.2019 після закінчення дії договору оренди земельної ділянки, який укладено строком до 26.02.2019.

4.3. Також відповідач вказує, що судами не враховано закріплений статтею 8 Конституції України принцип верховенства права, неправильно застосовано норми Податкового кодексу України. На думку скаржника, ставки, які встановлені позивачем у положенні, повинні застосовуватися до відповідача лише з початку бюджетного року, а не з дати набрання чинності рішення Кам`янської міської ради Дніпропетровської області від 29.09.2017 №816-19/VII. У зв`язку з чим відповідач вважає, що позивач, прийнявши таке рішення, порушив норми підпункту 12.3.4 пункту 12.3. статті 12 Податкового кодексу України щодо строків внесення змін до рішення про встановлення місцевих податків та зборів, а тому таке рішення є протиправним.

4.4. Не погоджується скаржник і з висновками судів попередніх інстанцій щодо того, що рішення Кам`янської міської ради Дніпропетровської області № 842-38/VI від 12.07.2013, № 725-17/VII від 23.06.2017, від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" є чинними і у встановленому законом порядку незаконними не визнавалися, тому є обов`язковими для виконання, оскільки відповідач надавав до суду докази щодо оскарження рішень ради.

4.5. Порушення судом норм процесуального права відповідач вбачає в тому, що судами попередніх інстанцій не досліджено та не з`ясовано повно та всебічно всі обставини справи.

5. Позивачем відзиву на касаційну скаргу не подано, що, у відповідності до положень ч. 3 ст. 295 ГПК України, не перешкоджає перегляду судових рішень.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

6. Як установлено господарськими судами попередніх інстанцій, 24.04.2009 між Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області, правонаступником якої є Кам`янська міська рада Дніпропетровської області (орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпропетровськгаз" (орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки №10631.

6.1. За змістом пункту 1.1 договору орендарю передається у строкове, платне користування земельна ділянка несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул. Колеусівська, 2А, м. Дніпродзержинськ, згідно із планом земельної ділянки, що додається.

6.2. Пунктами 2.1, 5.1 та 5.2 договору обумовлено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4518 га для розміщення автомобільної газонаповнювальної станції. Цільове використання земельної ділянки за українським класифікатором: землі автотехобслуговування (1.11.1). Цільове призначення земельної ділянки: житлова та громадська забудови.

6.3. Пунктом 2.2 договору обумовлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 29.01.2009 становить 559 035,30 грн.

6.4. В пункті 4.1 договору визначено, що орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 39 132,48 грн/рік без ПДВ, що становить 3 261,04 грн/міс без ПДВ, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються орендарю додатково.

6.5. В пункті 4.4 договору сторони погодили, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

6.6. В силу пункту 3.1 договору він укладається строком до 26.02.2019. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк.

6.7. До даного договору неодноразово вносилися зміни. Так, додатковою угодою №2864 від 31.05.2011 сторони внесли зміни щодо зміни найменування орендаря на Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Дніпропетровськгаз".

6.8. Додатковою угодою №2968 від 29.08.2011 сторони внесли зміни до договору в частині пунктів 2.2 та 4.1, якими погоджували нормативну грошову оцінку земельної ділянки та орендну плату.

6.9. Додатковою угодою №6357 від 11.09.2014 сторони договору погодили викласти пункти 2.2, 3.2, 4.1, 4.4, 8.4 в новій редакції. Зміни до договору були внесені на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області від 12.07.2013 №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська".

6.10. В подальшому Кам`янською міською радою Дніпропетровської області прийнято низку рішень про внесення змін до рішення Дніпродзержинської міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI, зокрема, 24.02.2017 радою прийнято рішення №621-14/VII "Про внесення змін до рішення міської ради №842-38/VI від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ"; рішення №725-17/VII від 23.06.2017 "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки", рішення №816-19/VII від 29.09.2017 "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста"; рішення від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".

6.11. Як установлено судами попередніх інстанцій, відповідно до вищевказаних рішень ради було визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки.

6.12. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам`янське, вулиця Колеусівська, 2А, загальною площею 0,4518 га, нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки становить 3 558 971,04 грн.

За розрахунком позивача, орендна плата за використання земельної ділянки складає 427 076,52 грн/рік., виходячи із розрахунку: 3 558 971,04 грн х 12% = 427 076,52 грн/рік.

7. В силу статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов`язковими до виконання на відповідній території.

8. Згідно із пунктом 34 статті 26 названого Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

9. Відповідно до положень статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

10. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

11. За змістом пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

12. Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

13. Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

14. Таким чином, з урахуванням положень статті 632 ЦК України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.


................
Перейти до повного тексту