1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



05 грудня 2019 року



м. Київ

справа №712/8875/17

адміністративне провадження №К/9901/17343/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Желєзного І.В., Єзерова А.А.,



розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Черкаського обласного військового комісаріату

на постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 04.08.2017 (головуючий суддя Пересунько Я.В.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 03.10.2017 (колегія суддів у складі головуючого судді Ключковича В.Ю., суддів Грибан І.О., Губської О.А.)

у справі №712/8875/17

за позовом ОСОБА_1

до Черкаського обласного військового комісаріату

про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Черкаського обласного військового комісаріату, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Черкаського обласного військового комісаріату щодо неподання у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів (Міністерству оборони України) висновку щодо виплати йому одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", відповідно до Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 975 від 25 грудня 2013 року;

- зобов`язати Черкаський обласний військовий комісаріат подати розпорядникові бюджетних коштів - Міністерству оборони України такий висновок.

2. Постановою Соснівського районного суду м. Черкаси від 04.08.2017, зміненою в частині мотивів постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 03.10.2017, позов задоволено повністю.

3. У касаційній скарзі Черкаський обласний військовий комісаріат із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просило скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до архівної довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 26 вересня 2016 року, за архівними документами військової частини № 34003 встановлено, що ОСОБА_1 брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у період з 2 листопада 1986 року по 20 листопада 1986 року, АЕС, роботи біля приміщення станції: листопад 4,5,6,9; місто Чорнобиль, паромна переправа - листопад 10 (один день).

5. Згідно із довідкою № 488, виданою 10 травня 2016 року Черкаським об`єднаним міським військовим комісаріатом, ОСОБА_1 дійсно 2 листопада 1986 року направлявся на спеціальні збори в якості військовозобов`язаного Черкаським МВК для ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Період зборів 2 листопада 1986 року - 20 листопада 1986 року.

6. Відповідно до запису у військовому квитку ОСОБА_1, з 2 листопада 1986 року по 20 листопада 1986 року він виконував роботи з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в 30 кілометровій зоні Чорнобильської АЕС.

7. Витягом із протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця, захворювання колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 - так, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

8. Згідно з довідкою до акта огляду МСЕК серії 12 ААА № 205444, 18 серпня 2016 року ОСОБА_1 встановлено ІІІ групу інвалідності з 11 серпня 2016 року безтерміново у зв`язку із захворюванням, так, пов`язаним із виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

9. 22 серпня 2016 року ОСОБА_1 видано посвідчення серії НОМЕР_1 особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорія 1.

10. 29 травня 2017 року ОСОБА_1 встановлено ІІ групу інвалідності у зв`язку із захворюванням, так, пов`язаним із виконанням обов`язку військової служби з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що підтверджується довідкою до акта огляду МСЕК серія 12 ААА № 542157.

11. 30 травня 2017 року ОСОБА_1 видано посвідчення серіє НОМЕР_2, відповідно до якого він є інвалідом 2 групи та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни-інвалідів війни.

12. 15 червня 2017 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до Черкаського обласного військового комісаріату щодо призначення йому, як інваліду ІІ групи, одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та постанови КМУ № 975 від 25 грудня 2013 року, до якої додав відповідні документи.

13. Листом від 30 червня 2017 року ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні його заяви з тих підстав, що він брав участь у спеціальних зборах з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 2 листопада 1986 року по 20 листопада 1986 року, а інвалідність встановлено у понад визначений законодавством тримісячний термін, тому відсутні підстави для оформлення документів та направлення їх за належністю до Департаменту фінансів Міністерства оборони України на комісію з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової допомоги.

14. Вважаючи зазначені дії відповідача незаконними, позивач звернувся до суду.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ.

15. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Черкаський обласний військовий комісаріат не наділений повноваженнями вирішувати питання щодо призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, повноваження військового комісаріату обмежуються функціями з прийому документів та направлення їх до органу, який уповноважений приймати відповідне рішення, а ОСОБА_1 має право на отримання такої одноразової грошової допомоги.

16. Суд апеляційної інстанції окремо зазначив, що суд першої інстанції дійшов передчасного висновку про те, що ОСОБА_1 має право на отримання одноразової грошової допомоги, оскільки питання про наявність підстав для виплати відповідно до положень Порядку № 975 відноситься до повноважень комісії з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби при Міністерстві оборони України.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

17. Відповідач у своїй касаційній скарзі наголошує, що Черкаський обласний військовий комісаріат проводить оформлення документів для виплати грошової допомоги особам, які мають право на відповідну грошову допомогу, а оскільки на переконання відповідача ОСОБА_1 такого права не має, то й у оформленні йому відповідних документів йому було відмовлено.

18. Позивач відзиву на касаційну скаргу не подав.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

20. Відповідно до ч. 5 ст. 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

21. Правове регулювання відносин між державою і військовослужбовцями та членами їх сімей у сфері соціального захисту здійснюється відповідно до Закону України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-ХІІ) (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).

22. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 2011-ХІІ, дія цього Закону поширюється на військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов`язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти.


................
Перейти до повного тексту