1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



04 грудня 2019 року

м. Київ

Справа № 910/3743/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

О. О. Мамалуй- головуючий, О. М. Баранець, В. І. Студенець

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.08.2019

у складі колегії суддів: С. А. Пашкіна - головуючий, Л. П. Зубець, Л. Г. Сітайло

та на рішення господарського суду міста Києва від 12.06.2019

суддя: О. В. Чинчин

за позовом приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь"

до акціонерного товариства "Українська залізниця"

про стягнення 380 334,07 грн. штрафу



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог



Приватне акціонерне товариство "Металургійний комбінат "Азовсталь" (далі - ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь", позивач) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі РФ "Донецька залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", Залізниця, відповідач) про стягнення штрафу в розмірі 380 334,07 грн.



Позов мотивовано порушенням термінів доставки вантажу відповідно до Статуту залізниць України.



2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття



Рішенням господарського суду міста Києва від 12.06.2019 у справі № 910/3743/19, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 20.08.2019, частково задоволено позов ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь", стягнуто з АТ "Українська залізниця" на користь ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" штраф у розмірі 375 305,47 грн та судовий збір в сумі 5 629,58 грн. В іншій частині позову - відмовлено.



Судові рішення мотивовані тим, що вантаж який перевозився за залізничними накладними, Залізницею доставлено ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" за межами термінів доставки, про що свідчить календарний штемпель на залізничних накладних.



Суд першої інстанції, частково відмовляючи позивачеві в задоволенні позову вказав на те, що за залізничними накладними №№46639225, 46639282, 46640751 термін доставки вантажу був збільшений за період з 01.09.2018 по 03.09.2018, тому по вказаним накладним відсутня прострочка доставки вантажу з боку відповідача.



Судом залишено без задоволення клопотання відповідача про застосування строків позовної давності, оскільки позивачем не пропущено визначений чинним законодавством строк позовної давності.



Крім того, судом відмовлено в задоволенні заяви відповідача про зменшення розміру штрафних санкцій на підставі ч. 3 ст. 551 Цивільного кодексу України та ст. 233 Господарського кодексу України, оскільки вказана заява документально не підтверджена.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів



Не погоджуючись і з вказаними судовими рішеннями відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 12.06.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.08.2019 у справі № 910/3743/19 та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачеві у стягненні штрафу в сумі 318 586,17 грн через сплив позовної давності та зменшити розмір штрафу за несвоєчасну доставку вантажу до 5 % від обґрунтованої суми позову 61 747,90 грн - 3 087,40 грн.



Скарга мотивована невірним розрахунком штрафу, не застосуванням судами попередніх інстанцій строку позовної давності та необґрунтованою відмовою в задоволенні клопотання про зменшення розміру штрафу.



Відповідач вважає, що математично розрахована сума штрафу, заявлена в межах строку позовної давності, становить 61 747,90 грн.



Крім того, відповідач в касаційній скарзі просить задовольнити клопотання про передачу справи на розгляд об`єднаної палати.



Указане клопотання обґрунтовано тим, що у справах № 905/3245/16 та № 910/3743/19 Верховним Судом висловлено різну позицію з питань обчислення строку позовної давності за договором перевезення.



4. Позиції інших учасників справи



Позивач у відзиві просить залишити без задоволення касаційну скаргу відповідача, а судові рішення - без змін.

Позивач вказує на недоведеність відповідачем винятковості обставин, які спричинили порушення термінів доставки вантажу.



5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій



Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" до станції призначення - "Сартана" Донецької залізниці здійснено перевезення вантажів, одержувачем яких є ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь", що підтверджується залізничними накладними.



Судами встановлено, що вантаж, що прямував за залізними накладними, Залізницею доставлено ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" після закінчення встановленого строку доставки.

Календарними штемпелями на залізничних накладних, доданих до позовної заяви, підтверджується, що вантаж відповідачем доставлено позивачеві з порушенням встановленого терміну доставки, визначеного ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу.



Відповідно до розрахунку позивача загальна сума штрафу за несвоєчасну доставку вантажу становить 380 334,04 грн, у зв`язку з чим позивач звернувся з даним позовом до суду.



Судом встановлено, що за залізничними накладними №№46639225, 46639282, 46640751 термін доставки вантажу був збільшений за період з 01.09.2018 по 03.09.2018, тому по вказаним накладним відсутня прострочка доставки вантажу з боку відповідача.



Відповідач просив суд застосувати позовну давність та зменшити розмір штрафу.



6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови



Відповідно до ч. 1 ст. 313 Господарського кодексу України (далі - ГК України) перевізник зобов`язаний доставити вантаж до пункту призначення у строк, передбачений транспортними кодексами, статутами чи правилами. Якщо строк доставки вантажів у зазначеному порядку не встановлено, сторони мають право встановити цей строк у договорі.



Статтею 41 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, встановлено, що залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.



Відповідно до пп. 1.1.1 Правил обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (із змінами та доповненнями) у разі перевезення вантажною швидкістю залізниці надається термін доставки вантажу: одна доба на кожні повні та неповні 320 км щодо маршрутних відправок, та одна доба на кожні повні та неповні 200 км щодо вагонних відправок.



Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. При прийманні від відправника вантажу до перевезення раніше дня, на який призначено навантаження, термін доставки обчислюється з 24-ї години того дня, на який призначено навантаження, про що в накладній робиться відмітка в графі "Навантаження призначено на ____число _____місяць" (п. 2.1 вказаних Правил).



Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції (п. 2.9 Правил).



Відповідно до ст. 116 Статуту залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:

- 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;

- 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;

- 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.



Врахувавши вказане, здійснивши аналіз наявних у матеріалах справи доказів згідно з вимогами ст. 86 ГПК України, місцевий господарський суд, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що вантаж за наявними у матеріалах справи залізничними накладними доставлено позивачеві з порушенням терміну, визначеного ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажів, тому вимоги позивача щодо стягнення з відповідача штрафу в розмірі 375 305,47 грн за прострочення доставки вантажу є обґрунтованими.



Судом першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, правомірно відмовлено в частині стягнення штрафу за накладними №№46639225, 46639282, 46640751, оскільки термін доставки вантажу був збільшений за період з 01.09.2018 по 03.09.2018.


................
Перейти до повного тексту