1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



28 листопада 2019 року

м. Київ

Справа № 925/74/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В.А. - головуючого, Багай Н.О., Чумака Ю. Я.,

секретаря судового засідання - Савінкова Ю. Б.,

за участю представників:

позивача - Лисенко В. О. (адвокат),

відповідача - Ганнисик О. Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.06.2019 (судді: Разіна Т. І., Чорна Л. В., Михальська Ю. Б.),

та рішення Господарського суду Черкаської області від 09.04.2019 (суддя Чевгуз О. В.) у справі

за позовом Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

до Канівського комунального підприємства теплових мереж

про стягнення 3 218 846,58 грн,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - ПАТ "НАК "Нафтогаз України") звернулося до суду з позовом про стягнення з відповідача на свою користь заборгованості у розмірі 3 218 846,58 грн, з яких 2 098 459,47 грн - основний борг, 435 050,91 грн - пеня, 158 701,95 грн - три проценти річних та 526 334,25 грн - інфляційні втрати.

1.2. Позовні вимоги із посиланням на положення статей 258, 509, 525, 526, 530, 549, 611, 625, 629, 655, 692, 712 Цивільного кодексу України, статей 173 - 175, 193, 216 - 218, 230, 231, 264, 265 Господарського кодексу України обґрунтовано несвоєчасністю виконання відповідачем узятих на себе зобов`язань за договором купівлі-продажу природного газу від 12.09.2016 № 2399/1617-ТЕ-36 в частині здійснення своєчасного розрахунку за переданий природний газ, у зв`язку із чим ПАТ "НАК "Нафтогаз України" відповідно до умов договору нарахував пеню, три проценти річних та інфляційні втрати відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України.

1.3. У відзиві на позов Канівське комунальне підприємство теплових мереж заперечувало проти задоволення позовних вимог у частині стягнення суми основного боргу, інфляційних втрат, трьох процентів річних, мотивуючи це тим, що суму основної заборгованості у розмірі 2 098 759,47 грн воно сплатило у повному обсязі в порядку і строки, визначені постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 №256 "Про затвердження порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету". Крім того, на підставі частини третьої статті 551 Цивільного кодексу України та статті 233 Господарського кодексу України, у разі задоволення позовних вимог, відповідач просив суд зменшити розмір пені, що підлягає до стягнення.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням Господарського суду Черкаської області від 09.04.2019 позов задоволено частково. Провадження у справі в частині стягнення з Канівського комунального підприємства теплових мереж на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" 2 098 459,47 грн основного боргу закрито. Стягнуто з Канівського комунального підприємства теплових мереж на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" 217 525,45 грн пені. В іншій частині позовних вимог відмовлено. Вирішено питання розподілу судових витрат.

2.2. Закриваючи провадження у справі на підставі пункту 2 частини першої статті 231 Господарського процесуального кодексу України у частині стягнення з Канівського комунального підприємства теплових мереж на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" 2 098 459,47 грн основного боргу місцевий господарський суд виходив з того, що після відкриття провадження у справі відповідач за поставлений природний газ розрахувався повністю.

2.3. Відмовляючи у задоволенні стягнення з Канівського комунального підприємства теплових мереж штрафних санкцій за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання трьох процентів річних і інфляційних втрат на підставі статті 625 Цивільного кодексу України, суд першої інстанції виходив з того, що розрахунок за поставлений на підставі договору природний газ відбувся в порядку і строки, визначені відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 11.05.2005 № 20, від 04.03.2002 № 256 та протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків.

2.4. Задовольняючи позовні вимоги щодо стягнення пені, місцевий господарський суд виходив з того, що Канівське комунальне підприємство теплових мереж повну оплату за переданий газ у строк, визначений договором, не здійснило, чим порушило умови господарського зобов`язання (пункт 6.1. договору), а тому відповідно до пункту 8.2. договору наявні підстави для стягнення з підприємства пені. При цьому, на підставі частини третьої статті 551 Цивільного кодексу України та статті 233 Господарського кодексу України суд дійшов висновку про можливість зменшення пені до 50 % відсотків, тобто до 217 525,45 грн.

2.5. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 24.06.2019 рішення Господарського суду Черкаської області від 09.04.2019 скасовано в частині стягнення з Канівського комунального підприємства теплових мереж на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" 217 525,45 грн пені та ухвалено в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позову про стягнення з Канівського комунального підприємства теплових мереж на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" пені у розмірі 435 050,91 грн відмовлено. В іншій частині рішення Господарського суду Черкаської області від 09.04.2019 залишено без змін.

2.6. Відмовляючи у задоволенні позову щодо стягнення з відповідача пені, суд апеляційної інстанції виходив з того, що розрахунок за поставлений на підставі договору природний газ відбувся у порядку і строки, визначені відповідно до спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків та у відповідності з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20. Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що у даному випадку не можна вважати відповідача таким, що прострочив виконання зобов`язань, встановлених договором.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. У своїй касаційній скарзі АТ "НАК "Нафтогаз України" просить постанову Центрального апеляційного господарського суду від 15.07.2019 та рішення Господарського суду Кіровоградської області від 25.04.2019 скасувати у частині відмови у задоволенні позову щодо стягнення пені, трьох процентів річних та інфляційних втрат і ухвалити нове рішення про задоволення позову у цій частині в повному обсязі.

3.2. Заявник стверджує, що судами не було взято до уваги умови пункту 11.3 договору, в якому, зокрема, зазначено, що підписання сторонами відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій" спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання не змінює строків та умов розрахунків за цим договором.

3.3. Отже, умовами договору сторони погодили, що укладання спільних протокольних рішень, договору про організацію взаєморозрахунків в будь-якому випадку не змінює строків, порядку розрахунків, а внесення змін до спірного договору має відбуватись лише шляхом укладання окремої додаткової угоди.

3.4. Також скаржник вказує на те, що підстави звільнення від обов`язку сплати пені та відповідальності передбаченої статтею 625 Цивільного кодексу України, у випадку здійснення розрахунків в порядку постанови Кабінету Міністрів України № 256 можуть бути узгоджені лише сторонами в договорі, а не самою постановою Кабінету Міністрів України № 256, а тому висновки суду про зміну строків здійснення розрахунків за договором на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 не відповідають змісту наведеного нормативного акта.

3.5. У відзиві на касаційну скаргу Канівське комунальне підприємство теплових мереж просить залишити її без задоволення, постанову господарського апеляційного суду - без змін, наголошуючи на правомірності висновків апеляційного господарського суду і безпідставності доводів, викладених у касаційній скарзі.

4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

4.1. За змістом статті 114 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд має встановлювати розумні строки для вчинення процесуальних дій. Строк є розумним, якщо він передбачає час, достатній, з урахуванням обставин справи, для вчинення процесуальної дії, та відповідає завданню господарського судочинства.

Відповідно до статті 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Однак, АТ "НАК "Нафтогаз України" неодноразово у судових засіданнях наводило правові позиції Верховного Суду та наголошувало на необхідності їх врахування з огляду на подібність обставин справи.

У зв`язку з цим у судових засіданнях неодноразово оголошувалась перерва з метою перевірки наданої АТ "НАК "Нафтогаз України" релевантності практики Верховного Суду зі справою яка переглядається.

Зважаючи на це, враховуючи вимоги статей 114, 248 Господарського процесуального кодексу України, Суд розглядає зазначену справу в розумний строк з урахуванням конкретних обставин справи та інших критеріїв, зокрема, складності справи, з метою забезпечення основних завдань господарського судочинства.

4.2. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні представника позивача та представника відповідача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

4.3. Суди попередніх інстанцій установили, що 12.09.2016 між ПАТ "НАК "Нафтогаз України", як постачальником та Канівським комунальним підприємством теплових мереж, як споживачем був укладений договір постачання природного газу №2399/1617-ТЕ-36 (далі - договір), відповідно до пункту 1.1 якого постачальник зобов`язався поставити споживачеві у 2016 - 2017 роках природний газ, а споживач зобов`язався оплатити його на умовах цього договору.

4.4. У пункті 1.2. договору сторони визначили, що природний газ, який постачається за цим договором, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню.

4.5. Згідно з пунктом 2.1. договору постачальник передає споживачу з 01.10.2016 по 31.03.2017 (включно) природний газ обсягом до 6 550 тис. куб. м (шість мільйонів п`ятсот п`ятдесят тисяч куб. м), у тому числі за місяцями (тис. куб. метрів): жовтень 2016 - 390; листопад 2016 - 970; грудень 2016 - 1280; січень 2017 - 1490; лютий 2017 - 1320; березень 2017 - 1100.

4.6. У відповідності до пункту 5.2. договору ціна за 1000 куб. м природного газу становить 4 942,00 грн, крім того податок на додану вартість (ПДВ) - 20%. Усього до сплати разом з податком на додану вартість - 5930,40 грн.

4.7. Загальна сума вартості природного газу за цим договором складається із сум вартості місячних поставок природного газу ( пункт 5.4. договору).

4.8. Суди також установили, що АТ "НАК "Нафтогаз України" і Канівське комунальне підприємство теплових мереж у договорі передбачили, що споживач здійснює оплату за природний газ виключно коштами шляхом 100-відсоткової поточної оплати протягом місяця поставки природного газу. Остаточний розрахунок за фактично переданий природний газ здійснюється до 25 числа (включно) місяця, наступного за місяцем поставки газу. Сторони погодили, що з урахуванням положень пункту 11.3 цього договору укладення договору про організацію взаєморозрахунків, а також підписання сторонами відповідно до Порядку від 11.01.2005 № 20 спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання не змінює строків та умов розрахунків за цим договором (пункт 6.1 договору).

4.9. Відповідно до пункту 8.2. договору у разі прострочення споживачем оплати згідно пункту 6.1. цього договору він зобов`язується сплатити постачальнику пеню у розмірі 21% річних, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який нараховується пеня, розраховану від суми простроченого платежу за кожний день прострочення

4.10. Договір набирає чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін, за їх наявності, і діє в частині реалізації природного газу з 01.10.2016 до 31.03.2017 (включно), а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (розділ 12 договору).

4.11. Позивач на виконання умов договору передав у жовтні-грудні 2016 року та січні-березні 2017 року, а відповідач прийняв природний газ на суму 32578474,49 грн, що підтверджується актом приймання-передачі природного газу від 31.10.2016 на суму 2 561 049, 01 грн, актом приймання-передачі природного газу від 30.11.2016 на суму 5 211 576,22 грн, актом приймання-передачі природного газу від 31.12.2016 на суму 6 869 170,46 грн, актом приймання-передачі природного газу від 31.01.2017 на суму 7 976 631,14 грн, актом приймання-передачі природного газу від 28.02.2017 на суму 6 158 180,74 грн та актом приймання-передачі природного газу від 31.03.2017 на суму 3 801 866,76 грн.

4.12. Крім того, між сторонами були підписані спільні протокольні рішення, предметом яких була організація проведення сторонами взаєморозрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій" від 15.12.2016 №3145, від 17.01.2017 №162, від 15.02.2017 №955, від 15.03.2017 №1591, від 11.07.2017 №3020.

4.13. Суди попередніх інстанцій установили, що розрахунок за поставлений на підставі договору природний газ відбувся у порядку і строки, визначені відповідно до спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків та у відповідності з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20.

4.14. Предметом позову у цій справі є вимога позивача про стягнення з Канівського комунального підприємства теплових мереж 2 098 459,47 грн - основного боргу, 435 050,91 грн - пені, 158 701,95 грн - три проценти річних, 526 334,25 грн - інфляційних втрат через неналежне виконання відповідачем зобов`язань щодо своєчасної оплати переданого газу за договором.

4.15. Відмовляючи у задоволенні стягнення з Канівського комунального підприємства теплових мереж штрафних санкцій за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання трьох процентів річних і інфляційних втрат на підставі статті 625 Цивільного кодексу України, суд першої інстанції виходив з того, що розрахунок за поставлений на підставі договору природний газ відбувся в порядку і строки, визначені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.05.2005 № 20, від 04.03.2002 № 256 та протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків.

4.16. Апеляційний господарський суд відмовляючи у задоволенні позову щодо стягнення з відповідача пені, виходив з того, що розрахунок за поставлений на підставі договору природний газ відбувся у порядку і строки, визначені відповідно до спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків та у відповідності з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20. Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що у даному випадку не можна вважати відповідача таким, що прострочив виконання зобов`язань, встановлених договором.

4.17. Колегія суддів вважає такий висновок судів попередніх інстанцій передчасним із таких підстав.

4.18. У статті 12 Господарського кодексу України передбачено, що держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного і соціального розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності. Основними засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб`єктів господарювання є, зокрема, регулювання цін і тарифів; надання інвестиційних, податкових та інших пільг; надання дотацій, компенсацій, цільових інновацій та субсидій.

4.19. Як свідчать матеріали справи та установили суди, АТ "НАК "Нафтогаз України" і Канівське комунальне підприємство теплових мереж у договорі передбачили, що споживач здійснює оплату за природний газ виключно коштами шляхом 100-відсоткової поточної оплати протягом місяця поставки природного газу. Остаточний розрахунок за фактично переданий природний газ здійснюється до 25 числа (включно) місяця, наступного за місяцем поставки газу. Сторони погодили, що з урахуванням положень пункту 11.3 цього договору укладення договору про організацію взаєморозрахунків, а також підписання сторонами відповідно до Порядку від 11.01.2005 № 20 спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання не змінює строків та умов розрахунків за цим договором (пункт 6.1 договору).

4.20. Постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2005 №20 затверджено Порядок перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, яким визначено механізм перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати, тощо за рахунок надходження до загального державного бюджету рентної плати за користування надрами для видобування природного газу та газового конденсату і податку на додану вартість, що сплачується Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" та ПАТ "Укртрансгаз", а також за рахунок надходження до загального державного бюджету від погашення податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого) з податку на додану вартість, що сплачується виробниками електроенергії і вуглевидобувними підприємствами.

4.21. За змістом цього Порядку визначено механізм перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот за рахунок надходження до загального фонду державного бюджету рентної плати за користування надрами для видобування природного газу та газового конденсату і податку на додану вартість, що сплачується НАК "Нафтогаз України" та ПАТ "Укртрансгаз", а також за рахунок надходження до загального фонду державного бюджету від погашення податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого) з податку на додану вартість, що сплачується виробниками електроенергії і вугледобувними підприємствами.

4.22. Відшкодування коштів на пільги, субсидії здійснюється із Державного бюджету України за спеціальною процедурою. При цьому, такі кошти не є коштами суб`єкта господарювання, а безпосередньо перераховуються на рахунок газопостачальної організації.

4.23. Таким чином, держава взяла на себе бюджетне зобов`язання щодо відшкодування частини витрат підприємств паливно-енергетичного комплексу, пов`язаних із газопостачанням населення, яке користується субсидіями та має пільги з оплати комунальних послуг, а саме витрат на придбання природного газу, його транспортування магістральними та переміщення розподільчими газопроводами.

4.24. Запроваджуючи механізм взаємних розрахунків між підприємствами паливно-енергетичного комплексу (ПЕК), визначений Порядком фінансування видатків, держава забезпечує відшкодування частини витрат підприємств ПЕК, пов`язаних із газопостачанням населення, яке користується житловими субсидіями та має пільги з оплати комунальних послуг.


................
Перейти до повного тексту