ПОСТАНОВА
Іменем України
12 грудня 2019 року
Київ
справа №750/6166/14
касаційне провадження №К/9901/12614/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Саприкіної І.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Деснянського районного суду м. Чернігова від 26.04.2016 (головуючий суддя: Литвиненко І.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2016 (головуючий суддя: Хрімлі О.Г., судді: Ганечко О.М., Коротких А.Ю.) у справі №750/6166/14 за позовом ОСОБА_1 до Чернігівської міської ради, треті особи: Комунальне підприємство "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради, Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційне підприємство "Пегас" про визнання незаконними та скасування пунктів рішень, визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
В червні 2014 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивачка) звернулася до суду з позовом до Чернігівської міської ради (далі - відповідач), треті особи: Комунальне підприємство "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради (далі - КП "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради), Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційне підприємство "Пегас" (далі - ТОВ "ВКП "Пегас", в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просила:
визнати незаконним пункт 1.194 рішення 33 сесії 6 скликання "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо встановлення розмірів та меж прибережної захисної смуги";
визнати протиправними дії з включення до порядку денного сесії питання про затвердження проекту відведення КП "Паркування та ринок" та передачі земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:02:024:0059) в постійне користування, площею 0,0982 га по проспекту Миру, 89 для розміщення автостанції (землі житлової та громадської забудови);
визнати протиправною бездіяльності, що виявилась у відсутності розгляду заяв позивача від 19.05.2014, від 22.05.2014, від 28.05.2014;
зобов`язати відповідача розглянути на черговій сесії Чернігівської ради заяв позивачки від 19.05.2014, від 22.05.2014, від 28.05.2014;
визнати незаконним і скасувати пункт 4 рішення 41 сесії 6 скликання Чернігівської міської ради від 20.06.2014 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою та надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним та фізичним особам".
На обґрунтування позовних вимог позивачка вказала, що їй на праві приватної власності належить об`єкт нерухомості - виставочний майданчик автомобілів, що розміщений на земельній ділянці площею 0,0982 га по АДРЕСА_3, кадастровий номер 7410100000:02;024:0054, у зв`язку з чим остання звернулася до відповідача з відповідним клопотання про надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки в оренду, однак міська рада прийняла рішення, якими спочатку надала дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки у користування КП "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради, а в подальшому затвердила такий проект, з відповідною передачею її у постійне користування третьої особи. Позивач з посиланням на статтю 120 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) та статтю 377 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) просить суд скасувати рішення ради, оскільки такі порушують її права на вільне володіння та розпорядження об`єктом нерухомості, що належить їй на праві власності та розміщене на спірній земельній ділянці.
Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 26.04.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2016, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що спірними правовідносинами не порушуються права позивачки позаяк договір купівлі-продажу виставочного майданчика автомобілів від 02.04.2014, укладений між ОСОБА_1 та ТОВ "ВКП "Пегас", визнаний у судовому порядку недійсним. Щодо доводів позивачки про те, що між нею та ТОВ "ВКП "Пегас" було укладено новий договір купівлі-продажу зазначеного нерухомого майна, то суди вказали на те, що цей договір укладений після виникнення спірних правовідносин, а тому не може свідчити про порушення прав та охоронюваних інтересів ОСОБА_1 цими правовідносинами.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, у якій просить Верховний Суд скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нове рішення про задоволення позову. Касаційна скарга обґрунтована тим, що згідно із статтею 120 ЗК України та статтею 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). З огляду на це позивачка наполягає, що має права на користування спірною земельною ділянкою на рівних умовах, що і попередній власник. Скаржник також зазначає, що затвердивши проект землеустрою та відповідно передавши цю земельну ділянку у користування третій особі порушуються її права, як законного власника нерухомого майна, що розміщене на спірній земельній ділянці.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 23.06.2016 відкрито касаційне провадження у справі.
15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким КАС України викладено в новій редакції.
Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
У січні 2018 року цю справу передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
В порядку статті 31 КАС України, пункту 15 Перехідних положень КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 13.06.2019 визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 03.12.2019 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.
На адресу суду касаційної інстанції від КП "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради надійшли письмові заперечення на касаційну скаргу, у яких останнє з посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій просить суд залишити оскаржувані судові рішення без змін, а скаргу ОСОБА_1 без задоволення.
Інші учасники касаційного провадження правом на подачу відзиву не скористалися.
Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судами, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій у межах спірних правовідносин встановлено, що між позивачкою (покупець) та ТОВ "ВКП "Пегас" (продавець) було укладено договір купівлі-продажу виставочного майданчику автомобілів від 02.04.2014, згідно умов якого продавець передав у власність, а покупець прийняв виставковий майданчик автомобілів, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3. Виставковий майданчик автомобілів має складові частини: приміщення охорони літ "А-1", загальною площею 6,7 кв.м, площадка, загальною площею 982 кв.м, огорожа, загальною площею 279 кв.м, що знаходиться на земельній ділянці площею 0,0982 га (кадастровий номер 7410100000:02;024:0054), згідно з договором оренди земельної ділянки № 1246, укладеним 02.02.2009 між ТОВ "ВПК "Пегас" та Чернігівською міською радою. Нерухоме майно, що відчужується, належить ТОВ "ВПК "Пегас" на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого 05.03.2014 Реєстраційною службою Чернігівського міського управління юстиції Чернігівської області.
У зв`язку з цим, 19.05.2014 позивачка звернулася до Чернігівської міської ради із заявою про надання їй дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:02:024:0059 з подальшою передачею земельної ділянки в оренду для експлуатації виставочного майданчику автомобілів площею 0,0982 га за адресою: АДРЕСА_3.
Разом з тим, як стало відомо позивачці, Чернігівською міською радою на 33 сесії 6 скликання було прийнято рішення від 30.09.2013 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо встановлення розмірів та меж прибережної захисної смуги", пунктом 1.194 якого КП "Паркування та ринок" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 0,0982 га по АДРЕСА_3 для розміщення автостанції з подальшим наданням ділянки в постійне користування.
У зв`язку з цим, 22.05.2014 та 28.05.2014 ОСОБА_1 повторно звернулася із заявами до відповідача з аналогічного питання, що і у зверненні від 19.05.2014, а також просила зняти з розгляду питання про затвердження проекту відведення та передачі земельної ділянки КП "Паркування та ринок" та надати їй в оренду земельну ділянку.
Як зазначає позивачка, відповідей за результатами своїх звернень вона так і не отримала.
Разом з тим, 20.06.2014 на 41 сесії 6 скликання відповідачем прийнято рішення, яким затверджено проект відведення і передано земельну ділянку площею 0,0982 га по АДРЕСА_3 (кадастровий номер 7410100000:02:024:0059) в постійне користування КП "Паркування та ринок" для розміщення автостанції (землі житлової та громадської забудови).
Вважаючи такі дії та рішення протиправними, позивачка звернулась з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 20 липня 2006 року у справі "Сокуренко і Стригун проти України" вказав, що фраза "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін "судом, встановленим законом" у пункті 1 статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з … питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів …". Суд дійшов висновку, що національний суд не мав юрисдикції судити деяких заявників, керуючись практикою, яка не мала регулювання законом, і, таким чином, не міг вважатися судом, "встановленим законом".
Отже, поняття "суду, встановленого законом" зводиться не лише до правової основи самого існування "суду", але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.
Статтею 55 Конституції України передбачено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Вирішуючи питання щодо визначення юрисдикції, в межах якої має розглядатись ця справа, Верховний Суд виходить з такого.
Згідно із частиною другою статті 2 КАС України (тут і далі - у редакції, чинній на час прийняття судових рішень) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.