1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 грудня 2019 року

Київ

справа №806/2247/16

адміністративне провадження №К/9901/16079/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: Нагірняк М.Ф., Капинос О.В., Шимонович Р.М. від 24 листопада 2016 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Іваненко Т.В., Зарудяної Л.О., Кузьменко Л.В. від 7 лютого 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом про визнання протиправної бездіяльності Міністерства внутрішніх справ України щодо не надіслання на його письмове звернення інформації про зміни у грошовому утриманні до Управління Пенсійного фонду України в Житомирській області для здійснення перерахунку пенсії з 1 січня 2016 року та зобов`язання її надіслати і зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області за умов надходження такої інформації здійснити такий перерахунок пенсії, а також про компенсацію понесених судових витрат за рахунок відповідача.



В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те, що він є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому пенсія призначена відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Позивач вважає, що відповідно до статті 63 цього Закону має право на перерахунок пенсії із урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. На думку позивача, з 1 січня 2016 року грошове забезпечення поліцейських є значно більшим, ніж грошове забезпечення з якого позивачу виплачується пенсія, так як постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 таке грошове забезпечення збільшено. На свої звернення позивач, отримав від відповідачів безпідставні відмови щодо направлення до органів Пенсійного фонду України інформації про необхідність проведення перерахунку його пенсії та щодо проведення такого перерахунку.



Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій



2. Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 7 лютого 2017 року, позов задоволено частково.



Визнано протиправну бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо неповідомлення до Пенсійного фонду України про підстави перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року.



Зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України надіслати до Пенсійного фонду України інформацію про наявність підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року.



3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988. В свою чергу порядок проведення перерахунку пенсії відповідачем дотримано не було, а бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо ненадіслання інформації про зміни у грошовому утриманні до Пенсійного фонду України є протиправною.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області звернулося із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому пенсія призначена відповідно до положень Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".



6. На звернення позивача Міністерство внутрішніх справ України в листі від 8 вересня 2016 року повідомило про відмову в направленні інформації до Пенсійного фонду України про наявність підстав для перерахунку пенсії, обґрунтувавши таку відмову тим, що постанова Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року про збільшення грошового забезпечення поліцейських Національної поліції України не може бути підставою для перерахунку пенсії позивачу, як пенсіонеру із числа колишніх працівників внутрішніх справ, так як вказана постанова прийнята до внесення змін до статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" Законом України від 23 грудня 2015 року N900-VIII, та не має зворотної дії в часі.



7. На своє звернення до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо проведення перерахунку пенсії позивач отримав письмову відповідь від 25 серпня 2016 року, в якій позивачу також було роз`яснено про неможливість проведення перерахунку по причині відсутності правових підстав та відповідної інформації про підстави для проведення такого перерахунку.


8. Не погоджуючись з такими рішеннями відповідачів, позивач звернувся до суду.


ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



9. Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області у касаційній скарзі посилається на те, що судами попередніх інстанцій невірно встановлено обставини справи та докази, наявні в матеріалах справи. Скаржник зазначає, що у Міністерства внутрішніх справ України відсутні повноваження щодо направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області інформації про наявність підстав для перерахунку пенсії, а наявна компетенція лише про повідомлення Пенсійному фонду України про виникнення підстав для перерахунку пенсії. Також зазначає, що пенсіонери з числа колишніх працівників міліції, набувають права на перерахунок пенсії вразі внесення змін до грошового забезпечення національних поліцейських, які відбулися за рішенням Кабінету Міністрів України виключно після 29 грудня 2015 року. Оскільки змін у грошовому забезпеченні працівників Національної поліції України не відбулося, видача довідки для перерахунку пенсії суперечить вимогам законодавства.



10. У запереченні на касаційну скаргу позивач, посилаючись на законність судових рішень, просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



11. Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.



12. Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону.



13. Відповідно до пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 перерахунок раніше призначених згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.



14. Постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" встановлено грошове забезпечення поліцейських.


................
Перейти до повного тексту