ПОСТАНОВА
Іменем України
10 грудня 2019 року
Київ
справа №808/4131/16
адміністративне провадження №К/9901/31790/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Кредитної спілки "Актив" на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 24.02.2017 (суддя Стрельнікова Н.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017 (судді: Гімон М.М. (головуючий), Чумак С.Ю., Юрко І.В.) у справі № 808/4131/16 за позовом Кредитної спілки "Актив" до Енергодарської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Кредитна спілка "Актив" (далі - позивач, КС "Актив") звернулась до суду з позовом до Енергодарської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправною бездіяльності відповідача по не внесенню інформації про включення неприбуткової організації КС "Актив" до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно з Рішенням №004 від 21.09.2016, прийнятого Енергодарською ОДПІ у Запорізькій області; зобов`язання відповідача здійснити дії по внесенню інформації про включення неприбуткової організації КС "Актив" до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно з Рішенням №004 від 21.09.2016 прийнятого відповідачем; зобов`язання відповідача утриматися від здійснення дій щодо виключення КС "Актив" з Реєстру неприбуткових установ та організацій, у зв`язку з відсутністю інформації про включення неприбуткової організації КС "Актив" до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно з Рішенням №004 від 21.09.2016 прийнятого відповідачем.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Рішенням № 004 від 21.09.2016 КС "Актив" була присвоєна ознака неприбутковості, проте відповідачем не було вчинено дії щодо внесення КС "Актив" до Реєстру неприбуткових установ та організацій одночасно з прийняттям даного рішення. Також зазначає, що КС "Актив" вчинило всі дії необхідні для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій, а тому відповідач зобов`язаний вчинити дії щодо внесення його до Реєстру.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 24.02.2017 та ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017 в задоволенні позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що відповідач намагався вчинити дії щодо включення КС "Актив" до Реєстру, але з технічних причин це виявилося неможливим, тому суди дійшли висновку що в діях відповідача відсутня протиправна бездіяльність щодо не внесення інформації про включення неприбуткової організації КС "Актив" до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно з Рішенням №004 від 21.09.2016.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 24.02.2017 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги Кредитної спілки "Актив" в повному обсязі.
6. Касаційний розгляд справи проведено в порядку письмового провадження, відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 26.07.2016 Енергодарською ОДПІ листом №6030/10/08-23-12-008 повідомлено КС "Актив", про набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440 "Про затвердження Порядку ведення реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру", у зв`язку з чим податковий орган просив в місячний термін з дня отримання даного листа надати відповідь щодо відповідності статусу "неприбутковості" та завірені копії установчих документів.
Даним Листом також було попереджено, що неприбуткові організації, які діяли до 1 січня 2017 року і не привели свої установчі документи у відповідність з вимогами, встановленими п.133.4 ПКУ та не подали копії таких документів фіскальному органу, виключаються після 1 січня 2017 року з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Листом №552 від 25.08.2016 року позивачем повідомлено Енергодарську ОДПІ, що КС "Актив" є неприбутковою організацією і відповідає вимогам встановленим п.133.4 Податкового кодексу України, та надано необхідні документи.
Рішенням Енергодарської ОДПІ №90 від 07.03.2003 року КС "Актив" на підставі ст. 157 розділу ІІІ Податкового кодексу України присвоєно ознаку неприбутковості " 10 - Кредитні спілки".
Згідно довідки від 07.02.2017 року КС "Актив" перебуває в Реєстрі неприбуткових установ та організацій, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2013 № 37.
Рішенням Енергодарської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області №004 від 21.09.2016 року КС "Актив" присвоєна ознака неприбутковості " 0038" та зазначена дата (21.09.2016) включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
КС "Актив" не була включена до новоутвореного Реєстру з технічних причин, які виникли при адмініструванні вказаного реєстру.
Так, Енергодарською ОДПІ направлено листа до Головного управління ДФС в Запорізькій області №7999/8/08-23-12-007 від 26.10.2016, в якому поставлено проблемне питання відносно КС "Актив", а саме: при формуванні рішення по неприбутковій установі Кредитна спілка "Актив", код 26338914, де при обробленні документу в податковому блоці відображено інформацію про те, що рішення про включення до реєстру не може бути прийнято з причини "особа не включена до ЄДР, або установа, організація не є юридичною особою". В обліку платників відображається дата останньої реєстрації Кредитної спілки "Актив" в ЄДР 20.02.2003 №1017. Орган державної реєстрації:4526934 - Виконавчий комітет Енергодарської міської ради. Додано 2 додатки скріншотів з податкового блоку про занесення даних до інвентаризаційної картки та про неможливість обробити документ при формуванні рішення.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги позивач цитує норми матеріального та процесуального права. Зазначає, що суди попередніх інстанцій дійшли безпідставного висновку про відсутність у відповідача правових підстав включення КС "Актив" до Реєстру неприбуткових установ і організацій, хоча контролюючим органом зазначене рішення прийнято та правомірність його не є предметом спору у справі. Також позивач не погоджується з висновком судів попередніх інстанцій що Реєстр неприбуткових установ і організацій, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2013 №37, діє до 01.07.2017 тому відсутні підстави стверджувати про порушення прав позивача станом на дату звернення з відповідним позовом.
9. Відповідач надав заперечення на касаційну скаргу відповідача, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої та апеляційної інстанції без змін з посиланням на необґрунтованість такої скарги.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України: (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
10.1 Підпункт "в" пункт 157.1 статті 157 (у редакції до 01.01.2015)
Ця стаття застосовується до неприбуткових установ та організацій, зареєстрованих згідно з вимогами законодавства та внесених контролюючими органами в установленому порядку до Реєстру неприбуткових організацій та установ, які є: кредитними спілками, пенсійними фондами, створеними в порядку, визначеному відповідними законами;
10.2 Пункт 157.4 статті 157 (у редакції до 01.01.2015)
Від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій, визначених у підпункті "в" пункту 157.1 цієї статті, отримані у вигляді: коштів, які надходять до кредитних спілок або пенсійних фондів у вигляді внесків на недержавне пенсійне забезпечення або внесків на інші потреби, передбачені законом; доходів від здійснення операцій з активами (у тому числі пасивних доходів) недержавних пенсійних фондів та кредитних спілок, за пенсійними вкладами (внесками), рахунками учасників фондів банківського управління відповідно до закону з цих питань; дотацій або субсидій, отриманих з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або в межах технічної чи благодійної, у тому числі гуманітарної, допомоги, крім дотацій на регулювання цін на платні послуги, які надаються таким неприбутковим організаціям або через них їх одержувачам згідно із законодавством, з метою зниження рівня таких цін.
10.3 Підпункт 133.4.1 пункту 133.4 статті 133
Неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
10.4 Частина перша підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
10.5 Підпункт 133.4.6 пункту 133.4 статі 133
До неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об`єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об`єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об`єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об`єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об`єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
10.6 Частина перша пункту 35 Підрозділу 4 Розділу ХХ
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов`язані до 1 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.
11. Закон України "Про кредитні спілки" (уредакції на час виникнення спірних правовідносин):
11.1 Кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об`єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
11.2 Частина перша статті 7
Кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України.
11.3 Частина перша - третя статті 8
Надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Уповноважений орган) відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Уповноваженого органу. Надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру фінансових установ (далі - Державний реєстр). Уповноважений орган видає кредитній спілці свідоцтво про реєстрацію фінансової установи за формою, встановленою Уповноваженим органом.
11.4 Частина третя статті 21
Нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів). При цьому в першу чергу відбувається необхідне поповнення капіталу та резервів. Сума доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, визначається з дотриманням умови, що доходність додаткових пайових членських внесків не може перевищувати більш ніж у два рази середньозважену процентну ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитних рахунках за їх наявності. Решта доходу, що залишилася після формування капіталу і резервів та розподілу на додаткові пайові членські внески, розподіляється на обов`язкові пайові членські внески.
12. Закон України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
12.1 Пункт 1 частини першої статті 1
Фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
13. Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджений Постановою КМУ від 13.07.2016 №440 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин)6
13.1 Пункт 1
Реєстр неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр) є автоматизованою системою збору, накопичення та обробки даних про неприбуткові підприємства, установи та організації (далі - неприбуткова організація) відповідно до пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.
13.2 Пункт 7
Контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру в разі, коли організація відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи неприбуткової організації містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб; установчі документи неприбуткової організації передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; установчі документи неприбуткової організації передбачають, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
13.3 Пункт 8
За результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, протягом 14 календарних днів з дня їх отримання контролюючим органом приймається рішення про: включення, повторне включення, відмову у включенні неприбуткової організації до Реєстру; виключення неприбуткової організації з Реєстру; зміну ознаки неприбутковості.
Контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі: подання неприбутковою організацією неповного пакета документів, визначених пунктом 6 цього Порядку; невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 7 цього Порядку. Відповідне рішення за формою згідно з додатком 2 готується у двох примірниках, один з яких надається неприбутковій організації, а другий залишається в контролюючому органі. Після отримання рішення про відмову у включенні до Реєстру неприбуткова організація може усунути недоліки та повторно подати документи до контролюючого органу відповідно до пункту 6 цього Порядку, не змінюючи при цьому положення установчих документів, до яких контролюючим органом не висловлено зауважень. Повторно надіслана реєстраційна заява розглядається в строки, зазначені в абзаці першому цього пункту.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ