ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2019 року
м. Київ
Справа № 910/12248/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кушнір І.В. - головуючий, Берднік І.С., Мачульський Г.М.,
За участю секретаря судового засідання Шпорта О.В.
розглянувши касаційну скаргу Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" на рішення Господарського суду міста Києва від 04.06.2019 (суддя Паламар П.І.), додаткове рішення Господарського суду міста Києва від 02.07.2019 (суддя Паламар П.І.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.09.2019 (головуючий суддя: Сулім В.В., судді: Руденко М.А., Пономаренко Є.Ю.)
за позовом Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент"
до Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки"
про захист ділової репутації, стягнення моральної шкоди, ціна позову 10 000,00 грн,
За участю представників:
позивача - не з`явився
відповідача - Франчук А.В. - адвокат
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог і заперечень
1.1. Приватне підприємство "Ві Ай Пі Департамент" (далі також- позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" (далі також - відповідач) про захист ділової репутації, стягнення 10000 грн моральної шкоди.
1.2. Позовні вимоги мотивовані тим, що 20.07.2018 відповідачем на своєму сайті за посиланням http://www.afo.com.ua/uk/news/2/1304 було розміщено текст під заголовком "ЗВЕРНЕННЯ ДО ПРЕМ`ЄР-МІНІСТРА УКРАЇНИ ОСОБА_1 ", інформацію викладену в якому він вважає недостовірною та такою, що принижує його ділову репутацію. З цих підстав просив визнати цю інформацію недостовірною та такою, що завдає шкоди його діловій репутації, зобов`язати відповідача спростувати недостовірну інформацію шляхом розміщення на тій самій сторінці відсканованої резолютивної частини рішення суду під заголовком "Спростування" з посилання на спростовану статтю, а також стягнути з того на свою користь 10000 грн моральної шкоди.
1.3. Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову заперечив, посилаючись на те, що ним було розміщено звернення до правоохоронних органів, яке не є поширенням інформації. Також зазначив, що вказана інформація з приводу діяльності позивача є достовірною, поширення якої не призвело до порушення особистих немайнових прав позивача.
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 04.06.2019 у справі № 910/12248/18 позов Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" м. Києва задоволено частково; визнано недостовірною інформацію, поширену Громадською організацією "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" (04205, м. Київ, вул. Маршала Тимошенка, 21, корп. 3, к. 9, код 33780473) 20 липня 2018 р. на сторінці в мережі Інтернет http://www. afo.com.ua за посиланням: http://www.afo.com.ua/uk/news/2/1304 у статті "ЗВЕРНЕННЯ ДО ПРЕМ`ЄР-МІНІСТРА УКРАЇНИ ОСОБА_1"; зобов`язано Громадську організацію "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" (04205, м. Київ, вул. Маршала Тимошенка, 21, корп. 3, к. 9, код 33780473) спростувати недостовірну інформацію, поширену на сторінці в мережі Інтернет 20 липня 2018 р. за посиланням: http://www.afo.com.ua/uk/news/2/1304 шляхом розміщення на тій самій сторінці відсканованої резолютивної частини рішення суду під заголовком "Спростування" з посиланням на спростовану статтю; у позові в іншій частині відмовлено.
2.2. Додатковим рішенням Господарського суду міста Києва від 02.07.2019 у справі № 910/12248/18, з урахуванням ухвали Господарського суду міста Києва від 09.07.2019, заяву Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" м. Києва про ухвалення рішення про судові витрати задоволено частково; стягнуто з Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" на користь Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" 3524 грн витрат по сплаті судового збору, 25 000 грн витрат на проведення лінгвістичної експертизи, 20 000 грн витрат на професійну правничу допомогу; у заяві Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" в іншій частині відмовлено; заяву Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" м. Києва про ухвалення рішення про судові витрати задоволено частково; стягнуто з Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" на користь Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" 12 500 грн витрат на професійну правничу допомогу; у заяві Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки", в іншій частині відмовлено.
2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 24.09.2019 рішення Господарського суду міста Києва від 04.06.2019 та додаткове рішення Господарського суду міста Києва від 02.07.2019 у справі № 910/12248/18 залишені без змін.
3. Процедура касаційного провадження у Верховному Суді
3.1. 25.10.2019 (згідно із поштовим штемпелем на конверті) Громадська організація "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" звернулася до Касаційного господарського суду з касаційною скаргою на рішення Господарського суду міста Києва від 04.06.2019, додаткове рішення Господарського суду міста Києва від 02.07.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.09.2019 у справі № 910/12248/18.
Також відповідачем подано доповнення до касаційної скарги.
3.2. Витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.11.2019 у справі № 910/12248/18 визначено колегію суддів у складі: Кушнір І.В. (головуючий суддя), судді: Берднік І.С., Мачульський Г.М.
3.3. Ухвалою Верховного Суду від 11.11.2019 відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та призначено її до розгляду на 05.12.2019, визначено строк для подання відзиву на касаційну скаргу з доказами надсилання копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи до 29.11.2019.
3.4. Одночасно вказаною ухвалою відмовлено у задоволенні клопотання про зупинення виконання рішення Господарського суду міста Києва від 04.06.2019, додаткового рішення Господарського суду міста Києва від 02.07.2019 та постанови Північного апеляційного господарського суду від 24.09.2019 у справі № 910/12248/18 до закінчення їх перегляду в касаційному порядку.
3.5. Відзив на касаційну скаргу від позивача не надійшов.
3.6. У судовому засіданні 05.12.2019 з метою вивчення матеріалів справи судом було оголошено перерву до 12.12.2019, про що ухвалою Верховного Суду від 05.12.2019 повідомлено учасників справи, які не прибули, про наступне судове засідання.
3.7. У судове засідання 05.12.2019 та 12.12.2019 з`явився представник відповідача, який підтримав касаційну скаргу.
Представник позивача у судові засідання не з`явився, хоча вказаний учасник справи про дату, час та місце судових засідань був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
4. Короткий зміст касаційної скарги і заперечень на неї
4.1. У касаційній скарзі Громадська організація "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" (скаржник, відповідач) просить рішення Господарського суду міста Києва від 04.06.2019, додаткове рішення Господарського суду міста Києва від 02.07.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.09.2019 у справі № 910/12248/18 скасувати, ухвалити нове рішення, яким:
- в задоволенні позову Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" до Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" про визнання недостовірною інформацію, поширену ГО "ВАФО" 20.07.18 р. на сторінці в мережі інтернет http://www. afo.com.ua за посиланням: http://www.afo.com.Ua/uk/news/2/1304 у статті "ЗВЕРНЕННЯ ДО ПРЕМ`ЄР-МІНІСТРА УКРАЇНИ ОСОБА_1 " та зобов`язання ГО "ВАФО" її спростувати шляхом розміщення на тій самій сторінці відсканованої резолютивної частини рішення суду під заголовком "Спростування" з посиланням на спростовану статтю - відмовити;
- в задоволенні заяви Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" про стягнення з Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" 3524 грн витрат по сплаті судового збору, 25000 грн витрат на проведення лінгвістичної експертизи, 20000 грн витрат на професійну правничу допомогу - відмовити та стягнути з Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" на користь Громадської організації "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" 25000,00 грн витрат на професійну правничу допомогу та судові витрати.
4.2. Обґрунтовуючи касаційну скаргу скаржник вважає, що судові рішення ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.
Відповідач вказує, що фактично спір стосувався лише двох речень публікації, в яких містилося посилання на можливі корупційні діяння: "Таким чином, на плечі громадян України, які виступають платниками податків, державним органом виконавчої влади покладено фактично корупційний тягар (кінцевим бенефіціаром якого виступає приватна структура)"... та "А отже така висока вартість надання послуг може свідчити лише про потенційний розмір її корупційної складової". Проте, незважаючи на це, суди погодилися з вимогою позивача щодо спростування усієї інформації, викладеної у публікації, не зазначивши - чому інформація, зазначена у решті тексту є недостовірною, та проігнорувавши докази, які містяться у тому числі в офіційних джерелах щодо власника та директора позивача, умов договорів тощо.
Скаржник зазначає, що у публікації категорично не констатував вчинення Позивачем корупційних дій, а лише зазначав про наявності відповідних сумнівів у законності діяльності останнього та посадових осіб ФДМУ, які свідчать про наявність в їх діях можливих, потенційних ознак корупції, тобто висловив оціночне судження щодо можливості корупційної складової. Таким чином, інформація, визнана судами першої та апеляційної інстанціями недостовірною, розміщена у графічній частині публікації, а саме у сканованій копій скарги на ім`я Голови Служби безпеки України, жодних ознак недостовірності не містить; позивачем не оспорювалася; жодних доказів недостовірності не надано, що повністю підтверджується обставинами та матеріалами справи.
У доповненні до касаційної скарги відповідач вказує, що ні Фонд Державного майна України, як власник та держатель Єдиної бази, ні позивач (оператор) до сьогоднішнього дня, навіть при розгляді справи в суді, надати обґрунтований розрахунок вартості послуг позивача, передбачені договором, так і не змогли, від надання пояснень в суді з цього приводу відмовилися. Отже, враховуючи вищенаведене, діяльність Позивача щодо отримання ним за сприянням посадових осіб ФДМУ (фактичним та/або мовчазним) оплат за Договором без законних на те підстав, тобто неправомірної вигоди, яка є однією із ознак корупції, викликало природні сумніви у законності такої діяльності та стало підставою для звернення до правоохоронних органів з метою перевірки виявлених обставин та дій посадових осіб ФДМУ на предмет можливої наявності в їх діях ознак складу адміністративно-дисциплінарних, цивільно-правових та/або кримінальних правопорушень. Саме у зв`язку з цим, ГО "ВАФО" були направлені відповідні скарги до Кабінету Міністрів України, Генеральної прокуратури України, Антимонопольного комітету України, Служби безпеки України та Національного антикорупційного бюро України.
Також Громадська організація "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" вважає, що висновок судової лінгвістичної експертизи №056/127 від 08.05.19 не є висновком судової експертизи в розумінні приписів Господарського процесуального кодексу України, а відтак висновки, закріплені у ньому, взяттю до уваги не підлягали та не підлягають, оскільки вказаний висновок виконано неатестованим судовим експертом, відомості про якого до державного реєстру атестованих судових експертів (http://rase.mmiust.gov.ua/) не включено. Крім того, висновок жодного посилання на жодну та/або будь-яку з атестованих та зареєстрованих в порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України, методик не містить, а отже невідомо на підставі якої саме методики проведена судова експертиза; ким, яким органом вони атестовані та чи пройшли вони взагалі державну атестацію.
Крім того, скаржник зазначив, що 04.06.2019 в судовому засіданні було проголошено вступну та резолютивну частину рішення у справі, згідно якого інформація, поширена відповідачем, визнана недостовірною. В решті позову відмовлено, що підтверджується технічним записом судового процесу від 04.06.2019. Натомість, згідно оприлюдненого в Єдиному державному реєстрі судових рішень тексту вступної та резолютивної частини рішення Господарського суду міста Києва у справі від 04.06.2019, а також відповідно до тексту останнього, судом було прийнято також інше рішення про зобов`язання відповідача спростувати недостовірну інформацію, поширену на сторінці в мережі Інтернет 20.07.2018 року за посиланням: http://www.afo.com.ua/uk/news/2/1304 шляхом розміщення на тій самій сторінці відсканованої резолютивної частини рішення суду під заголовком "Спростування" з посиланням на спростовану статтю.
На думку відповідача, суд першої інстанції, проголосивши 04.06.19 в судовому засіданні вступну та резолютивну частини рішення, 12.06.19 самостійно та на власний розсуд прийняв зовсім інше рішення в тій частині позовних вимог, в якій судом спочатку було відмовлено, яке істотно відрізняється від проголошеного ним 04.06.19 та має іншу суть, а твердження суду апеляційної інстанції, що зазначені порушення не призвели до неправильного вирішення справи, а відтак про відсутність підстав для скасування рішення Господарського суду м. Києва від 04.09.19, є хибними та безпідставними. Такий підхід повністю нівелює сам інститут "проголошення рішення", оскільки дозволяє суду довільно змінювати рішення, що було проголошене.
Також Громадська організація "Всеукраїнська асоціація фахівців оцінки" вважає, що судом необґрунтовано стягнуто з відповідача повну вартість за проведення судової лінгвістичної експертизи у розмірі 25000,00 грн, оскільки вартість вказаної експертизи, згідно наданих позивачем копії рахунку №0504/19-1 від 05.04.19, платіжного доручення №91 від 08.04.19 та акту виконання робіт (надання послуг) від 08.05.19 склала 25000,00 грн. В той же час, в матеріалах справи міститься акт про виконання робіт (надання послуг) від 08.05.19, надісланий до суду Державним підприємством "Українське бюро лінгвістичних експертиз НАН України", згідно якого вартість послуг останнього з підготовки висновку судової лінгвістичної експертизи у справі №910/12248/18 склала 18000,00 грн. При цьому, копії рахунку №0504/19-1 від 05.04.19 та платіжного доручення №91 від 08.04.19 будь-яких посилань на справу №910/1228/18 або доказів оплати саме за підготовку висновку судової лінгвістичної експертизи у справі №910/12248/18 не містять.
Крім того, згідно заключної частини вказаного висновку, останній містить 3 відповіді, одна з яких стосується твердження експерта про можливість завдання шкоди діловій репутації позивача внаслідок поширення інформації, наданої на дослідження.
Відповідач вважає, що вирішення питання про можливість/неможливість завдання шкоди діловій репутації сторін, а так само встановлення факту заподіяння шкоди віднесено до компетенції суду. Отже, висновки експерта з цього питання жодного значення не мали та не мають, а відтак надання експертом відповіді, на вказане питання перебувало та перебуває поза межами його компетенції.
Таким чином, експертом фактично було надано лише 2 відповіді, які стосувалися предмета спору, і які були використані судами під час розгляду справи.
Крім того, скаржник не погоджується з висновками судів про стягнення з відповідача витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 20000,00 грн, 3524,00 грн судового збору, а також зі стягненням з позивача на користь відповідача 12500,00 грн, витрат на професійну правничу допомогу, тобто 50% із заявленої до стягнення суми.
5. Фактичні обставини, встановлені судами попередніх інстанцій
5.1. Позивач здійснює підприємницьку діяльність, пов`язану з комп`ютерним програмуванням, консультування з питань інформатизації, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язану з ними діяльність, веб-портали, надання інших інформаційних послуг, а також він є оператором авторизованого електронного майданчика "ОЦІНКА.online", що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1005431688, наказом Фонду державного майна України № 956 від 17.07.2018 року (наявний в матеріалах справи) та не заперечується позивачем.
5.2. 20.07.2018 року відповідачем на своєму сайті в мережі Інтернет http://www.afo.com.ua за посиланням http://www.afo.com.ua/uk/news/2/1304 було розміщено статтю із заголовком "ЗВЕРНЕННЯ ДО ПРЕМ`ЄР-МІНІСТРА УКРАЇНИ ОСОБА_1", в якій розміщено копію скарги відповідача на адресу Голови Служби безпеки України із текстом наступного змісту:
"…всім учасникам ринку, органам виконавчої влади безальтернативно запропоновано лише один єдиний оплатний варіант доступу до єдиної бази даних звітів про оцінку через так званий авторизований електронний майданчик "ОЦІНКА.online" (адреса в мережі інтернет - https://ocinka.online/), оператором якого виступає Приватне підприємство "Ві Ай Пі Департамент" (ідентифікаційний код юридичної особи 33508037, засновник та директор - Хмара Сергій Миколайович). Вартість однієї інформаційної послуги даного приватного підприємства, тобто інформаційної послуги за одним фактом передавання однієї інформації зі звіту про оцінку, відповідно до пункту 3.3 Договору про надання послуг авторизованого електронного майданчика, розміщеного на сайті - https://ocinka.online/ - у вигляді публічної оферти, становить 390,00 (триста дев`яносто) гривень 00 копійок (без ПДВ). При цьому дана сума стягується на умовах 100% передплати, як зі сторони суб`єктів оціночної діяльності (під час безпосередньої реєстрації звіту), так і додатково зі сторони нотаріусів (під час безпосереднього вчинення нотаріальних дій для перевірки наявності даної інформації у базі). Таким чином, на плечі громадян України, які виступають платниками податків, державним органом виконавчої влади покладено фактично корупційний тягар (кінцевим бенефіціаром якого виступає приватна структура), джерелом якого є необхідність здійснення подвійної додаткової оплати послуг (спочатку суб`єктами оціночної діяльності, а потім повторно ще й нотаріусами) за надання однієї і тієї ж самої послуги від Приватного підприємства "Ві Ай Пі Департамент" - одноразової реєстрації звіту про оцінку, складеного для цілей оподаткування нерухомого майна.
…Зазначена вартість послуг авторизованого Фондом держмайна електронного майданчика "ОЦІНКА.online" (адреса в мережі інтернет - https://ocinka.online/), оператором якого виступає Приватне підприємство "Ві Ай Пі Департамент" (ідентифікаційний код юридичної особи 33508037, засновник та директор - Хмара Сергій Миколайович), яка становить 390,00 (триста дев`яносто) гривень 00 копійок (без ПДВ) за одну інформаційну послугу, жодним чином не обґрунтована. А отже така висока вартість надання послуг може свідчити лише про потенційний розмір її корупційної складової."