1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



28 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 906/159/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В. А. - головуючого, Багай Н. О., Чумака Ю. Я.,

секретар судового засідання - Савінкова Ю. Б.,

за участю представників:

позивача ? Лисенко В. О. (адвокат),

відповідача ? Сичов Д.В. (адвокат),

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 20.08.2019 (судді: Крейбух О. Г., Тимошенко О. М., Юрчук М. І.)

та рішення Господарського суду Житомирської області від 06.05.2019 (суддя Машевська О. П.)

за позовом Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссягаз"

про стягнення 5 501 840,36 грн,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. У січні 2019 року Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі ? ПАТ "НАК "Нафтогаз України") звернулося до Господарського суду Житомирської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссягаз" (далі ? ТОВ "Поліссягаз") про стягнення 5 501 840, 36 грн, з яких: 2 555 243,30 грн пені, 662 296,34 грн три проценти річних та 2 284 300,72 грн інфляційних втрат.

1.2. Обґрунтовуючи свої вимоги ПАТ "НАК "Нафтогаз України" зазначило про неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором купівлі-продажу природного газу від 22.09.2016 №16-423-Н щодо повної та своєчасної оплати за поставлений природний газ.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням господарського суду Житомирської області від 06.05.2019, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 20.08.2019, відмовлено у позові повністю.

2.2. Оскаржувані судові рішення обґрунтовано тим, що підписавши спільні протокольні рішення між сторонами та іншими учасниками взаєморозрахунків на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2015 №20 (далі ? Постанова КМУ №20), відбулася фактична зміна порядку та строків проведення розрахунків за наданий природний газ по договору від 22.09.2016 №16-423-Н, а тому зазначені обставини виключають застосування до відповідача штрафних санкцій у вигляді пені, як і нарахування трьох процентів річних та інфляційних втрат.

Суди дійшли висновку, що підписавши договір №16-423-Н (у тому числі пункт 6.2, який передбачає рахунок із спеціальним режимом використання) "НАК "Нафтогаз України", тим самим дав згоду на розподіл коштів при розрахунках за поставлений газ згідно Алгоритму, передбаченого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 №2516. Тобто, позивач погодився з порядком списання коштів уповноваженим банком, а відтак і з періодами, коли ці кошти будуть перераховані йому. Тому, всі прострочення, які відображені позивачем у розрахунку судом оцінені не як прострочення, а як оплата в порядку Алгоритму.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. У касаційній скарзі АТ "НАК "Нафтогаз України" просить скасувати оскаржувані судові рішення і прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

3.2. Доводи касаційної скарги обґрунтовані тим, що:

? спільні протокольні рішення від 20.12.2016 №3436, від 20.12.2016 № 3438 не були профінансовані державою. Спільне протокольне рішення від 20.07.2017 №3137 у редакції додатку №1 на суму 392 545,00 грн відноситься до договору купівлі-продажу природного газу №17-222-4. Таким чином, загальна сума коштів сплачених на виконання спільних протокольних рішень становить 85 131 060,65 грн, які були відображені у бухгалтерських операціях по договору та враховані позивачем у розрахунку позовних вимог; інші платежі у сумі 10 049 214,87 грн за використаний газ, здійснювалися відповідачем власними коштами та з порушенням умов пункту 6.1 договору;

? порядок відкриття (закриття) поточних рахунків із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять за спожитий природний газ, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 за №792, не стосується договірних зобов`язань сторін в частині порядку та строків розрахунків між сторонами та не впливає на них. Порядок визначає виключно механізм розподілу коштів, які вже знаходяться на поточному рахунку зі спеціальним режимом використання, і не впливає на зобов`язання сторін щодо належної оплати послуг за договором купівлі-продажу природного газу.

3.3. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Поліссягаз" просить відмовити у її задоволенні, а оскаржувані судові рішення залишити без змін, наголошуючи на законному та обґрунтованому судовому рішенні при повному дослідженні матеріалів справи.

4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

4.1. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна не підлягає задоволенню з таких підстав.

4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що 22.09.2016 між НАК "Нафтогаз України" (продавець) та ТОВ "Поліссягаз" (покупець) укладено договір купівлі-продажу природного газу №16-423-Н.

4.3. Відповідно до пунктів 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 договору сторони визначили, що предметом договору є природний газ, призначений виключно для постачання побутовим споживачам протягом періоду з 01 жовтня 2016 року по 31 березня 2017 року загальним обсягом до 17 000 тис. куб. метрів, який може змінюватися сторонами протягом місяця поставки у встановленому порядку.

4.4. Положеннями пунктів 3.1, 3.2 договору сторони погодили, що природний газ (власного видобутку та імпортований природний газ) передається покупцю у загальному потоці, оформляється актом приймання-передачі та переходить у власність останнього.

4.5. Згідно з пунктом 5.1 договору ціна (граничні роздрібні ціни) на природний газ для потреб побутових споживачів, який постачається за цим договором, визначається згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2015 №758 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу ( відносини у перехідний період)" і становить 6 879,00 грн за 1000 куб. метрів, у тому числі ПДВ.

4.6. Пунктом 6.1 договору визначено, що оплата за природний газ здійснюється покупцем виключно коштами шляхом 100% поточної оплати протягом місяця поставки природного газу.

Остаточний розрахунок за фактично переданий природний газ здійснюється до 25 числа (включно) місяця, що настає за місяцем поставки газу.

Оплата вартості придбаного природного газу на суму наданих побутовим споживачам пільг, субсидій та компенсацій може проводитися за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим Постановою КМУ від 11.01.2005 №20.

Підписання спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за природний газ відповідно до Постанови КМУ №20 не змінює строків та умов розрахунків за цим договором.

4.7. У пункті 6.2 договору обумовлено, що оплата за природний газ здійснюється з поточного рахунку із спеціальним режимом використання покупця на поточний рахунок із спеціальним режимом використання продавця кожного банківського дня розрахункового місяця згідно з нормативами розподілу коштів, затвердженими відповідною постановою НКРЕКП.

4.8. Відповідно до пункту 6.3 договору за наявності заборгованості за попередні періоди покупець перераховує кошти з поточного рахунку на поточний рахунок із спеціальним режимом використання продавця. У платіжних дорученнях покупець повинен обов`язково зазначати номер договору, дату його підписання та призначення платежу.

4.9. За змістом пункту 6.4 договору сторони домовились про черговість погашення заборгованості покупця за минулі періоди та/або заборгованості із сплати пені, штрафів, інфляційних нарахувань, відсотків річних та судового збору.

4.10. Згідно з пунктами 7.1, 7.2 договору за невиконання або неналежне виконання договірних зобов`язань сторони домовились нести відповідальність у випадках, передбачених законодавством і цим договором, зокрема, покупець за невиконання пункту 6.1 зобов`язався сплатити продавцю пеню в розмірі облікової ставки НБУ від суми простроченого платежу за кожний день прострочення.

Водночас нарахування пені не здійснюється продавцем на суми оплати, проведеної покупцем відповідно до Постанови КМУ №20.

4.11. За змістом пункту 9.3 договору продавець вправі звернутися до суду з вимогою про стягнення основної заборгованості, пені, штрафів, інфляційних нарахувань, відсотків річних протягом п`яти років.

4.12. Пунктом 11.1 договору визначено, що цей договір набирає чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін (за їх наявності) і діє в частині реалізації природного газу з 01.10.2016 до 31.03.2017, а в частині проведення розрахунків до їх повного здійснення.

4.13. Суди установили, що на виконання умов договору купівлі-продажу природного газу від 22.09.2016 ПАТ "НАК "Нафтогаз України" за період з жовтня 2016 року по березень 2017 року передало, а ТОВ "Поліссягаз" прийняло природний газ на загальну суму 95 180 275,52 грн, що підтверджується відповідними актами приймання-передачі природного газу.

4.14. Крім того суди зазначили, що з метою оплати вартості переданого природного газу на підставі постанови КМУ №20 Головним управлінням Державної казначейської служби України у Житомирській області, Департаментом фінансів Житомирської облдержадміністрації, Управлінням фінансів Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області, Управлінням праці та соціального захисту населення Коростишівської районної державної адміністрації, ТОВ "Поліссягаз" та ПАТ НАК "Нафтогаз України" складені та підписані спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України.

4.15. Станом на 31.01.2018 року ТОВ "Поліссягаз" повністю здійснило оплату за природний газ у сумі 95 172 566, 93 грн, а на залишок боргу у сумі 7 708,58 грн розрахунок проведено 02.02.2018, що підтверджується випискою по операціям підприємства відповідача.

4.16. Предметом позову у цій справі є вимога позивача про стягнення з ТОВ "Поліссягаз" 2 555 243,30 грн ? пені, 662 296,34 грн ? три проценти річних та 2 284 300,72 грн інфляційних втрат через неналежне виконання відповідачем зобов`язань щодо своєчасної оплати переданого газу за договором.

4.17. Відповідно до статей 11, 629 Цивільного кодексу України договір є однією з підстав виникнення зобов`язань та є обов`язковим для виконання сторонами.

4.18. Згідно зі статтею 526 Цивільного кодексу України та статтею 193 Господарського кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цих Кодексів, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

4.19. За змістом частини першої статті 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

4.20. Частиною першою статті 612 Цивільного кодексу України визначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

4.21. За змістом статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення та три проценти річних від простроченої суми.

4.22. Згідно з положеннями статті 611 Цивільного кодексу України та статті 230 Господарського кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.

4.23. Відповідно до статті 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

4.24. Згідно з положеннями частин першої - третьої статті 12 Господарського кодексу України держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного і соціального розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності. Основними засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб`єктів господарювання є: державне замовлення; ліцензування, патентування і квотування; технічне регулювання; застосування нормативів та лімітів; регулювання цін і тарифів; надання інвестиційних, податкових та інших пільг; надання дотацій, компенсацій, цільових інновацій та субсидій. Умови, обсяги, сфери та порядок застосування окремих видів засобів державного регулювання господарської діяльності визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами, а також програмами економічного і соціального розвитку. Встановлення та скасування пільг і переваг у господарській діяльності окремих категорій суб`єктів господарювання здійснюються відповідно до цього Кодексу та інших законів.

4.25. Постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2005 №20 затверджено Порядок перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, яким визначено механізм перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати, тощо за рахунок надходження до загального державного бюджету рентної плати за користування надрами для видобування природного газу та газового конденсату і податку на додану вартість, що сплачується Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" та ПАТ "Укртрансгаз", а також за рахунок надходження до загального державного бюджету від погашення податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого) з податку на додану вартість, що сплачується виробниками електроенергії і вуглевидобувними підприємствами.

4.26. За змістом цього Порядку визначено механізм перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот за рахунок надходження до загального фонду державного бюджету рентної плати за користування надрами для видобування природного газу та газового конденсату і податку на додану вартість, що сплачується НАК "Нафтогаз України" та ПАТ "Укртрансгаз", а також за рахунок надходження до загального фонду державного бюджету від погашення податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого) з податку на додану вартість, що сплачується виробниками електроенергії і вугледобувними підприємствами.


................
Перейти до повного тексту