1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



28 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 925/271/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В. А. - головуючого, Багай Н. О., Пількова К. М.,

секретар судового засідання - Савінкова Ю. Б.,

за участю представників:

позивача ? Насонова Л.В. (адвокат), Кича Д.О. (адвокат),

відповідача ? не з`явився,

третьої особи ? не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "А.Ф.Злагода"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 23.09.2019 (судді: Чорногуз М. Г., Козир Т. П., Хрипун О. О.)

та рішення Господарського суду Черкаської області від 03.06.2019 (суддя Чевгуз О. В.)

за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "А.Ф.Злагода"

до Державного підприємства "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області

про визнання недійсним наказу,



ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "А.Ф.Злагода" (далі ? ТОВ "А.Ф.Злагода") звернулося до Господарського суду Черкаської області з позовом до Державного підприємства "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (далі ? ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою") про визнання недійсним наказу від 15.01.2018 №7 "Про затвердження Правил проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису)".

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що директор ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", приймаючи наказ від 15.01.2018 №7 "Про затвердження Правил проведення земельних торгів у формі аукціону ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" з продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису)", перевищив свої повноваження, якими він наділений відповідно до статуту, чим порушив положення частини п`ятої статті 65 Господарського кодексу України, а тому зазначений наказ суперечить нормам чинного законодавства.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням Господарського суду Черкаської області від 03.06.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 23.09.2019, відмовлено у задоволенні позову.

2.2. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди зазначили, що твердження позивача щодо перевищення повноважень директора ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" при затвердженні наказу від 15.01.2018 "Про затвердження Правил проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису)" не знайшли свого підтвердження, оскільки Статутом відповідача визначено право директора вирішувати питання діяльності підприємства, до якої положенням цього статуту віднесено такий предмет діяльності, як організація та проведення земельних торгів. Більш того, Правила проведення земельних торгів містять положення про те, що ці Правила розроблені з метою організації господарської діяльності відповідача у частині проведення земельних торгів, а також дотримання вимог чинного законодавства щодо вчинення правочинів та доручення повноважень вчинення таких правочинів суб`єктами господарської діяльності, що положеннями чинного законодавства не заборонено.

Крім того, суди зазначили, що позивачем не доведено порушення його прав внаслідок затвердження державним підприємством оскаржуваних Правил проведення земельних торгів.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. У касаційній скарзі ТОВ "А.Ф.Злагода" просить скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нове рішення про задоволення позову.

3.2. Касаційна скарга обґрунтована тим, що ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" не є суб`єктом владних повноважень, а тому не наділений функцією прийняття нормативно-правових актів, у тому числі у сфері земельних відносин.

3.3. На думку скаржника, висновок господарських судів про наявність повноважень у директора державного підприємства регулювати земельні відносини шляхом прийняття Правил проведення земельних торгів є таким, що не відповідає положенням статей 2, 4, 134-139 Земельного кодексу України.

3.4. Скаржник вважає, що пункт 25 Правил проведення земельних торгів істотно змінює перелік документів, передбачений частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України, шляхом доповнення його додатковими документами.

3.5. У відзиві на касаційну скаргу ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" просить залишити її без задоволення, а прийняті судові рішення - без змін, наголошуючи на правомірності висновків господарських судів і безпідставності доводів, викладених у касаційній скарзі.

4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

4.1. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна не підлягає задоволенню з таких підстав.

4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" діє як державне комерційне науково-дослідне підприємство та здійснює свою господарську діяльність на принципах господарського розрахунку і самоокупності, управління яким здійснюється директором на підставі Статуту, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 23.10.2017 №212 (далі ? Статут).

4.3. Відповідно до пункту 1.3 Статуту підприємство є самостійним суб`єктом господарювання, що заснований на основі державної власності та входить до сфери управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

4.4. Одним із видів господарської діяльності підприємства, згідно з пунктом 4.2.7 Статуту є організація та проведення земельних торгів (аукціонів) з продажу земельних ділянок та прав на земельні ділянки (оренди, суперфіцію, емфітевзису).

4.5. Згідно з пунктами 7.1, 7.5 Статуту управління підприємством здійснюється відповідно до чинного законодавства та цього Статуту, директором підприємства, який підзвітний Держгеокадастру. Директор без доручення здійснює управління підприємством, представляє його інтереси в органах державної влади та місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними та фізичними особами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених цим Статутом та контрактом, зокрема: організовує і здійснює керівництво науково-дослідною, науково-технічною, науково-організаційною та господарською діяльністю підприємства; в межах своєї компетенції згідно з законодавством видає накази і розпорядження.

4.6. 15.01.2018 директором ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" видано наказ №7 "Про затвердження Правил проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису)".

4.7. Відповідно до пункту 25 Правил проведення земельних торгів, особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше, ніж за три робочих дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів (для юридичних осіб): заяву про участь у земельних торгах; належним чином завірені копії установчих документів (установчий акт, статут засновницький договір, положення); інформацію про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України; належним чином завірену копію Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (станом на день подання заяви участь у земельних торгах); інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі є частка іноземного капіталу або інформація про іноземних юридичних осіб - найменування, місцезнаходження та держава, в якій зареєстрована юридична особа; належним чином завірену копію протоколу загальних зборів учасників про призначення керівника юридичної особи,- учасника земельних торгів; належним чином завірену копію документа, що посвідчує особу керівника юридичної особи - учасника земельних торгів; належним чином завірену копію або оригінал протоколу юридичної особи про прийняте рішення щодо участі у земельних торгах, надання повноважень представнику юридичної особи на участь у торгах, у разі наявності у керівника (підписанта) грошового обмеження щодо розміру укладення угод та договорів зазначити про зняття обмежень або залишення їх; належним чином завірену копію або оригінал розрахункового документа, виписка з рахунку щодо сплати гарантійного внеску за лот; належним чином завірену копію або оригінал розрахункового документа, виписка з рахунку щодо сплати реєстраційного внеску за участь у земельних торгах; представник юридичної особи подає також документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів (із визначеним колом повноважень представника щодо подання документів на участь у земельних торгах, підписання протоколу земельних торгів, підписання договору оренди землі, угоди про умови участі у земельних торгах та вчинення інших дій пов`язаних з участю у земельних торгах); належним чином завірену копію документа, що посвідчує особу представника - юридичної особи - учасника земельних торгів; виписку з банку про відкритий розрахунковий рахунок юридичної особи учасника земельних торгів. Копії засвідчуються у відповідності до вимог типової інструкції з діловодства.

4.8. Між Головним Управління Держгеокадастру у Черкаській області (організатор земельних торгів) та ДП "Черкаський інститут землеустрою" (виконавець земельних торгів) 30.10.2018 укладено договір про проведення земельних торгів №35 щодо продажу на земельних торгах права оренди лотів зазначених у пункті 1.1 договору.

4.9. Відповідно до пункту 2 договору замовник доручає, а виконавець зобов`язується за рахунок власних коштів здійснювати продаж на земельних торгах права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які зазначені у пункті 1.1 цього договору.

4.10. Пунктом 1.3 договору про проведення земельних торгів визначено, що при здійсненні дій та наданні послуг сторони керуються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" та іншими нормативно- правовими актами з питань регулювання земельних відносин в Україні.

4.11. За змістом пункту 3.4 договору послуги вважаються виконаними після підписання протоколу земельних торгів, договорів оренди земельних ділянок та сплати переможцем коштів за придбаний лот.

4.12. Положеннями пункту 5.1 договору визначено, що у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за договором сторони несуть відповідальність, визначену цим договором та чинним законодавством України.

4.13. З метою участі у земельних торгах у формі аукціону №14566 ТОВ "А.Ф.Злагода" 27.11.2018 подало до ДП "Черкаський інститут землеустрою" шість заяв про участь у земельних торгах для юридичних осіб-резидентів: лот №28269, лот №28266, лот №28273, лот №28287, лот №28260, лот №28253.

4.14. 30.11.2018 ДП "Черкаський інститут землеустрою" прийняло рішення про відмову у реєстрації претендента на участь у земельних торгах, з тих підстав, що заявник не подав документи, які визначені у пункті 25 Правил проведення земельних торгів, а саме: належним чином завірену копію документа, що посвідчує особу керівника юридичної особи ? учасника земельних торгів, належним чином завірену копію документа, що посвідчує особу представника юридичної особи ? учасника земельних торгів.

4.15. 04.12.2018 ТОВ "А.Ф.Злагода" з метою участі у земельних торгах у формі аукціону №14566 повторно подало до ДП "Черкаський інститут землеустрою" шість заяв про участь у земельних торгах для юридичних осіб-резидентів: лот №28269, лот №28266, лот №28273, лот №28287, лот №28260, лот №28253.

4.16. ДП "Черкаський інститут землеустрою" 05.12.2018 прийняло рішення про відмову ТОВ "А.Ф.Злагода" у реєстрації для участі у земельних торгах у формі аукціону №14566 (лот №28269, лот №28266, лот №28273, лот №28287, лот №28260, лот №28253) з тих підстав, що заявник не надав усі документи, які передбачені у пункті 25 Правил проведення земельних торгів, а саме: належним чином завірену копію документа, що посвідчує особу керівника товариства та виписку з банку про відкритий розрахунковий рахунок.

4.17. Предметом позову у цій справі є визнання недійсним наказу ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" від 15.01.2018 №7 "Про затвердження Правил проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису)".

4.18. Статтею 16 Цивільного кодексу України, положення якої кореспондують з положеннями статті 20 Господарського кодексу України, встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Зазначеними нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним. Отже, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

4.19. За приписами частини першої статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

4.20. Відповідно до частини першої статті 134, частини другої статті 135 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис) підлягають продажу окремими лотами виключно на конкурентних засадах (земельних торгах).

4.21. За змістом статті 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.


................
Перейти до повного тексту