1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 914/2033/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кролевець О.А. - головуючий, Губенко Н.М., Мамалуя О.О.,

за участю секретаря судового засідання - Черненка О.В.



за участю представників:

Позивача: не з`явився

Відповідача: не з`явився

Треті особи: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009"

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2019

(головуючий суддя Бонк Т.Б., судді Бойко С.М., Матущак О.І.)

та рішення Господарського суду Львівської області від 20.06.2019

(головуючий суддя Ділай У.І., судді Гоменюк З.П., Мазовіта А.Б.,)

у справі №914/2033/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільпо-Фуд"

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача 1) ОСОБА_1, 2) ОСОБА_2, 3) ОСОБА_3, 4) Сихівська районна адміністрація

про зобов`язання здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів,



ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог і заперечень

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Сільпо-Фуд" (далі - ТОВ "Сільпо-Фуд") звернулось до Господарського суду Львівської області із позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009" (далі - ОСББ "Червона калина 2009") про зобов`язання здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів (далі - ТПВ) з території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини, буд. 64 та території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі "Сільпо" (далі - ЗРУМ "Сільпо") ТОВ "Сільпо-Фуд", розташованого у будівлі ТРЦ "ВАМ", ТОВ Пам`ять" за адресою: м. Львів, проспект Червоної Калини, 62 на територію біля будинку № 64 по проспекту Червоної Калини, в м. Львові визначену у Генеральному плані "План благоустрою", М 1:500 будинок № 64 по пр. Червоної Калини, м. Львів та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд під № 7, господарський майданчик, площею 9,0 м.кв.

2. Позов обґрунтовано тим, що 16.04.2018 ОСББ "Червона Калина 2009" самовільно без відповідних погоджень та порушуючи Державні санітарні норми та Правила утримання територій населених місць, здійснило переміщення контейнерів для вивозу ТПВ з території біля будинку по проспекту Червоної Калини, 64 на вищезазначену територію, що порушує права позивача та третіх осіб, які користуються нежитловими приміщеннями для ведення підприємницької діяльності у ТРЦ "ВАМ", оскільки вказані контейнери розташовані від об`єктів позивача та третіх осіб на відстані меншій ніж 20 м, що суперечить вимогам законодавства.




Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Львівської області від 20.06.2019, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2019, позов задоволено частково. Зобов`язано ОСББ "Червона Калина 2009" здійснити переміщення контейнерів для вивозу ТПВ з території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини, буд. 64 та території навпроти входу у приміщення офісу ЗРУМ "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд", розташованого у будівлі ТРЦ "ВАМ",ТОВ "Пам`ять" за адресою: м. Львів, проспект Червоної Калини, 62 на іншу територію, згідно вимог чинного законодавства України.

4. Судові рішення мотивовані тим, що переміщення контейнерів з території біля будинку за ініціативи відповідача суперечить вимогам чинного законодавства України, оскільки при такому розташуванні контейнерного майданчика порушуються вимоги п.2.8 Санітарних норм, щодо відстані між територією майданчика і стінами нежитлових приміщень (позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини, буд. 64) оскільки контейнери знаходиться від зазначених будівель на відставні 4,7 м, та від території навпроти входу у приміщення офісів розташованих у будівлі ТРЦ "ВАМ" за адресою: м. Львів, проспект Червоної Калини, 62 на відстані 10,50 м, що підтверджується актом від 20.07.2018, складеним за участі представників ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області та сторін спору.

5. Крім того, контейнерний майданчик, у порушення пунктів 5.9-5.11 ДСТУ-Н Б. "Настанови з улаштування контейнерних майданчиків" та п.2.7 Державних санітарних норм та правил утримання, територій населених місць, не ізольований від об`єктів обслуговування населення, господарських дворів і магістральної вулиці смугою зелених насаджень, що порушує права позивача та третіх осіб, а тому наявні підстави для часткового задоволення позову.

Короткий зміст вимог касаційних скарг та узагальнені доводи осіб які подали касаційні скарги

6. ОСББ "Червона Калина 2009" не погоджуючись із прийнятими судовими рішеннями у справі, звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 20.06.2019 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2019 та прийняти нове рішення про відмову у позові.

7. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що:

- судами не застосовано Правила благоустрою міста Львова, затверджені Ухвалою Львівської міської ради №376 від 21.04.2011 та не враховано положення Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері здійснення господарської діяльності",

- судами не надано належної правової оцінки всім обставинам справи, висновки судів ґрунтуються на неналежних доказах у справі. Так, зазначаючи про те, що Актом від 20.07.2018, складеним за участі представників ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області та сторін спору, встановлено порушення Санітарних норм щодо такого розташування контейнерного майданчика, суди не звернули належної уваги на те, що у вказаному акті не зазначено про порушення будь-яких положень законодавства, а зафіксовано фактичне розміщення контейнерного майданчика. При цьому, судами не було взято до уваги докази, які надавались відповідачем у справі, щодо розміщення контейнерного майданчика, а саме, Генеральний план "План благоустрою" М 1:500 будинку 64 по проспекту Червоної Калини, м. Львів.

- судами порушено ст.ст. 237, 238 ГПК України, оскільки суд першої інстанції фактично вийшов за межі позовних вимог, а також у резолютивній частині рішення не зазначив, яку позовну вимоги задовольняє, а у якій відмовляє.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

8. ТОВ "Сільпо-Фуд" у відзиві на касаційну скаргу ОСББ "Червона Калина 2009", посилаючись на безпідставність доводів та вимог, викладених у касаційній скарзі, а також на те, що судами встановлено факт порушень прав позивача, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Фактичні обставини справи встановлені судами першої та апеляційної інстанції

9. Судами встановлено, що ТОВ "Сільпо-Фуд" є орендарем нежитлового приміщення в ТРЦ "ВАМ" за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини, 62.

10. 16.04.2018 ОСББ "Червона Калина 2009" здійснило переміщення контейнерів для вивозу ТПВ з території біля будинку по проспекту Червоної Калини, 64 до території навпроти входу у приміщення офісу ЗРУМ "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд", розташованого у будівлі ТРЦ "ВАМ" ТОВ "Пам`ять" за адресою: м. Львів, проспект Червоної Калини, 62.

11. 26.04.2018 позивач направив скаргу за № 372/06 на неправомірні дії по встановленню контейнерів ТПВ перед входом офісу ЗРУМ "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд", в Управління державного нагляду за додержанням санітарного законодавства ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області, Сихівську РА Львівської міської ради, ПАТ "Львівобленерго", ТОВ "Пам`ять", ТОВ "ДВ "ЕКОСВІТ" та ОСББ "Червона Калина 2009". За скаргою позивача не вчинено відповідних дій та не надано відповідей.

12. 20.07.2018 головним спеціалістом відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Львівського міського управління ГУДПСЛ у Львівській області Гармадій О.Ю., головним спеціалістом ВЖГ Сихівської РДА Фостій З.В., головним спеціалістом Сихівської РДА Кисіль Г.М., у присутності директора з адміністративної діяльності ЗРУМ "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд" Шеренговського В.М., головного юрисконсульта ТОВ "Сільпо-Фуд" Колодія О.В., голови правління ОСББ "Червона Калина 2009" Бобко В.М., члена правління ОСББ "Червона Калина 2009" Козинець Г.М. складено акт комісійного обстеження з приводу встановлення контейнерного майданчика для ТПВ на приватній території ОСББ "Червона Калина 2009", яка межує з будівлею ТРЦ "ВАМ" ТОВ "Сільпо-Фуд". У вказаному акті встановлено, що відстань від стіни будівлі ТРЦ "ВАМ" до контейнерного майданчика становить 10,50 м.

13. Вказуючи на неправомірне переміщення контейнерів з території біля будинку по проспекту Червоної Калини, 64 на територію до нежитлових приміщень позначених цифрами 11,12,14.15,16,17.18,19 за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини, буд. 64 та до території навпроти входу у приміщення офісу ЗРУМ "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд", розташованого у будівлі ТРЦ "ВАМ" ТОВ "Пам`ять" за адресою: м. Львів, проспект Червоної Калини, 62, позивач звернувся з позовом.



Позиція Верховного Суду

14. Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та доводи відзиву на касаційну скаргу, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

15. Частиною 3 статті 2 ГПК України визначено, що основними засадами (принципами) господарського судочинства є, зокрема, диспозитивність.

16. Згідно зі статтею 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

17. Звертаючись до суду, позивач у позовній заяві викладає предмет і підставу позову.

18. Предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої він просить ухвалити судове рішення. Предмет позову повинен мати правовий характер і випливати з певних матеріально-правових відносин.

19. Підставою позову є факти, якими позивач обґрунтовує свої вимоги і докази, що підтверджують позов, зокрема, факти матеріально-правового характеру, що визначаються нормами матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, їх виникнення, зміну, припинення.

20. Предмет і підстава позову сприяють з`ясуванню наявності і характеру спірних правовідносин між сторонами, застосуванню необхідного способу захисту права, визначенню кола доказів, необхідних для підтвердження наявності конкретного цивільного права і обов`язку.

21. Тобто, перш, ніж прийняти рішення, суд зобов`язаний перевірити наявність обставин (підстав), якими позивач обґрунтовує свої вимоги, їх правомірність та чи доводять вони заявлені позовні вимоги, і в залежності від встановленого прийняти рішення відповідно до вимог закону.

22. Як вказувалось, позивач звернувся до суду з позовом про зобов`язання ОСББ "Червона калина 2009" здійснити переміщення контейнерів для вивозу ТПВ на територію біля будинку № 64 по проспекту Червоної Калини, в м. Львові визначену у Генеральному плані "План благоустрою" (згідно вимог позову), з посиланням на те, що відповідачем самовільно переміщено вказані контейнери на територію до нежитлових приміщень позначених цифрами 11,12,14,15,16,17,18,19 за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини, буд. 64, навпроти входу у приміщення офісу ТОВ "Сільпо-Фуд", розташованого у будівлі ТРЦ "ВАМ", ТОВ Пам`ять" за адресою: м. Львів, проспект Червоної Калини, 62.

23. Розглянувши спір, суд першої інстанції, з яким погодився і апеляційний суд, позов задовольнив частково, зобов`язав ОСББ "Червона Калина 2009" здійснити переміщення контейнерів для вивозу ТПВ зі спірної території на іншу територію, згідно вимог чинного законодавства України. При цьому, суд посилався на те, що самовільне переміщення контейнерів відповідачем порушує вимоги п.2.8 Санітарних норм, оскільки контейнери знаходиться від нежитлових приміщень (позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини, буд. 64) на відставні 4,7 м, та від території навпроти входу у приміщення офісів розташованих у будівлі ТРЦ "ВАМ" на відстані 10,50 м.

24. Відповідно до статті 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

25. Однак, оскаржувані відповідачем до Касаційного господарського суду рішення та постанова судів попередніх інстанцій у цій справі зазначеним вимогам не відповідають, оскільки ухвалені з неправильним застосуванням до спірних правовідносин норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права. Суди не здійснили повне і всебічне з`ясування обставин, що мають значення для правильного вирішення спору у цій справі, не дослідили належним чином докази, наявні в матеріалах справи, а висновки судів ґрунтуються на неналежних та недопустимих доказах.

26. Відповідно до частин першої та другої статті 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує такі питання: чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин; чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; як розподілити між сторонами судові витрати; чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову. При ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.

27. Зазначене не було враховано судами попередніх інстанцій, у зв`язку з чим, суди попередніх інстанцій дійшли передчасних висновків про часткове задоволення позову, виходячи з наступного.

28. Законом України "Про відходи" визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, зберіганням, а також перевезенням та знешкодженням.

29. Відповідно до статті 35-1 Закону України "Про відходи" під час проектування житлових будинків передбачаються будівництво та облаштування контейнерних майданчиків для розподільного збирання і зберігання побутових відходів.

30. Вимоги, які необхідно враховувати під час проектування, будівництва та утримання контейнерних майданчиків, встановлено національним стандартом ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 "Настанова з улаштування контейнерних майданчиків", затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.10.2013 № 506 (далі - ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013) .

31. Згідно з п. 3.2 ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 контейнерний майданчик - спеціально обладнанні майданчики для розміщення контейнерів для зберігання побутових відходів із зручними під`їздами для спеціально обладнаних транспортних засобів.

32. Пунктом 4.4 ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 встановлено, що місця розміщення контейнерних майданчиків на об`єктах благоустрою населених пунктів визначаються у складі проектів будівництва житлових і громадських будівель і споруд, а для території садибної забудови - у складі проектів детальних планів цих територій..

33. Відповідно до п. 4.5 ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 контейнерні майданчики повинні бути віддалені від стін житлових будівель, майданчиків для ігор дітей та відпочинку населення на відстань не менше ніж 20 м.

34. Пунктом 5.9. ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 встановлено, що контейнерні майданчики повинні бути ізольовані від "господарських дворів" смугою зелених насаджень шириною не менше ніж 1,5 м, не повинні бути прохідними для пішоходів і транзитного руху транспорту.

35. У відповідності до п. 2.8. "Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць", які затверджені наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 № 145 (далі - Санітарні норми) контейнерні майданчики повинні бути віддалені від меж земельних ділянок навчальних та лікувально-профілактичних закладів, стін житлових та громадських будівель і споруд, майданчиків для ігор дітей та відпочинку населення на відстань не менш 20 метрів.


................
Перейти до повного тексту