1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



04 грудня 2019 року

м. Київ



Справа № 911/1927/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснова Є. В.- головуючого, Мачульського Г. М., Кушніра І. В.



за участю секретаря судового засідання- Астапової Ю. В.,



розглянувши касаційну скаргу Першого заступника прокурора Київської області на постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.05.2019 та рішення Господарського суду Київської області від 10.01.2019 у справі



за позовом Заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до Броварської міської ради Київської області, Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія" про визнання незаконним та скасування рішення сесії Броварської міської ради, визнання договору оренди землі недійсними із припиненням зобов`язань на майбутнє,

за участю представників:

позивача - Титарчук О. В., прокурор,

відповідача-1 -Сенько О. В., за довіреністю,

відповідача-2 - Золотарьова М. К., адвокат,



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У серпні 2018 року заступник керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області звернувся до Господарського суду Київської області з позовом в інтересах держави до Броварської міської ради Київської області та Товариства з обмеженою відповідальністю "Житлово-сервісна компанія" (далі - ТОВ "Житлово-сервісна компанія") про визнання незаконним та скасування рішення сесії Броварської міської ради Київської області від 26.01.2006 № 892-43-04 в частині передачі в оренду ТОВ "Житлово-сервісна компанія" земельної ділянки площею 53,0234 га, в тому числі 0,5181 га землі обмеженого використання - коридор мереж комунікацій, для будівництва індивідуальної, громадської забудови та об`єктів інфраструктури - землі житлової забудови, на території ІІ житлового району м. Бровари в районі вул. Богунської та вул. Маяковського за рахунок резервних територій міста; визнання недійсним договору оренди землі від 22.06.2006, в редакції договору про внесення змін від 16.12.2009, укладеного між Броварською міською радою Київської області та ТОВ "Житлово-сервісна компанія", щодо земельної ділянки, кадастровий номер 3210600000:00:057:0063, із припиненням зобов`язань за цим договором на майбутнє.



1.2. Позов обґрунтовано тим, що згідно з рішенням сесії Броварської міської ради Київської області від 26.01.2006 № 892-43-04 "Про припинення права користування земельними ділянками, надання в оренду земельних ділянок, надання у постійне користування земельних ділянок, надання дозволів на виготовлення технічної документації по оформленню права користування земельними ділянками юридичним і фізичним особам та внесення змін до рішень Броварської міської ради" ТОВ "Житлово-сервісна компанія" надано земельну ділянку площею 53,0234 га, в тому числі 0,5181 га - землі обмеженого використання - інженерний коридор мереж комунікацій, для будівництва індивідуальної, громадської забудови та об`єктів інфраструктури - землі житлової забудови, на території II житлового району м. Бровари в районі вул. Богунської та вул. Маяковського за рахунок резервних територій міста - сіножаті, терміном на 10 років. Позивач зазначив, що оспорюване рішення прийнято Броварською міською радою всупереч вимогам статей 6, 14, 19 Конституції України, статей 58-61 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), статей 4, 88, 89 Водного кодексу України (далі - ВК України) та статті 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", оскільки спірну земельну ділянку передано в оренду для будівництва за рахунок земель водного фонду, які становлять водний об`єкт, систему осушувальних каналів та прибережну захисну смугу водного об`єкта, які розташовані на спірній земельній ділянці.




2. Фактичні обставини справи, встановлені судами



2.1. Рішенням сесії Броварської міської ради Київської області від 26.01.2006 № 892-43-04 "Про припинення права користування земельними ділянками, надання в оренду земельних ділянок, надання у постійне користування земельних ділянок, надання дозволів на виготовлення технічної документації по оформленню права користування земельними ділянками юридичним і фізичним особам та внесення змін до рішень Броварської міської ради" ТОВ "Житлово-сервісна компанія" надано земельну ділянку площею 53,0234 га, в тому числі 0,5181 га - землі обмеженого використання - інженерний коридор мереж комунікацій, для будівництва індивідуальної, громадської забудови та об`єктів інфраструктури - землі житлової забудови, на території II житлового району м. Бровари в районі вул. Богунської та вул. Маяковського за рахунок резервних територій міста - сіножаті, терміном на 10 років.



2.2. На підставі цього рішення 22.02.2006 між Броварською міською радою Київської області (орендодавець) та ТОВ "Житлово-Сервісна компанія" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування терміном на 10 років за рахунок земель міської ради земельну ділянку площею 53,0234 га, в тому числі 0,5181 га земель обмеженого використання - інженерний коридор мереж комунікацій, для будівництва індивідуальної, громадської забудови та об`єктів інфраструктури - землі житлової забудови, на території ІІ житлового району м. Бровари в районі вулиці Богунської та вулиці Маяковського - за рахунок резервних територій міста.



2.3. Згідно з пунктами 2.1 - 2.5 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 53,0234 га, розташована на території ІІ житлового району м. Бровари в районі вул. Богунської та вул. Маяковського. На земельній ділянці об`єкти нерухомого майна відсутні. Грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою Броварського міського відділу земельних ресурсів від 14.02.2006 № 194 становить 18 461 997,00 гривень. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкодити її ефективному використанню.



2.4. Договір укладено строком на 10 років - до 22.02.2016. Після закінчення строку дії цього договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору письмово повідомити орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 3.1 договору).



2.5. Річна орендна плата становить 184 619,97 гривень на рік згідно з довідкою виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області від 14.02.2006. № 32. Відповідно щомісячна орендна плата становить 15 385,00 гривень (пункт 4.1 договору).



2.6. Земельна ділянка передається в оренду для будівництва індивідуальної, громадської забудови та об`єктів інфраструктури - землі житлової забудови, на території ІІ житлового району м. Бровари в районі вул. Богунської та вул. Маяковського. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва індивідуальної, громадської забудови та об`єктів інфраструктури - землі житлової забудови (пункти 5.1, 5.3 договору).



2.7. Договір нотаріально посвідчений приватним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Базир Н.М. та зареєстрований у реєстрі за № 657.



2.8. 16.12.2009 між сторонами укладено договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 22.02.2006, яким було продовжено дію договору оренди земельної ділянки на 25 років.



3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій



3.1. Рішенням Господарського суду Київської області від 10.01.2019 (суддя Лилак Т. Д.) у задоволенні позову відмовлено.



3.2. При розгляді справи суд дійшов висновку, що спірне рішення прийнято Броварською міською радою всупереч вимогам статей 6, 14, 19 Конституції України, статей 58-61 ЗК України, статей 4, 88, 89 ВК України та статті 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", оскільки спірну земельну ділянку передано в оренду для будівництва частково за рахунок земель водного фонду, які становлять водний об`єкт, систему осушувальних каналів та прибережну захисну смугу водного об`єкта, що розташовані на спірній земельній ділянці. Зокрема, згідно з висновком експерта від 04.07.2018 № 37/18 земельна ділянка площею 53,0234 га, кадастровий номер 3210600000:00:057:0063, яка перебуває в оренді ТОВ "Житлово-сервісна компанія", частково накладається на землі водного фонду, а саме землі під мінімальною прибережною смугою озера, що займає 2,9023 га від усієї площі ділянки, та землі, зайняті осушувальними каналами.



Проте суд відмовив у позові з огляду на пропуск прокурором позовної давності.

Місцевий господарський суд зазначив, що на час прийняття оскаржуваного рішення Броварської міської ради та укладення договору оренди на позивача був покладений обов`язок здійснення прокурорського нагляду за додержанням законів у діяльності органів місцевого самоврядування. Прокурор, з урахуванням наданих йому законом повноважень, мав можливість і був зобов`язаний отримати повну та достовірну інформацію про спірне рішення у межах встановленого законом строку позовної давності. При цьому позивачем в позовній заяві жодним чином не обґрунтовано, чому ініціативу щодо встановлення підстав для вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави в суді позивач виявив лише через 12 років після прийняття оскаржуваного рішення та укладення оскаржуваного договору оренди землі.



Крім того, органом, який здійснював контроль за використанням земель на час прийняття рішення та укладення договору, був Держкомзем України (який у 2006 році погоджував технічну документацію).



3.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.05.2019 (колегія суддів у складі: Тищенко А. І., Михальська Ю. Б., Скрипка І. М.) рішення суду першої інстанції залишено без змін.



4. Короткий зміст доводів та вимог касаційної скарги



4.1. Перший заступник прокурора Київської області у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.



4.2. Скаргу мотивовано неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема статей 256, 257, 261 Цивільного кодексу України. Скаржник наголошує на неправильному встановленні судами початку перебігу позовної давності, а також на наявності у матеріалах справи неспростовних доказів того, що про накладення спірної земельної ділянки на землі водного фонду прокуратурі стало відомо тільки під час розслідування кримінального провадження від 11.07.2017 № 42017111130000180.



4.3. Представник Генеральної прокуратури у судовому засіданні підтримав вимоги касаційної скарги.



5. Узагальнений виклад позицій інших учасників справи



5.1. Броварська міська рада у відзиві просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій залишити без змін, у судовому засіданні представник заперечив проти задоволення касаційної скарги.



5.2. ТОВ "Житлово-сервісна компанія" у відзиві просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій залишити без змін, у судовому засіданні представник заперечив проти задоволення касаційної скарги.



6. Позиція Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду



Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій



6.1. Відповідно до частини 1 статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.



6.2. Переглянувши судові рішення у касаційному порядку на підставі встановлених фактичних обставин справи, враховуючи визначені ГПК України межі такого перегляду, суд касаційної інстанції виходить із такого.



6.3. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



6.4. Так, положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.



6.5. За змістом частини 1 статті 116 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

6.6. Відповідно до частин 1, 3 статті 124 ЗК України (у відповідній редакції) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.



6.7. Згідно зі статтею 4 ВК України та частиною 1 статті 58 ЗК України до земель водного фонду, серед іншого, належать землі, зайняті озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них.


................
Перейти до повного тексту