ПОСТАНОВА
Іменем України
03 грудня 2019 року
Київ
справа №161/8826/15-а
адміністративне провадження №К/9901/15001/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Гончарової І.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 07.09.2015 (суддя - Олексюк А.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2016 (головуючий суддя - Кушнертк М.П., судді: Мікула О.І., Кушнерик А.Р.) у справі № 161/8826/15-а за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Луцькому районі Волинської області про визнання неправомірними дій, -
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до Луцького міськрайонного суду Волинської області з позовом, в якому просив суд визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Луцькому районі щодо утримання з його пенсії податку на доходи фізичних осіб та військового збору, зобов`язати відповідача повернути йому в повному обсязі неправомірно утриманні з його пенсії суми зазначені обов`язкові платежі.
В обґрунтування своїх вимог зазначає, що при нарахуванні та виплаті пенсії Управління пенсійного фонду України в Луцькому районі за лютий та березень місяць 2015 року утримало з належної до виплати суми податок на доходи фізичних осіб у розмірі 448,92 грн. (15%) та військовий збір у розмірі 44,89 грн. (1,5%). Аналогічні утримання проведено й з пенсії, виплаченої за квітень та травень поточного року. Вважаючи такі дії незаконними позивач 30.04.2015 звернувся до Управління Пенсійного фонду України в Луцькому районі з заявою про припинення утримання названих вище обов`язкових платежів та повернення сум, утриманих раніше, проте, у задоволенні заяви листом відповідача від 12.05.2015 № 225/Ц-01 йому було відмовлено.
Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 07.09.2015, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2016, в позові відмовлено з тих підстав, що відповідно до вимог Податкового кодексу України, з урахуванням змін, внесених Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів щодо податкової реформи" № 71-VІІ від 28.12.2014, чинних з 01.01.25015, та підрозділу 16-1 Перехідних положень Податкового кодексу України пенсія позивача підлягала оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, що призвело до зменшення її розміру.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 оскаржив їх у касаційному порядку.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27.07.2016 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 07.09.2015 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2016 у справі №161/8826/15-а.
На виконання вимог закону особам, які беруть участь у справі, надіслані копії ухвали про відкриття касаційного провадження та інформація про їхні права та обов`язки, надано строк для подачі заперечень на касаційну скаргу.
З 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд як найвищий суд у системі судоустрою України, у зв`язку з чим відповідно до пункту 7 Розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №1402-VIII Вищий адміністративний суд України припинив свою діяльність.
Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017 № 2147-VIII з Вищого адміністративного суду України до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передано матеріали адміністративної справи № 161/8826/15-а за правилами підпункту 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" цього кодексу.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.02.2018 для розгляду цієї справи визначено колегію суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді у складі: Кравчука В.М. (суддя-доповідач), суддів: Анцупової Т.О., Стародуба О.П.
У зв`язку з постановленням Верховним Судом 03.04.2019 ухвали про відведення суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П. та Анцупової Т.О. від розгляду матеріалів касаційної скарги ОСОБА_1 на постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 07.09.2015 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2016 у справі №161/8826/15-а, відповідно до підпункту 2.3.49 пункту 2.3 Положення про автоматизовану систему документообігу суду здійснено повторний автоматизований розподіл касаційної скарги у справі № 161/8826/15-а (номер провадження К/9901/15001/18).
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді у складі: Хохуляка В.В. (суддя-доповідач), суддів: Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.
Ухвалою Верховного Суду від 29.11.2018 призначено справу № 161/8826/15-а до розгляду в порядку письмового провадження на 03.12.2019.
У зв`язку з настанням обставин, які унеможливлюють розгляд судових справ, відповідно до підпункту 2.3.25 пункту 2.3 Положення про автоматизовану систему документообігу суду здійснено заміну судді Шипуліної Т.М.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.12.2019 для розгляду цієї справи визначено колегію суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді у складі: Хохуляка В.В. (суддя-доповідач), суддів: Бившевої Л.І., Гончарової І.А.
У касаційній скарзі позивач, просить скасувати постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 07.09.2015, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2016 та прийняти нове рішення про задоволення позову.
Касаційна скарга мотивована тим, що відповідачем порушено норми Конституції України, оскільки закони та інші нормативно правові акти не мають зворотної дії в часі, тому податок на доходи фізичних осіб та військовий збір, які запроваджені Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.2014 № 71 - VIII, можуть утримуватись лише з сум тих пенсій, що будуть призначені після набрання цим законом чинності, а поширення цього закону на відносини, що виникли до вступу його в законну силу, є протиправними.
Відповідач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Луцькому районі, як отримувач пенсії працівникам, які займають прокурорські посади при повній вислузі років згідно Закону України "Про прокуратуру".
Розмір пенсії ОСОБА_1 становила 6646,83 грн. (в тому числі індексація 184,11 грн.).
Розмір військового збору складає 44,89 грн. ((6646,83 грн. -3654,00 грн.)=2992,83 грн. х 1,5%)), а податку на доходи фізичних осіб - 448,92грн. (2992,83 грн. х 15%).
Розмір пенсії до виплати в лютому та березні 2015 року складає 6153,02 грн. (6646,83 грн.- 44,89-448,92).
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, закону про недержавне пенсійне забезпечення, законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та недержавного пенсійного забезпечення, міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.
Згідно підпункту 162.1.1. пункту 162.1 статті 162 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) платниками податку є: фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи. Об`єктом оподаткування збору є доходи, визначені пунктом 163.1 статті 163 Податкового кодексу України, тобто доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання). Ставка податку на доходи фізичних осіб становить 15 відсотків об`єкта оподаткування щодо доходів.
Згідно пункту 164.1 статті 164 цього Кодексу, базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.