1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України


20 листопада 2019 року

м. Київ


справа № 757/11542/17-ц

провадження № 61-44056св18


Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Ступак О. В. (суддя-доповідач),

суддів: Гулейкова І. Ю., Погрібного С. О.,

Усика Г. І., Яремка В. В.,


учасники справи:

позивач - Тернопільська обласна Федерація Всеукраїнської спортивної громадської організації "Федерація футболу України",

відповідач - Громадська спілка "Федерація футболу України",

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Тернопільської обласної Федерації Всеукраїнської спортивної громадської організації "Федерація футболу України" на ухвалу Печерського районного суду м. Києва

від 24 січня 2018 року у складі судді Батрин О. В. та постанову Апеляційного суду міста Києва від 14 серпня 2018 року у складі колегії судді: Крижанівської Г. В., Оніщука М. І., Шебуєвої В. А.,


ВСТАНОВИВ:


Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій


У лютому 2017 року Тернопільська обласна Федерація Всеукраїнської спортивної громадської організації "Федерація футболу України" звернулася до суду із позовом до Громадської спілки "Федерація футболу України" про визнання протиправним та скасування рішення.


Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 24 січня 2018 року, залишеною без змін постановою Апеляційного суду міста Києва від 14 серпня 2018 року, провадження у справі за позовом Тернопільської обласної Федерації Всеукраїнської спортивної громадської організації "Федерація футболу України" до Громадської спілки "Федерація футболу України" про визнання протиправним та скасування рішення закрито. Повідомлено позивача, що розгляд вказаної справи віднесено до юрисдикції господарського суду.


Рішення мотивовано тим, що суб`єктний склад спору та характер спірних правовідносин підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, що виключає її розгляд в порядку Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України).


Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги, позиції інших учасників справи


У вересні 2018 року Тернопільська обласна Федерація Всеукраїнської спортивної громадської організації "Федерація футболу України" подала до Верховного Суду касаційну скаргу на ухвалу Печерського районного суду м. Києва від 24 січня

2018 року та постанову Апеляційного суду міста Києва від 14 серпня 2018 року, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та справу передати на розгляду до Великої Палати Верховного Суду, обґрунтовуючи свої вимоги неправильним застосуванням судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.


Касаційна скарга мотивована тим, що висновки судів щодо віднесення спору про визнання протиправним та скасування рішення виконкому відповідача в частині тимчасового припинення членства позивача до підвідомчості господарського суду є помилковими, оскільки між сторонами у справі відсутні корпоративні правовідносини та вимоги жодним чином не пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності сторін у справі.


У грудні 2018 року від Громадської організації "Федерація футболу України" надійшов відзив на касаційну скаргуТернопільської обласної Федерації Всеукраїнської спортивної громадської організації "Федерація футболу України", у якому заявник просив указану касаційну скаргу залишити без задоволення.


У липні 2019 року від Громадської спілки "Федерація футболу України" надійшла заява щодо зміни найменування громадської спілки на Громадську спілку "Українська асоціація футболу".


Позиція Верховного Суду


Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.


Згідно з частиною першою статті 402 ЦПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.


Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.


Встановлені судами обставини


Встановлено, що Тернопільська обласна Федерація Всеукраїнської спортивної громадської організації "Федерація футболу України" є громадським об`єднанням зі статусом юридичної особи.


Громадська спілка "Федерація футболу України" є громадським об`єднанням фізкультурно-спортивного спрямування зі статусом юридичної особи, діяльність якої регулюється Законом України "Про фізичну культуру і спорт".


Відповідно до статті 6 Статуту Громадської спілки "Федерація футболу України" (далі - Статут) членами Федерації футболу України можуть бути юридичні особи приватного права, які відповідають за організацію та вирішення пов`язаних з футболом питань на своїй території або у певній галузі, поділяють мету, статутні завдання Федерації футболу України, бажають сприяти її діяльності. У кожній області України, Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі створюється тільки одна регіональна федерація футболу, яка у встановленому законодавством порядку реєструється, набуває повноважень з розвитку футболу в регіоні, після чого визнається Федерацією футболу України та отримує відповідний сертифікат відповідно до Регламенту про надання статуту регіональної федерації футболу, який затверджується Виконавчим комітетом Федерації футболу України. Регіональні федерації футболу діють відповідно до Модельного статуту регіональної федерації футболу, який затверджується Виконавчим комітетом Федерації футболу України.

У випадку невідповідності діяльності регіональної федерації футболу цьому Статуту та Модельному статуту регіональної федерації футболу, членство такої регіональної федерації у Федерації футболу України може бути припинено, відповідно до процедури, визначеної цим Статутом, а сертифікат про надання статусу регіональної федерації футболу відкликаний комітетом.


Статтею 12 Статуту передбачено, що якщо член Федерації футболу України припустився істотних порушень Статутів і/або положень, рішень Міжнародної федерації футбольних асоціацій, Союзу Європейських футбольних асоціацій, Громадської спілки "Федерація футболу України", прийнятих відповідно до них, Виконавчий комітет має право тимчасово припинити (призупинити) членство цього члена. За тимчасове припинення (призупинення) членства мають проголосувати щонайменше 2/3 членів Виконавчого комітету, і це рішення набуває чинності після його прийняття. Питання тимчасового припинення членства передаються на розгляд чергового Конгресу, який приймає рішення про виключення члена, скасування або продовження тимчасового припинення його членства. Якщо Конгрес не розглядає це питання, тимчасове припинення членства скасовується.


Згідно з протоколом № 2 засідання Виконавчого комітету Федерації футболу України від 20 лютого 2017 року тимчасово припинено членство Тернопільської обласної Федерації Всеукраїнської спортивної громадської організації "Федерація футболу України" у Громадській спілці "Федерація футболу України".


Статутом Громадської спілки "Федерація футболу України" визначено, що усі внутрішні спори між Федерацією футболу України, її членами та іншими особами, які задіяні або працюють у футболі, вирішують органи здійснення футбольного правосуддя - Контрольно-дисциплінарний комітет як орган першої інстанції, Апеляційний комітет як орган другої інстанції; рішення Апеляційного комітету можуть бути оскаржені лише в Спортивному арбітражному суді м. Лозанна (Швейцарія)

у порядку, передбаченому Статутом, Дисциплінарними правилами Федерації футболу України та Кодексом Спортивного арбітражного суду (статті 50, 54 Статуту).




Нормативно-правове обґрунтування


Закон України "Про фізичну культуру і спорт" у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначає загальні правові, організаційні, соціальні та економічні основи діяльності у сфері фізичної культури і спорту та регулює суспільні відносини у створенні умов для розвитку фізичної культури і спорту.


Згідно зі статтею 5 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, державне управління фізичною культурою і спортом здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, за сприяння відповідно інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування.


Пунктом 1 Положення про Міністерство молоді та спорту України, затвердженого Указом Президента України від 24 липня 2013 року № 390/2013 (далі - Положення), визначено, що Міністерство молоді та спорту України (далі - Мінмолодьспорт України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується


................
Перейти до повного тексту