1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 грудня 2019 року

Київ

справа №810/2384/16

адміністративне провадження №К/9901/16317/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №810/2384/16

за позовом ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців Васильківської районної державної адміністрації Київської області, начальника відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців Васильківської районної державної адміністрації Київської області Степанець Ірини Вікторівни про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2016 року, ухвалену у складі головуючого судді Панової Г.В., та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2017 року, постановлену колегією суддів у складі: головуючого судді Кобаля М.І., суддів: Епель О.В., Карпушової О.В.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до начальника відділу Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців Васильківської районної державної адміністрації Київської області Степанець Ірини Вікторівни та слідчого Васильківського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області Волинця Владислава Сергійовича, в якому просив:

- визнати протиправними дії слідчого СВ Васильківського МВ ГУ МВС України в Київській області Волинця Владислава Сергійовича по винесенню постанови про заборону вчиняти дії від 04.07.2014 по земельній ділянці за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1;

- визнати протиправними дії державного реєстратора Степанець Ірини Вікторівни Реєстраційної служби Васильківського міськрайонного управління юстиції Київській області про винесення рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 14232099 від 04.07.2014 по земельній ділянці за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Підприємницька;

- скасувати постанову Слідчого СВ Васильківського МВ ГУ МВС України в Київській області Волинця Владислава Сергійовича про заборону вчиняти дії від 04.07.2014 по земельній ділянці за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Підприємницька;

- скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 14232099 від 04.07.2014, винесене державним реєстратором Степанець Іриною Вікторівною Реєстраційної служби Васильківського міськрайонного управління юстиції Київській області.

Свої вимоги обґрунтовував тим, що 18.04.2016 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно отримав інформаційну довідку щодо об`єкту нерухомого майна - земельної ділянки за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Підприємницька власником якої він є, та дізнався, що слідчим СВ Васильківського МВ ГУ МВС України в Київській області старшим лейтенантом міліції Волинцем С.В. 04.07.2014 винесено постанову, якою заборонено вчиняти будь-які дії, пов`язані, зокрема, з відчуженням земельної ділянки за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008. На підставі вказаної постанови державним реєстратором Васильківського міскрайонного управління юстиції Київської області Степанець Іриною Вікторівною 04.07.2014 винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяження на вказану земельну ділянку за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008, індексний номер 14232099. Вважаючи, що спірні постанова та рішення порушують його права як власника землі, оскільки ним 20.12.2013 було придбано у ОСОБА_2 спірну земельну ділянку, позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 1 серпня 2016 року відмовлено у відкритті провадження у справі в частині позовних вимог, пред`явлених до слідчого Васильківського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області Волинця Владислава Сергійовича.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2017 року, в задоволенні позову відмовлено.

Суди встановили, що 20.12.2013 позивач придбав у ОСОБА_2 земельну ділянку за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008. яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.

18.04.2016 позивачем було отримано інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об`єкту нерухомого майна земельної ділянки за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008. яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Підприємницька.

З вказаної довідки вбачається що 04.07.2014 слідчим СВ Васильківського МВ ГУ МВС України в Київській області старшим лейтенантом міліції Волинцем С.В. винесено постанову якою заборонено вчиняти будь-які дії пов`язані з відчуженням земельних ділянок, зокрема ділянки за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008.

04.07.2014 державним реєстратором Васильківського міскрайонного управління юстиції Київської області Степанець Іриною Вікторівною на підставі постанови слідчого винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяження на земельну ділянку за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008, індексний номер 14232099.

Не погоджуючись з діями державного реєстратора та прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, мотивував своє рішення відсутністю порушення державним реєстратором вимог чинного законодавства під час реєстрації обтяжень нерухомого майна - земельної ділянки за кадастровим номером 3221455300:03:004:0008, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Підприємницька.

Не погоджуючись із такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач через свого представника оскаржив їх у касаційному порядку. Просить скасувати ухвалені судові рішення та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили.

Суд, переглянув судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення скарги з огляду на таке.

Розглядаючи дану справу та приймаючи рішення по суті позовних вимог суди першої та апеляційної інстанцій вважали, що між сторонами існує публічно-правовий спір, у зв`язку з чим розгляд даної справи слід здійснювати за правилами адміністративного судочинства.

З такими висновками судів колегія не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Відповідно до статті 2 КАС (у редакції, чинній на час подання позову) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 1 частини першої статті 3 КАС у зазначеній редакції).

У пункті 7 частини першої статті 3 КАС у наведеній вище редакції визначено, що суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.


................
Перейти до повного тексту