ПОСТАНОВА
Іменем України
12 грудня 2019 року
Київ
справа №751/7900/17
адміністративне провадження №К/9901/34373/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №751/7900/17
за позовом Комунального підприємства "Чернігівбудінвест" Чернігівської міської ради до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Комунального підприємства "Чернігівбудінвест" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2018 року (колегія суддів у складі головуючої судді - Шелест С.Б., суддів: Мєзєнцева Є.І., Пилипенко О.Є.),
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Комунальне підприємство "Чернігівбудінвест" Чернігівської міської ради звернулося до суду з позовом до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову №6 від 18.10.17р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
2. Позовна заява мотивована тим, що 18.10.17 року начальник державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради Шкуріною Л.Г. за невиконання вимог припису № 54 про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 15.09.17 постановив визнати позивача винним у вчинені правопорушення, передбаченого абз. 4 ч. 6 ст. 2 ЗУ "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та наклав штраф у розмірі 84 200,00 грн. Позивач вважає дану постанову незаконною, оскільки відповідно до загального журналу робіт з будівництва торгово-сервісних приміщень з автомийкою за адресою: м. Чернігів, вул. Любецька, 98, в таблиці № 6 "Зауваження контролюючих органів і служб" зазначено, що 18.09.17.згідно припису ДАБК від 15.09.17. № 54 виконання будівельно-монтажних робіт припинено. Таким чином, позивач здійснив всі можливі заходи з метою припинення будівельних робіт.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
3. Постановою Новозаводського районного суду м. Чернігова від 28 листопада 2017 року адміністративний позов задоволено частково. Скасовано постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради № 6 від 18.10.17р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на Комунальне підприємство "Чернігівбудінвест" Чернігівської міської ради у сумі 84 200 грн.
4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідачем не конкретизовано норму, на підставі якої позивача притягнуто до відповідальності, а розмір визначеного штрафу є необґрунтованим.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2018 року скасовано постанову Новозаводського районного суду м. Чернігова від 28 листопада 2017 року та прийнято нову постанову про відмову у задоволенні адміністративного позову.
6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що застосування до позивача штрафу у розмірі 84 200 грн. (50*1 684 грн. (прожиткових мінімумів для працездатних осіб встановлений з 01.05.17р.) відповідає вимогам Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" №08/94-ВР. При цьому, в оспорюваній постанові посадовими особами відповідача чітко конкретизовано як норми права, які порушив позивач, так і норму, на підставі якої його притягнуто до відповідальності.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Комунальне підприємство "Чернігівбудінвест" Чернігівської міської ради звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду апеляційної інстанції.
8. Касаційна скарга аргументована тим, що КП "Чернігівбудінвест" не є суб`єктом правопорушення у сфері містобудівної діяльності, оскільки такі порушення були вчинені ТОВ "Монтаженергобуд" як генпідрядною організацією.
Касатор також зазначив, що в оскаржуваній постанові не наведено конкретної норми закону, яку порушив позивач, а сума штрафу нараховано необґрунтовано та не підтверджується нормами Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" №08/94-ВР.
9. Верховний Суд ухвалою від 14 березня 2018 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою Комунального підприємства "Чернігівбудінвест" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2018 року.
10. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. На підставі направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 04.09.17р. №116, виданого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.11р. №553 "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю" та депутатського звернення від 30.08.17р. №102, посадовими особами Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради проведено перевірку на об`єкті "Будівництво торгово-сервісних приміщень та автомийки по вул. Любецькій, 98 на земельній ділянці, яка перебуває в постійному користуванні".
12. За результатами даної перевірки складено акт проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих робіт від 15.09.17р. №116 (а.с. 11-14). Замовник будівництва: КП "Чернігівбудінвест".
13. Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог ч.1 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності, постанов Кабінету Міністрів України №560, №808, у зв`язку з тим, що відсутня інформація щодо очистки стічних вод від мийки машин, а також відсутній проект організації будівництва.
14. Того ж дня складено протокол про адміністративне правопорушення та припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт №54 від 15.09.17р., яким вимагалось від КП "Чернігівбудінвест" припинити виконання будівельних робіт з 15.09.17р. Примірник припису отриманий уповноваженим представником Позивача 15.09.17р. (а.с.15).
15. На підставі направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 04.10.17р. №136 у зв`язку з необхідність перевірки виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт №54 від 15.09.17р. посадовими особами Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради проведено перевірку на об`єкті "Будівництво торгово-сервісних приміщень та автомийки по вул. Любецькій, 98 на земельній ділянці, яка перебуває в постійному користуванні", за результатами якої складено акт від 05.10.17р. №136 проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих робіт (а.с. 19-22).
16. Перевіркою установлено, що позивачем не виконано вимоги припису №54 від 15.09.17р., а саме - не зупинено проведення будівельних робіт з 15.09.17р.
17. Відповідачем складено протокол про адміністративне правопорушення, у якому повідомлено КП "Чернігівбудінвест" про те, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться о 14 год. 30 хв. 16 жовтня 2017 року у приміщенні Управління ДАБК Чернігівської міської ради. Протокол отриманий уповноваженим представником Позивача, що підтверджується відміткою у графі "другий примірник протоколу отримав" (а.с.23).
18. За результатами розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності посадовою особою Управління ДАБК Чернігівської міської ради прийнято постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 18.10.17р. №6, якою КП "Чернігівбудінвест" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз. 4 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", та накладено штраф у розмірі 84 200 грн. Вказана постанова отримана 18.10.17р. директором КП "Чернігівбудінвест" Горбатовим В.С.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
20. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
21. За змістом статті 41 Закону України № 3038-VI від 17.02.11р. "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 3038-VI) державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.