ПОСТАНОВА
Іменем України
06 грудня 2019 року
Київ
справа №813/4498/16
адміністративне провадження №К/9901/18504/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Желєзного І.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши в попередньому судовому засіданні в касаційному порядку справу №813/4498/16 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, апелянт - Домажирська сільська рада Яворівського району Львівської області визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області на постанову Львівського окружного адміністративного суду у складі судді Саколоша В.М. від 21 лютого 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Яворського І.О., Кухтея Р.В., Носа С.П. від 21 вересня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (далі також - відповідач), у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача, оформлене у формі листа "Про розгляд клопотання" від 20 грудня 2016 року №Ш-17112/0-8196/6-16 про відмову у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 1,9999 гектара для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Домажирівської сільської ради Яворівського району Львівської області за межами населеного пункту;
- зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 1,9999 гектара для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Домажирівської сільської ради Яворівського району Львівської області за межами населеного пункту.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 1,9999 гектара, яка розташована на території Домажирівської сільської ради Яворівського району Львівської області за межами населеного пункту. Однак, відповідачем протиправно відмовлено у наданні такого дозволу, у зв`язку із відсутністю погодження Домажирівської сільської ради Яворівського району Львівської області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. Вичерпний перелік підстав відмови встановлений статтею 118 Земельного кодексу України, яким не передбачено такої підстави для відмови як надання заперечень (непогодження) органом місцевого самоврядування щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для індивідуального садівництва.
3. Представник відповідача заперечив, подав письмові заперечення проти позову, у яких зазначив, що оскаржуване рішення прийняте, з дотриманням вимог чинного законодавства, а відтак, підстави для його скасування відсутні.
4. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року, позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано рішення відповідача, оформлене у формі листа "Про розгляд клопотання" від 20 грудня 2016 року №Ш-17112/0-8196/6-16, про відмову у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 1,9999 гектара для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Домажирівської сільської ради Яворівського району Львівської області за межами населеного пункту; зобов`язано відповідача повторно розглянути клопотання позивача від 08 грудня 2016 року щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 1,9999 гектара для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Домажирівської сільської ради Яворівського району Львівської області за межами населеного пункту. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
5. Рішення суду мотивовано тим, що посилання відповідача у своїй відмові саме на положення наказу Держземагентства України від 15 жовтня 2014 року № 328 є помилковим, оскільки перелік законних підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає. Підстава для відмови, яка зазначена відповідачем у листі від 20 грудня 2016 року №Ш-17112/0-8196/6-16, нормами Земельного Кодексу України не передбачена.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Домажирська сільська рада Яворівського району Львівської області звернулася до суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позовної заяви.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 08 грудня 2016 року позивач звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 1,9999 гектара для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області за межами населеного пункту.
Листом від 20 грудня 2016 року №Ш-17112/0-8196/6-16 відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, з причин відсутності погодження Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. Крім цього повідомив, що відповідно до рішень колегії Держземагенства України від 14 жовтня 2014 року, які введені в дію наказом Держземагенства від 15 жовтня 2014 року № 328 щодо виконання доручення Віце-прем`єр-міністра - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 08 жовтня 2014 року № 37732/0/1-14, необхідною умовою для прийняття рішення є висловлення позиції про можливість надання такої земельної ділянки з боку органів місцевого самоврядування.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області мотивована тим що, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою є компетенцією Держгеокадастру, однак останній при прийнятті такого рішення повинен враховувати позицію органу місцевого самоврядування.
Відповідно до доручення Віце-прем`єр-міністра України - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлового комунального господарства України №37732/0/1-14 від 08 жовтня 2014 року та наказу Держземагентства України №328 від 15 жовтня 2014 року "Про введення в дію рішень колегії Держземагентства України від 14 жовтня 2014 року", зокрема - рішення колегії Держземагентства України №2/1 "Про обов`язкове направлення на розгляд до місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності", яким запроваджено з 15 жовтня 2014 року обов`язкове погодження з органами місцевого самоврядування можливості надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності. Головне управління Держгеокадастру у Львівській області при прийняті рішення щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності зобов`язане враховувати обов`язковість погодження надання дозволів на розроблення документації зі землеустрою з органами місцевого самоврядування.
Скаржник не отримував від відповідача жодних запитів про висловлення позиції про можливості надання позивачу дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 1,9999 гектара для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Домажирської сільської ради Яворівського району Львівської області за межами населеного пункту, відтак не мав можливості висловити власну позицію по даному питанню. З врахуванням наведеного, у відповідача не було підстав для надання позивачу дозволу на виготовлення документації зі землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, оскільки останній не отримав погодження органу місцевого самоврядування.
9. Позивач заперечив проти касаційної скарги, зазначивши, що виконав усі вимоги, передбачені чинним земельним законодавством щодо одержання безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної власності для ведення особистого селянського господарства. Оскільки спірна земельна ділянка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення і знаходиться за межами населеного пункту, розгляд питання про надання дозволу чи відмови у надані такого на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки у власність віднесено до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.
Законодавством визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні вищезазначеного дозволу. Зазначена в листі відповідача підстава відмови, не передбачена Земельним кодексом України.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права судами попередніх інстанцій, Суд зазначає наступне.
11. Згідно з положенням частини 4 статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
12. Відповідно до частин 1, 2 та 3 статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
13. Крім того, стаття 2 та частина 4 статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
14. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що ї передбачені Конституцією та законами України.
15. Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України та Законом України "Про землеустрій".
16. Стаття 118 Земельного кодексу України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
17. Згідно з частиною 1 статті 118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
18. Частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.