ПОСТАНОВА
Іменем України
09 грудня 2019 року
м. Київ
справа № 821/921/17
адміністративне провадження № К/9901/44360/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу прокуратури Херсонської області на ухвалу Херсонського окружного адміністративного суду від 19.06.2017р. (суддя - Хом`якова В.В.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 30.08.2017р. (судді - Потапчук В.О., Шеметенко Л.П., Семенюк Г.В.) у справі за позовом керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області, який діє в інтересах Держави, до Шевченківської сільської ради Скадовського району Херсонської області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в :
У червні 2017 року керівник Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області звернувся до суду з позовом, в якому просив:
визнати протиправним та скасувати пункт 4 рішення вісімнадцятої сесії сьомого скликання Шевченківської сільської ради Скадовського району №97 від 19.12.2016р. "Про встановлення плати за харчування дітей у Шевченківському ясла-садку "Веселка" в частині звільнення від сплати за харчування у розмірі 50% в ДНЗ ясла-садку "Веселка" батьків дітей-інвалідів;
зобов`язати Шевченківську сільську раду Скадовського району вирішити питання щодо встановлення пільгових умов оплати харчування у комунальному закладі дошкільний навчальний заклад ясла-садок "Веселка" на 2017 рік відповідно до вимог чинного законодавства України, а саме - статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" та постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002р. №1243 "Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів".
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що встановлення оскаржуваним рішенням розміру плати у розмірі 50% для батьків дітей-інвалідів у дошкільному навчальному закладі "Веселка" суперечить положенням абзацу 4 частини 5 статті 35 "Про дошкільну освіту", яким передбачено забезпечення безкоштовне харчування дітей-інвалідів. Прийняття такого незаконного рішення створило передумови для звернення прокурора до суду.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 19.06.2017р., яка залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 30.08.2017р., позовну заяву повернуто позивачу.
З постановленими у справі ухвалами судів першої та апеляційної інстанцій не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просило скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що орган, який має повноваження щодо перевірки на предмет законності рішень органів місцевого самоврядування та внесення позову щодо оскарження рішень, що суперечать нормам чинного законодавства відсутній, а тому прокурор має законні підстави на звернення до суду із даним позовом та набуває статусу позивача у справі на підставі статті 60 КАС України.
Посилається на те, що УПСЗН Скадовської РДА Херсонської області та відділ освіти Скадовської РДА Херсонської області не є уповноваженими на здійснення захисту інтересу держави у даній сфері, оскільки не мають жодних повноважень, які б надавали можливість вплинути на орган місцевого самоврядування щодо встановлення розміру плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах чи оскаржувати рішення органів місцевого самоврядування.
Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Повертаючи позовну заяву позивачу, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що у поданому адміністративному позові прокурором не обґрунтовані підстави для здійснення ним представництва інтересів держави у цій справі. У позовній заяві наведено загальні правові норми чинного законодавства, які вказують на можливість звернення прокурора до суду, але належним чином не обґрунтовано підстав для здійснення прокурором представництва інтересів держави у цій справі, зокрема не конкретизовано, чому прокурор звертається до суду із даним позовом про скасування рішення сільської ради про затвердження розміру плати батьками за харчування дітей в комунальному закладі ДНЗ ясла-садку "Веселка" за наявності органів державної влади, уповноважених на здійснення захисту інтересу держави у даній сфері, а саме Управління праці та соціального захисту населення Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області та Відділ освіти Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області.
Крім того, суди виходили з того, що у позовній заяві є посилання на те, що згідно інформації КЗ ДНЗ ясла-садка "Веселка" вказаний ДНЗ відвідує 12 дітей пільгової категорії, а саме - діти із малозабезпечених та багатодітних сімей. Проте, всупереч вимогам законодавства, батьки цих дітей позбавлені права на звільнення від оплати за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі, що порушує їх права та інтереси у сфері дошкільної освіти та підриває авторитет держави, якою гарантоване безкоштовне харчування дітей вказаних категорій. Таким чином, із позову не вбачається, чи прокурор у даному випадку представляє інтереси держави, чи звернувся до суду за захистом інтересів громадян (батьків дітей).