1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 грудня 2019 року

Київ



справа №808/1460/17

адміністративне провадження №К/9901/54555/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Бевзенка В.М., Радишевської О.Р.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №808/1460/17

за позовом ОСОБА_1 до Рівненської обласної державної адміністрації, Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації, утвореної наказом Міжрегіонального управління з питань державної служби у Волинській та Рівненській областях, за участю третіх осіб - директора Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації ОСОБА_2, радника голови Рівненської обласної ради ОСОБА_4 - про визнання протиправним і скасування рішення конкурсної комісії на зайняття вакантної посади, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року, ухвалене в складі головуючого судді Татаринова Д.В., та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Дадим Ю.М., суддів Божко Л.А., Уханенка С.А.,

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправним і скасувати рішення Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації від 16 травня 2017 року, оформлене протоколом №1 засідання конкурсної комісії на зайняття вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації, утвореної наказом Міжрегіонального управління з питань державної служби у Волинській та Рівненській областях від 03 травня 2017 року №22-од.

2. На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що оскаржуване рішення є протиправним і таким, що порушує права та законні інтереси позивача, а отже, у силу приписів чинного законодавства України, підлягає скасуванню. Зазначав, що розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації Олексія Муляренка від 27 квітня 2017 року №107-к "Про оголошення конкурсу на зайняття посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації" не було оприлюднене в електронній формі на офіційному вебсайті Рівненської обласної державної адміністрації. Також приписами пункту 10 Порядку проведення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби передбачено, що оголошення про проведення конкурсу на вакантну посаду державної служби оприлюднюються за категоріями "Б" і "В" на офіційних вебсайтах державного органу, в якому проводиться конкурс, та Національного агентства України з питань державної служби. Оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації на офіційному веб-сайті Рівненської обласної державної адміністрації було оприлюднене лише безпосередньо перед конкурсом, а не відразу після його оголошення, як це було зроблено на офіційному вебсайті Національного агентства України з питань державної служби. Указує на те, що така бездіяльність відповідача є абсолютно протиправною та такою, що грубо порушує права та інтереси зацікавлених осіб, які потенційно могли та мали бажання взяти участь у конкурсі. Указує, що нормативно-правові акти та зміст Умов проведення конкурсу вбачають абсолютну відсутність необхідності економічної освіти у кандидата. Зазначає, що заступник Рівненської обласної державної адміністрації Тимошенко І.О., який відповідно до функціональних повноважень організовує роботу із забезпечення реалізації в області державної економічної та державної регіональної політики, зокрема впровадження державної та обласної стратегій розвитку, середньострокового плану з реалізації регіональної стратегії, розроблення і реалізації відповідних програм, заходів, проектів, щорічної програми економічного та соціального розвитку, є керівником економічного блоку, взагалі не має економічної освіти, а є дипломованим радіоінженером та управлінцем. Перевірка членами конкурсної комісії наявності у кандидатів на посаду заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації компетенцій, не передбачених Умовами проведення конкурсу, є порушенням цих Умов, що свідчить про протиправність рішення конкурсної комісії, прийнятого за результатами конкурсу. Уважає, що результати оцінювання членами конкурсної комісії вказаних компетенцій кандидатів фактично вплинули на об`єктивність результатів конкурсу. Зазначає, що така компетенція, як "ступінь володіння законодавством", взагалі не передбачена приписами Порядку визначення спеціальних вимог до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорій "Б" і "В" від 06 квітня 2016 року №72.

Конкурсна комісія під час оцінювання результатів розв`язання ситуаційного завдання №2, як убачається зі змісту оскаржуваного рішення, оцінювала компетенцію "ступінь володіння законодавством" у кожного з кандидатів на посаду та позивачу було виставлено 0 балів, що взагалі не відповідало не тільки приписам чинного законодавства України, але й загальним результатам конкурсу.

Наголошував на тому, що за результатами тестування, згідно з протоколом №1 від 16 травня 2017 року, засідання Конкурсної комісії на зайняття вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації, утвореної наказом Міжрегіонального управління з питань державної служби у Волинській та Рівненській областях від 03 травня 2017 року №22-од, позивач правильно відповів на 30 питань, що складає (75%), однак конкурсною комісією йому було виставлено 1 бал. На підставі викладеного вважає, що успішно пройшов тестування. Разом з тим, указує на упередженість конкурсної комісії до його кандидатури. Результати розв`язання завдань, затверджених розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 15 травня 2017 року №118-к, не можуть надати об`єктивне уявлення щодо спроможності кандидатів використовувати свої знання та досвід під час виконання посадових обов`язків, а також перевірити їх на відповідність професійній компетентності, оцінки комунікаційних якостей, володіння комп`ютером, знань іноземної мови та уміння приймати рішення. Таким чином, конкурс на зайняття вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації було проведено з грубим порушенням Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року №246.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що конкурс на зайняття посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації був проведений відповідно до приписів чинного законодавства України, а рішення комісії прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року та постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу.

5. Позивач у касаційній скарзі просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що результати розв`язання завдань, затверджених розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 15.05.2017 №118-к, не можуть надати об`єктивне уявлення щодо спроможності кандидатів використовувати свої знання та досвід під час виконання посадових обов`язків, а також перевірити їх на відповідність професійній компетентності, оцінки комунікаційних якостей, володіння комп`ютером, знань іноземної мови та вміння приймати рішення. Також касатор зазначив, що два питання із трьох згідно з розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 15.05.2017 №118-к, повністю співпадають з кандидатською дисертацією переможця конкурсу. Завдання, затверджені вказаним розпорядженням, не містять сукупності умов і обставин, що створюють певне становище та викликають ті чи інші взаємини людей, а отже не є ситуаційними.

IV. Позиція інших учасників справи

6. Рівненська обласна державна адміністрація надала до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

7. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 05 липня 2018 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2018 року.

8. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано 31 травня 2019 року для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючого судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 30 травня 2019 року №550/0/78-19.

9. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 24 червня 2019 року касаційну скаргу ОСОБА_1 прийнято до провадження судді Кашпур О.В.

10. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 05 грудня 2019 року прийнято самовідвід судді Уханенка С.А.

11. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 10 грудня 2019 року справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 12 грудня 2019 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

12. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, головою Рівненської обласної державної адміністрації Олексієм Муляренком 27 квітня 2017 року прийнято розпорядження №107-к "Про оголошення конкурсу на зайняття посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації", у якому визначено: 1. Оголосити конкурс на зайняття посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації; 2. Затвердити умови проведення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби категорії "Б" - заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації, що додаються; 3. Начальнику відділу кадрової роботи апарату обласної державної адміністрації Палюху М.М. подати копію цього розпорядження Міжрегіональному управлінню Національного агентства України з питань державної служби у Волинській та Рівненській областях; 4. Виконуючому обов`язки начальника управління інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації Корольчуку О.В. забезпечити оприлюднення інформації про проведення конкурсу на офіційному вебсайті Рівненської обласної державної адміністрації; 5. Визначити адміністратором під час проведення конкурсного відбору заступника начальника відділу кадрової роботи апарату облдержадміністрації Трифонюк Ларису Василівну; 6. Контроль за виконанням розпорядження покласти на керівника апарату обласної державної адміністрації Бірюкова О.Г.

13. ОСОБА_1 подав письмову заяву про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів до зайняття посади державної служби та документи згідно з переліком, визначеним в Умовах проведення конкурсу.

14. За результатами розгляду документів до конкурсу, крім позивача, були допущені: ОСОБА_2 - директор Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації та ОСОБА_4 - радник голови Рівненської обласної ради.

15. Конкурс на заміщення вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації відбувся 16 травня 2017 року.

16. За результатами конкурсу, винесено рішення Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації від 16 травня 2017 року, оформлене протоколом №1 засідання Конкурсної комісії на зайняття вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації, утвореної наказом Міжрегіонального управління з питань державної служби у Волинській та Рівненській областях від 03 травня 2017 року №22-од, переможцем конкурсу для призначення на посаду державної служби категорії "Б" заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації визначено ОСОБА_2 .

17. Другим за результатами конкурсу кандидата на зайняття посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації визначено ОСОБА_4 .

18. Не погодившись з обґрунтованістю рішення Конкурсної комісії на заміщення вакантної посади заступника голови Рівненської обласної державної адміністрації, оформленого протоколом засідання комісії від 16 травня 2017 року №1, позивач звернувся до суду з позовом з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

19. Конституція України від 28 червня1996 року №254к/96-ВР

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


................
Перейти до повного тексту