1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 грудня 2019 року

Київ

справа №825/66/16

адміністративне провадження №К/9901/11427/18, №К/9901/11432/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шевцової Н.В.,

суддів: Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 825/66/16

за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою ОСОБА_1 та Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області

на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2016 року, прийняту в складі головуючого судді Лобана Д.В.

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 вересня 2016 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого судді Літвіної Н.М., суддів Хрімлі О.Г., Коротких А.Ю.



УСТАНОВИВ:



І. Короткий зміст позовних вимог

1. В січні 2016 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області (далі - відповідач, Управління МВС України в Чернігівській області), в якому просив:

1.1 визнати протиправним бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати позивачу коштів за несення служби у вихідні дні у сумі 1591,68 грн;

1.2 зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу кошти за несення служби у вихідні дні у сумі 1 591,68 грн;

2. На обґрунтування позову позивач зазначив, що з 04 вересня 2015 року по 03 жовтня 2015 року він був відряджений Управлінням МВС України в Чернігівській області до міста Курахове для участі в антитерористичній операції. За весь час відрядження виконував службові обов`язки включаючи вихідні дні, проте після звільнення і по теперішній час відповідач не оплатив службу у вихідні дні за час відрядження.

3. Представник відповідача проти позовних вимог заперечив з огляду те, що підставою для виплати позивачу компенсації за службу в святкові дні можуть бути лише письмові накази (вказівки) керівників органів внутрішніх справ про залучення особи рядового та начальницького складу у вихідний день до несення служби за умови наявності відповідних щомісячних табелів, якими має здійснюватися облік відпрацьованих годин служби особового складу. Однак у розпорядженні Управління МВС України в Чернігівській області відсутня інформація щодо залучення Головним Управлінням МВС України в Донецькій області Шинкаренка В.М. до несення служби у вихідні дні (відповідні накази), що свідчить, на думку відповідача, про безпідставність вимог позивача.



ІІ. Установлені судами попередньої інстанцій фактичні обставини справи

4. Наказом Управління МВС України в Чернігівській області від 06 листопада 2015 року № 416 о/с, згідно з пунктами 10 та 11 розділу ХІ Закону України "Про національну поліцію" та відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, капітана міліції ОСОБА_1 (М-187226), старшого інспектора взводу № 1 роти № 2 батальйону патрульної служби міліції особливого призначення "Чернігів" УМВС, було звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил за п. 64 "г" (через скорочення штатів).

5. Наказом Управління МВС України в Чернігівській області 338 о/с ДСК ОСОБА_1 в період з 04 вересня 2015 року по 03 жовтня 2015 року перебував у розпорядженні Головного управління МВС України в Донецькій області, що підтверджується довідкою, виданою Батальйоном патрульної служби міліції особливого призначення "Чернігів" від 25 січня 2016 року №31.

6. Позивач звертався до Управління МВС України з заявами про виплату йому грошового забезпечення за несення служби у дні щотижневого відпочинку під час відрядження в місто Курахове Марійського району Донецької області з 04 вересня 2015 року по 03 жовтня 2015 року.

7. Листами від 15 грудня 2015 року за № 9/Ш-11, № 9/Ш-15, № 9/Ш-12, № 9/Ш-13 ОСОБА_1 було повідомлено, що доплата за роботу в святкові дні для осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх прав визначена пунктом 3.7 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом МВС України від 31 грудня 2007 року № 499 "Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ". Підставою для залучення працівників ОВС до понаднормової служби чи в дні щотижневого відпочинку та святкові дні є: письмовий наказ керівника органу внутрішніх справ; графіки нарядів чергувань, затверджені керівником органів внутрішніх справ. Вищевказана виплата може проводитись на підставі табеля з кількістю відпрацьованих годин у святкові дні. У зв`язку з тим, що до УФЗБО УМВС України у Чернігівській області вказані документи не надходили, проводити позивачу виплату доплати за роботу в святкові дні та дні щотижневого відпочинку не має підстав.



ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

8. Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01 вересня 2016 року, позов задоволено частково.

8.1. Визнано протиправною бездіяльність Управління МВС України в Чернігівській області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 коштів за несення служби у вихідні дні у сумі 795 грн 84 коп.

8.2. Зобов`язано Управління МВС України в Чернігівській області нарахувати та виплатити позивачу кошти за несення служби у вихідні дні у сумі 795 грн 84 грн.

8.3. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

9. Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що відповідно до довідки роти патрульної служби поліції особливого призначення "Чернігів" від 23 травня 2016 року № 318/124/33/01/2016 позивач залучався до нарядів у вихідні дні 5, 6, 12, 13, 19 вересня 2015 року, а отже це є підставою для компенсації позивачу грошового забезпечення за роботу у вихідні дні.

9.1. Додатково суди звернули увагу, що неприйняття наказу про залучення позивача до роботи у вихідні дні так само як і не надання (неналежне складення) відповідачем табелю обліку робочого часу, відбулось не з вини ОСОБА_1, у зв`язку з чим позивач не може бути позбавлений можливості захисту визначеного законодавством права на оплату праці.

9.2. Також, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що в інший частині позовні вимоги не підлягають задоволенню оскільки, відповідно до довідки роти патрульної служби поліції особливого призначення "Чернігів" від 23 травня 2016 року № 318/124/33/01/2016 вбачається, що позивач з 20 вересня 2015 року керівництвом був відсторонений від несення служби, та він з цього дня і до дня повернення підрозділу з відрядження (03 жовтня 2015 року) не залучався до виконання службово-бойових завдань в м. Курахове, Донецької області.



ІV. Касаційне оскарження

10. Не погодившись з рішеннями суду першої та апеляційної інстанцій, позивач та відповідач подали до Вищого адміністративного суду України касаційні скарги, які зареєстровано 21 вересня 2016 року та 27 вересня 2016 року відповідно.

11. У касаційній скарзі представник відповідача посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права, та зауважує на тому, що оскільки Головним управлінням МВС України в Донецькій області не було видано накази щодо залучення позивача до несення служби у вихідні, крім того, відсутні табелі обліку робочого часу позивача у вихідні дні, підстави для виплати останньому грошового забезпечення відсутні. Також, представник відповідача посилається на той факт, що суди попередніх інстанцій помилково взяли до уваги довідку про залучення позивача нести службу у вихідні дні, оскільки довідка не є наказом, а отже не породжує обов`язку відповідача щодо виплати позивачу грошового забезпечення.

11.1. За таких обставин представник відповідача просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позовних вимог.

12. У касаційній скарзі позивач також посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права та неповного з`ясування обставин справи. Так, позивач зауважує на тому, що суди посилаючись на довідку роти патрульної служби поліції особливого призначення "Чернігів" від 23 травня 2016 року № 318/124/33/01/2016 з якої вбачається, що позивач з 20 вересня 2015 року керівництвом був відсторонений від несення служби, та він з цього дня і до дня повернення підрозділу з відрядження (03 жовтня 2015 року) не залучався до виконання службово-бойових завдань в м. Курахове, Донецької області порушили вимоги статті 17 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, затвердженого Законом України від 22 лютого 2006 року № 3460-IV (чинний на момент виникнення правовідносин), якою визначено, що рішення про відсторонення особи від виконання обов`язків викладається у вигляді наказу, а не довідки.

12.1. За таких обставин позивач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та направити справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

13. 28 вересня 2016 року та 13 жовтня 2016 року ухвалами Вищого адміністративного суду України у складі судді Штульман І.В. відкрито касаційне провадження. Витребувано справу № 825/66/16 із Чернігівського окружного адміністративного суду.

14. 11 жовтня 2016 року справа № 825/66/16 надійшла до Вищого адміністративного суду України.

15. На виконання вимог підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" "Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (набрав чинності 15 грудня 2017 року) касаційну скаргу передано до Верховного Суду.

16. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад суду: головуючого суддю Білоуса О.В., суддів Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г..

17. 30 травня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 30 травня 2019 року № 529/0/78-19 проведено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями.

18. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад суду: головуючого суддю Шевцову Н. В., суддів Уханенка С.А., Радишевську О.Р.

19. У зв`язку із не прибуттям у судове засідання 04 грудня 2019 року учасників справи, Верховний Суд протокольною ухвалою від 04 грудня 2019 року вирішив перейти до розгляду справи у порядку письмового провадження.



V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

20. Частина перша статті 19 Закону України "Про міліцію" від 20 грудня 1990 року №565-XII (чинного до 07 листопада 2015 року, далі - Закон №565-XII): форми і розміри грошового забезпечення працівників міліції встановлюються Кабінетом Міністрів України і повинні забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування якісного особового складу міліції, диференційовано враховувати характер і умови роботи, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності і компенсувати їх фізичні та інтелектуальні затрати.

21. Стаття 20 Закону №565-XII встановлено, що для працівників міліції встановлюється 41-годинний робочий тиждень. У необхідних випадках особи рядового і начальницького складу несуть службу понад встановлену тривалість робочого часу, а також у вихідні та святкові дні.

21.1. Оплата праці в надурочний і нічний час, у вихідні та святкові дні провадиться відповідно до вимог законодавства.

22. Пункт 21 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року № 114 (далі - Положення №114): для осіб рядового і начальницького складу встановлюється 41-годинний робочий тиждень. У необхідних випадках вони несуть службу понад установлену тривалість робочого часу, а також у вихідні та святкові дні. Оплата праці в понадурочний, нічний час, у вихідні та святкові дні провадиться відповідно до законодавства.

22.1. Внутрішній розпорядок в органах внутрішніх справ, а також у навчальних закладах (навчальних підрозділах), що здійснюють підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації начальницького складу Міністерства внутрішніх справ, встановлюється з урахуванням особливостей діяльності різних служб і підрозділів.

22.2. При змінній роботі (службі) і безперервному чергуванні встановлюється однакова тривалість денної, вечірньої та нічної зміни.

22.3. Особи рядового і начальницького складу зобов`язані проходити службу там, де це викликано інтересами служби і обумовлено наказами прямих начальників.

22.4. Направлення для проходження служби за межами республіки здійснюється за згодою працівника в порядку, встановленому законодавством.

23. Пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 14 вересня 1991 року №197 "Про порядок компенсації особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ за службу понад установлений законодавством робочий час, а також у дні щотижневого відпочинку та святкові дні" (далі - Постанова №197): при залученні осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, які утримуються за рахунок коштів республіканського та місцевих бюджетів, а також коштів, що надходять за договорами від міністерств, відомств, підприємств, установ, організацій і громадян, до несення служби понад установлений законодавством робочий час оплата їхньої праці за цей час провадиться у розмірах, передбачених законодавством України про працю, з розрахунку посадового окладу й окладу за спеціальним званням.


................
Перейти до повного тексту