ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 грудня 2019 року
м. Київ
Справа № 910/17085/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Зуєва В. А. - головуючого, Багай Н. О., Дроботової Т. Б.,
секретар судового засідання - Савінкової Ю. Б.
за участю представників:
позивача - Андрейко О. О. (адвокат),
відповідача - Марченко В. М. (адвокат),
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська Залізниця"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 05.09.2019 (судді: Агрикова О. В., Разіна Т. І., Чорногуз М. Г.) у справі
за позовом Акціонерного товариства "Подільський цемент",
до Акціонерного товариства "Українська залізниця",
про стягнення 1 025 537,60 грн,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У жовтні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Подільський цемент" (далі - АТ "Подільський цемент") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця") про стягнення 1 025 537,60 грн заборгованості.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що упродовж лютого - квітня 2017 року працівниками залізничної станції Гуменці було затримано на станції вагони, про що складено акти затримки вагонів та накопичувальні картки, згідно з якими відбулося безпідставне, на думку позивача, нарахування йому плати за зберігання вантажів та списано кошти з його особового рахунку у розмірі 1 025 537,60 грн.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Справа розглядалася судами неодноразово.
Під час нового розгляду справи Господарським судом міста Києва прийнято заяву позивача від 22.01.2019 про відмову від частини позовних вимог, а саме щодо стягнення 43 189,20 грн, списаних відповідачем за накопичувальною карткою від 28.02.2017 № 28020136, у зв`язку з чим просив стягнути з відповідача 982 348,40 грн.
Останнім рішенням Господарського суду міста Києва від 10.04.2019 у задоволенні позову відмовлено.
2.2. Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що на під`їзних коліях АТ "Подільський цемент" перебувало одночасно значно більше вагонів ніж 106, що призвело до затримки завантажених вагонів на станційних коліях. Оскільки позивачем не було доведено, що затримка вагонів у спірний період з лютого - квітня 2017 року на станції Гуменці відбулася з вини залізниці, місцевий господарський суд дійшов висновку про правомірність нарахування та стягнення АТ "Українська залізниця" з особового рахунку позивача плати за користування вагонами в сумі 982 348,40 грн.
2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 05.09.2019 рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2019 скасовано та прийнято нове, яким позов АТ "Подільський цемент" задоволено. Стягнуто з АТ "Українська залізниця" 982348,40 грн, а також здійснено розподіл судових витрат.
2.4. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що АТ "Українська залізниця" не доведено факту настання затримки вагонів на станції, оскільки надані відповідачем акти загальної форми ГУ-23 не відповідають вимогам Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 за № 334, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за N567/6855.
2.5. Також апеляційний суд зазначив, що матеріали справи не містять наказів про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника, складених на підходах до станції призначення. За висновком апеляційного суду, оскільки вантажовласником не підписані накопичувальні картки та акти загальної форми ГУ-23, нарахування позивачу збору за зберігання вантажу і плати за користування вагонами суперечить вимогам Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 24.11.2000.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись із прийнятою постановою апеляційного суду, АТ "Українська залізниця" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 05.09.2019 та залишити в силі рішення Господарського суду міста Києва від 10.04.2019.
3.2. На думку скаржника, судом апеляційної інстанції не враховано, що деякі акти загальної форми містять підписи двох осіб, а щодо інших актів відповідачем складалися акти про відмову вантажовласника від їх підписання.
3.3. Крім того, скаржник вважає, що позивачем визнано факт затримки вагонів та відображений в актах загальної форми час їх затримки, оскільки по деяких з них позивачу нарахована та стягнута без заперечень плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу. При цьому, відсутність підписів у накопичувальних картках спричинена застосуванням електронного документообігу, у зв`язку з чим працівник залізниці у випадку відмови вантажовласника від підпису накопичувальної картки не має змоги встановити особу, що відмовилася від підпису, та вписати її ініціали.
3.4. Також скаржник зазначає, що у випадку затримки вагонів на станції залізницею відповідний наказ не видається, у зв`язку з чим позивач повідомлявся про затримку вагонів по телефону. При цьому, позивачем не заперечується факт знаходження на під`їзних коліях у спірний період значно більшої кількості вагонів, ніж передбачено укладеним між сторонами договором.
3.5. АТ "Подільський цемент" у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а постанову апеляційної інстанції залишити без змін, наголошуючи на правомірності висновків суду апеляційної інстанції і безпідставності доводів, викладених у касаційній скарзі.
4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
4.1. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні представників позивача та відповідача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування апеляційним судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
4.2. Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що 01.05.2014 між Державним територіально-галузевим об`єднанням "Південно-Західна залізниця" (залізниця) та Публічним акціонерним товариством "Подільський цемент" (вантажовласник) укладено договір № 379 про експлуатацію залізничної під`їзної колії при станції Гуменці Південно-Західної залізниці (далі - договір про експлуатацію), умовами якого передбачено, що згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, та є продовженням колії № 3 станції Гуменці Південно-Західної залізниці і обслуговується власним локомотивом. Межею під`їзної колії є маневровий світлофор М-3.
4.3. Відповідно до пункту 2 договору про експлуатацію розгорнута довжина під`їзної колії складає 13972,7 погонних метрів.
4.4. Згідно з пунктами 7, 12 договору про експлуатацію максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії, становить по вазі 3300тон/бр., не більше 36 вагонів, з під`їзної колії по вазі 2304 тон/бр, не більше 25 завантажених вагонів. Для під`їзної колії встановлюються такі терміни перебування на ній вагонів - 9,5 год.
4.5. Пунктом 11 договору про експлуатацію (у редакції додаткової угоди № 3 від 25.10.2016) погоджено, що максимальна переробна спроможність вантажних пунктів: 106 (максимальна подача).
4.6. Судами попередніх інстанцій також встановлено, що 03.03.2015 між сторонами у справі укладено договір № 2154 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги (далі - договір про організацію), предметом якого є надання залізницею вантажовласнику послуг, пов`язаних з перевезенням вантажів та проведенням розрахунків за ці послуги.
4.7. Пунктом 2.1 договору про організацію передбачено, що вантажовласник має право, зокрема отримувати від залізниці послуги, передбачені Статутом залізниць України, даним договором, діючими Правилами перевезень затвердженими наказом Міністерства транспорту України, діючими Тарифним керівництвом № 1, затвердженим наказом Міністерства транспорту України та іншими нормативно-правовими актами та документами розпорядчого характеру, що регулюють питання, пов`язані з перевезенням та проведенням розрахунків.
4.8. За умовами пункту 2.2 договору про організацію залізниця зобов`язана, зокрема, для централізованих розрахунків відкрити вантажовласнику особовий рахунок 7295755 і код вантажовідправника, одержувача 5268; приймати до перевезення та видавати вантажі вантажовласника, подавати під навантаження/вивантаження вагони (контейнери) згідно із затвердженими планами і заявками вантажовласника та надавати йому додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, в тому числі за вільними тарифами, перелік яких зазначається в додатку до даного договору; здійснювати розрахунки безготівкові та готівкою з вантажовласником за перевезення вантажів і надані додаткові послуги згідно з діючими тарифами, вести облік нарахованих і сплачених сум та на вимогу надавати вантажовласнику відповідні розрахункові документи через станцію (ЄТезПД) Гуменці; списувати з особового рахунку вантажовласника відповідні суми (провізну плату, додаткові збори, плату за користування вагонами і контейнерами, штрафи, пеню) на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей за користування вагонами, контейнерами і т. ін.
4.9. Вантажовласник здійснює попередню оплату залізниці шляхом перерахування коштів на рахунок № НОМЕР_1 в Головне управління по м. Києву та Київській області АТ "Ошадбанк", МФО 322669, код 04713033. Одержувач; ЄТехПД ДТГО "Південно-Західна залізниця". Одержані кошти залізниця зараховує на особовий рахунок вантажовласника. Послуги вантажовласнику за цим договором надаються за умови наявності попередньої оплати на його особовому рахунку (пункт 3.1 договору про організацію).
4.10. Відповідно до пункту 3.3 договору залізниця відображає відповідні суми (провізну плату, додаткову збору, плату за користування вагонами (контейнерами) штрафи, пеню) в особовому рахунку вантажовласника на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами) і т. ін. оформлених в паперовому або електронному вигляді.
4.11. Пунктом 4.2 договору передбачено, що у разі відсутності на особовому рахунку вантажовласника коштів, необхідних для оплати перевезення та додаткових послуг, а також відмови від оплати наданих послуг, залізниця припиняє приймання, видачу вантажів та надання додаткових послуг згідно зі статтею 62 Статуту з одночасним віднесенням відповідальності на вантажовласника за невиконання плану перевезень (статті 106, 108 Статуту), затримку вагонів контейнерів та зберігання вантажу, що надійшов і реалізувати його для покриття заборгованості.
4.12. Згідно з додатком № 1 до договору про організацію сторони досягли згоди про застосування вільних тарифів (зборів), відповідні ставки введені в дію з 01.01.2014 і чинні до скасування або введення в дію нових ставок тарифу (збору).
4.13. Як встановлено судами попередніх інстанцій, у період лютий - квітень 2017 року на станції Гуменці у зв`язку з затримкою вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта залізницею складені акти загальної форми (форма ГУ-23):
- №352: час початку затримки вагонів - 23.02.2017, 08 год 20 хв. (акт № 337 від 23.02.2017), час закінчення затримки вагонів - 24.02.2017, 12 год. 10 хв.;
- № 369: час початку затримки вагонів 24.02.2017, 02 год. 40 хв. (акт № 345 від 24.02.2017), час закінчення затримки вагонів 25.02.2017, 09 год. 40 хв.;
- № 368: час початку затримки вагонів 23.02.2017, 12 год. 00 хв. (акт № 338 від 23.02.2017), час закінчення затримки вагонів 25.02.2017, 09 год. 40 хв.;
- № 353 час початку затримки вагонів 23.02.2017, 12 год. 00 хв. (акт № 338 від 23.02.2017), час закінчення затримки вагонів 24.02.2017, 12 год. 50 хв.;
- 367: час початку затримки вагонів 22.02.2017, 17 год. 40 хв. (акт № 333 від 22.02.2017), час закінчення затримки вагонів 25.02.2017, 09 год. 40 хв.;
- № 343: час початку затримки вагонів 22.02.2017, 17 год. 10 хв. (акт № 333 від 22.02.2017), час закінчення затримки вагонів 23.02.2017, 21 год. 10 хв.;
- № 737: час початку затримки вагонів 30.03.2017, 10 год. 50 хв. (акт № 697 від 30.03.2017), час закінчення затримки вагонів 31.03.2017, 17 год. 10 хв.;
- № 738; час початку затримки вагонів 30.03.2017, 04 год. 20 хв. (акт № 690 від 30.03.2017), час закінчення затримки вагонів 31.03.2017, 17 год. 30 хв.;
- № 744: час початку затримки вагонів 31.03.2017, 02 год. 50 хв. (акт № 719 від 31.03.2017), час закінчення затримки вагонів 01.04.2017, 05 год. 00 хв.;
- № 757: час початку затримки вагонів 01.04.2017, 09 год. 20 хв. (акт № 720 від 01.04.2017), час закінчення затримки вагонів 02.04.2017, 12 год. 00 хв.;
- № 810: час початку затримки вагонів 01.04.2017, 04 год. 20 хв. (акт № 743 від 01.04.2017), час закінчення затримки вагонів 06.04.2017, 09 год. 40 хв.;
- № 811: час початку затримки вагонів 01.04.2017, 12 год. 20 хв. (акт № 747 від 01.04.2017), час закінчення затримки вагонів 06.04.2017, 09 год. 40 хв.;
- № 812: час початку затримки вагонів 02.04.2017, 11 год. 00 хв. (акт № 758 від 02.04.2017), час закінчення затримки вагонів 06.04.2017, 09 год. 40 хв.;
- № 809: час початку затримки вагонів 01.04.2017, 04 год. 20 хв. (акт № 743 від 01.04.2017), час закінчення затримки вагонів 06.04.2017, 09 год. 20 хв.;
- № 808: час початку затримки вагонів 03.04.2017, 13 год. 15 хв. (акт № 771 від 03.04.2017), час закінчення затримки вагонів 06.04.2017, 09 год. 20 хв.;
- № 831: час початку затримки вагонів 01.04.2017, 02 год. 30 хв. (акт № 742 від 01.04.2017), час закінчення затримки вагонів 07.04.2017, 11 год. 00 хв.;
- № 830: час початку затримки вагонів 01.04.2017, 09 год. 20 хв. (акт № 745 від 01.04.2017), час закінчення затримки вагонів 07.04.2017, 11 год. 00 хв.;
- № 829: час початку затримки вагонів 05.04.2017, 13 год. 40 хв. (акт № 795 від 05.04.2017), час закінчення затримки вагонів 07.04.2017, 11 год. 00 хв.;
- № 853: час початку затримки вагонів 05.04.2017, 17 год. 40 хв. (акт № 801 від 05.04.2017), час закінчення затримки вагонів 08.04.2017, 15 год. 00 хв.;
- № 782: час початку затримки вагонів 02.04.2017, 08 год. 25 хв. (акт № 753 від 02.04.2017), час закінчення затримки вагонів 04.04.2017, 12 год. 30 хв.;
- № 784: час початку затримки вагонів 31.03.2017, 11 год. 30 хв. (акт № 728 від 31.03.2017), час закінчення затримки вагонів 04.04.2017, 14 год. 30 хв.;
- № 785: час початку затримки вагонів 31.03.2017, 11 год. 30 хв. (акт № 728 від 31.03.2017), час закінчення затримки вагонів 04.04.2017, 15 год. 00 хв.;
- № 786: час початку затримки вагонів 31.03.2017, 17 год. 30 хв. (акт № 739 від 31.03.2017), час закінчення затримки вагонів 04.04.2017, 15 год. 50 хв.
4.14. Судами першої та апеляційної інстанції також встановлено, що листами від 30.03.2017 та від 03.04.2017 позивач просив відповідача анулювати акти на затримку вагонів та забезпечити передачу відображених у актах 153 вагонів із вантажем на під`їзну колію ПАТ "Подільський цемент" з метою уникнення в подальшому нарахування коштів за зберігання вантажу на коліях станції, а також повідомив відповідача, що відповідно до технічного паспорту під`їзної колії ПАТ "Подільський цемент" загальна місткість вагонів виходячи з корисної довжини колій та розрахунку норм закріплення вагонів гальмовими башмаками становить більше 300 одиниць рухомого складу, при цьому на даний час на під`їзній колії знаходиться 157 вагонів з вантажем та 72 порожніх під навантаження.
4.15. У той же час, листом від 05.04.2017 № М-7/765 АТ "Українська залізниця" повідомило АТ "Подільський цемент", що відповідно до Єдиного технологічного процесу роботи станції та під`їзної колії і пункту 11 договору сумарна кількість вагонів, яка може одночасно перебувати на вантажних фронтах 106, з яких 13 - на вантажних фронтах контрагентів ТОВ "Подільська будівельна індустрія" та ПП ВКФ "Будіндустрія" - 5 та 8 вагонів відповідно, кількість вагонів яка може одночасно перебувати на під`їзній колії встановлюється виходячи з основних характеристик вантажних фронтів, які чітко визначені у ЄТП, яке розроблено підприємством позивача.