1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

Київ



10 грудня 2019 року

справа №140/456/19

адміністративне провадження №К/9901/29758/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р. Ф.(суддя-доповідач),

суддів: Пасічник С. С., Юрченко В. П.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Волинської митниці ДФС

на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 у складі судді Андрусенко О. О.

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 у складі суддів Шавеля Р. М., Улицького В. З., Кузьмича С. М.,

у справі № 140/456/19

за позовом ОСОБА_1

до Волинської митниці ДФС

про визнання протиправним та скасування рішення, -



У С Т А Н О В И В:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. 22.02.2019 ОСОБА_1 (далі - позивач у справі) звернувся до суду з позовом до Волинської митниці ДФС (далі - митний орган, відповідач у справі) про визнання протиправним та скасування рішення від 09.01.2019 № КТ-UA205000-0001-2019 про класифікацію поданого до митного оформлення товару згідно з митною декларацією № UA205090/2019/001863 за кодом 8704219900 згідно з УКТЗЕД.



2. Позовні вимоги обґрунтовано хибністю висновків контролюючого органу про порушення Товариством вимог митного законодавства щодо класифікації товару за кодом УКТЗЕД.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



3. 27.05.2019 Волинський окружний адміністративний суд прийняв рішення, яким позов задовольнив, визнав протиправним та скасував рішення Волинської митниці ДФС № KT-UA205000-0001-2019 від 09.01.2019 про класифікацію поданого до митного оформлення товару згідно з митною декларацією № UA205090/2019/001863 за кодом 8704219900 згідно з УКТ ЗЕД, стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Волинської митниці ДФС на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 768 грн 40 коп., 3000 грн витрат на правничу допомогу та 977 грн витрат по оплаті послуг перекладача.



4. 24.09.2019 Восьмий апеляційний адміністративний суд ухвалив постанову, якою апеляційну скаргу митниці залишив без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.



5. Судові рішення вмотивовано тим, що позивач для митного оформлення надав офіційні документи країни походження товару (Польща) про те, що конструктивні зміни автомобіля були виконані спеціалізованим підприємством та відомості про таке переобладнання внесені до реєстраційних документів на транспортний засіб (свідоцтво про реєстрацію і технічний паспорт). При цьому, відповідач не підтвердив обставини, якими обґрунтовував свої твердження щодо допущених позивачем порушень під час визначення коду товарів УКТ ЗЕД, а відтак й покладених в основу спірного рішення №КТ-UA205000-0001-2019 від 09.01.2019 про класифікацію поданого до митного оформлення товару згідно з митною декларацією № UA205090/2019/001863 за кодом 8704219900 згідно з УКТ ЗЕД. Зазначене обумовило висновки судів попередніх інстанцій про обґрунтованість позовних вимог.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.



7. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно договору купівлі-продажу від 28.12.2016 позивач придбав автомобіль марки "Volkswagen", модель "LT 35 А", номер кузова НОМЕР_1, 1999 року виготовлення, під реєстраційним номером НОМЕР_2 .



Декларантом позивача до митного оформлення подано Волинській митниці ДФС митну декларацію № UA205090/2019/001863 та пакет документів на легковий автомобіль марки "Volkswagen", модель "LT 35", що був у використанні, календарний рік виготовлення - 1999, модельний рік виготовлення - 1999, тип двигуна - дизельний, робочий об`єм циліндрів - 2461 см куб., потужністю - 75 кВт., тип кузова - універсал, колір - білий, загальна кількість місць, включаючи водія - 6, колісна формула - 4x2.



При цьому, позивач у графі 33 вантажної митної декларації зазначив код товару 87033290, що згідно з УКТ ЗЕД класифікується, як "автомобіль легковий, призначений для перевезення людей".



04.01.2019 митний орган провів митний огляд автомобіля, про що склав акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу, де зазначив, що вищевказаний автомобіль є легковим транспортним засобом.



08.01.2019 під час повторного огляду вказаного транспортного засобу встановлено, що в салоні даного автомобіля ознаки комфорту облаштовані кустарним способом, бокові вікна вмонтовані не заводським методом, наявний другий ряд сидінь, кріплених не заводським методом.



09.01.2019 Волинська митниця ДФС прийняла рішення про визначення коду товару №KT-UA205000-0001-2019, відповідно до якого зазначений автомобіль класифіковано за кодом 8704219900 згідно з УКТ ЗЕД як "автомобіль, призначений для перевезення вантажів по дорогах загального користування".

Вказане рішення обґрунтоване тим, що у вантажному відділенні транспортного засобу незаводським методом вмонтовано додатковий ряд сидінь на три місця. В зоні вантажного відділення ознаки комфорту облаштовано кустарним способом. Вікно в лівій боковій панелі та вікно в правих зсувних дверях вмонтовані незаводським методом. Згідно VIN-коду та даних CARInfo транспортний засіб є вантажним автомобілем.



Суди попередніх інстанцій встановили, що транспортний засіб зазнав конструкційних змін, зокрема, відповідно до заяви від 30.12.2016, фірма "Hermes S.C. Aleksander Bartolomej Djeban", яка проводить обслуговування та ремонт механічних транспортних засобів, здійснила конструкційні зміни у транспортному засобі Volkswagen LT 35 А, змінюючи вид і призначення транспортного засобу з вантажний на легковий, зокрема, було встановлено три сидіння з ременями безпеки та демонтовано роздільну перегородку в задній частині автомобіля. Зміна технічних показників транспортного засобу з вантажного на легковий також відображена і в картці транспортного засобу.



Згідно довідки про проведення технічного дослідження транспортного засобу, спірному автомобілю присвоєно категорію М1, а тому автомобіль марки Volkswagen LT 35 А є пасажирським. Крім того, експертним заключенням автотоварознавця № 1-214 від 09.01.2019 підтверджено, що даний автомобіль по кваліфікації рухомого складу відноситься до вантажопасажирських, тобто, призначений для перевезення як пасажирів, так і вантажів.



З матеріалів справи вбачається, що автомобіль, щодо якого митницею прийнято оскаржуване рішення, є легковим, що відповідає товарній позиції 8703.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



9. Доводи касаційної скарги контролюючого органу майже повністю повторюють доводи касаційної скарги, зокрема, відповідач зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано положення Методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД, впроваджених листом Міндоходів №6983/7/99-99-24-02-03-17 від 26.03.2014, необґрунтовано відхилені надані митницею дані з сайту CARInfo за VIN-номером НОМЕР_1, не дана оцінка тим обставинам, що в технічному паспорті відсутня інформація про переобладнання задекларованого транспортного засобу, проігноровано дані встановлені актом огляду № UA205090/2019/001863 від 08.01.2019 тощо.



10. Відповідач доводить, що транспортний засіб не відповідає вимогам, що зазначені в поясненнях до товарної позиції 8703, оскільки згідно УКТЗЕД пункт "е" пояснень передбачає наявність "ознак комфорту і оздоблення внутрішнього простору, а також пристосувань (аксесуарів) у внутрішньому просторі всього салону транспортного засобу, які властиві пасажирським салонам транспортних засобів (наприклад, килимове покриття, вентиляція, внутрішнє освітлення, попільнички)".



11. Митний орган також в доводах касаційної скарги акцентує увагу на тому, що відповідно до додаткових пояснень до товарної позиції 8703 по типу транспортного засобу "фургон", такі автомобілі обладнані більше, ніж одним рядом сидінь, повинні відповідати критеріям, наведеним вище у поясненнях до ГС до товарної позиції 8703.

Транспортні засоби типу "фургон", обладнані одним рядом сидінь, які не мають стаціонарних місць для кріплення та спеціальних пристосувань для встановлення сидінь та засобів безпеки (паси безпеки тощо) у задній зоні транспортного засобу, незалежно від того, чи обладнані вони стаціонарною перегородкою між зоною для перевезення пасажирів та зоною для перевезення вантажів чи ні, а також незалежно від того, чи мають вони вікна в задній панелі, повинні класифікуватися у товарній позиції 8704.

Таким чином, відповідач вважає, що ним у відповідності до вимог Митного кодексу України на підставі встановлених підрозділом митного оформлення характеристик товару з метою правильної класифікації товару за МД № UA205090/2019/001863 від 08.01.2019р. було правомірно прийнято рішення про визначення коду товару № KT-UA20500-0001-2019 від 09.01.2019.



12. Відзив на касаційну скаргу митного органу від позивача на адресу Суду не надходив, що не перешкоджає перегляду судових рішень.



ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ



13. Конституція України:



13.1. Частина друга статті 19.



Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



14. Митний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):



14.1. Частина 1 статті 67.



Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.



14.2. Частина 2 статті 67.



В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.



14.3. Частина 1 статті 69.



Товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.



14.4. Частина 2 статті 69.



Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.



14.5. Частина 4 статті 69.



У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари.



14.6. Частина 5 статті 69.



Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.



14.7. Частина 7 статті 69.



Рішення органів доходів і зборів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням органу доходів і зборів щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.



14.8. Частина 1 статті 246.



Метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.



14.10. Частина 1 статті 257.



Декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.



14.11. Частина 6 статті 257.



Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.



15. Закон України "Про Митний тариф України" від 19.09.2013 № 584-VII (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):



15.1. Стаття 1.



Цим Законом встановлюється Митний тариф України (групи 01-72; групи 73-97).


................
Перейти до повного тексту