1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 грудня 2019 року

Київ

справа №822/1538/16

адміністративне провадження №К/9901/10213/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Бевзенка В. М.,

Шевцової Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Кам`янець-Подільської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 серпня 2016 року (головуючий суддя - Ковальчук О. К.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2016 року (головуючий суддя - Сапальова Т.В., судді - Матохнюк Д.Б. Боровицький О. А.) у справі

за позовом ОСОБА_1

до Кам`янець-Подільської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області

про визнання протиправною бездіяльність суб`єкта владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії,



в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог



У серпні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Хмельницькій області про зобов`язання Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області провести нарахування та виплату індексації заробітної плати за період роботи з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року та компенсації втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків виплати індексації заробітної плати за період роботи з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року.



В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначила, що 12.04.2016 року звернулась до Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області із заявою щодо усунення порушення її прав на оплату праці шляхом нарахування та виплати індексації заробітної плати за період з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року. Проте, листом від 10.05.2016 року № 5229/І/22-09-05-34 відповідач відмовив позивачу щодо здійснення зазначених виплат, посилаючись на те, що індексація заробітної плати за період з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року Кам`янець-Подільською ОДПІ не нараховувалась та не виплачувалась в зв`язку з проведенням реорганізації та постійними змінами базового місяця. На думку позивача, зазначена бездіяльність відповідача є протиправною, оскільки суперечить вимогам трудового законодавства.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 серпня 2016 року, яка залишена без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2016 року, позов ОСОБА_1 було задоволено.



Зобов`язано Кам`янець-Подільську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління Державної фіскальної служби України провести нарахування та виплату ОСОБА_1 індексації заробітної плати та компенсації втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків виплати індексації заробітної плати за період роботи з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року .



Задовольняючи адміністративний позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що не може бути підставою для невиконання вимог Закону № 1282-XII та ненарахування позивачу індексації заробітної плати той факт, що кошторисом відповідача не передбачені кошти на її виплату. Також, суди відхилили, як необґрунтовані, посилання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2015 р. N 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів", якою підвищені посадові оклади державних службовців з грудня 2015 року, як на підставу для ненарахування індексації за грудень 2015 року - січень 2016 року. Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання відповідача провести нарахування та виплату компенсації втрати частини заробітної плати з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року за порушення строків виплати індексації за період роботи з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року, суди вказали на те, що основною умовою для виплати громадянину компенсації є порушення власником встановлених строків виплати нарахованих доходів (зокрема, заробітної плати, пенсії, соціальної виплати, страхових виплат). При цьому, компенсація за порушення строків виплати нарахованого доходу проводиться незалежно від вини органу, що здійснює відповідні виплати та незалежно від порядку і підстав нарахування цього доходу чи його частини: самим підприємством добровільно чи на виконання судового рішення, оскільки ці нормативні акти не містять будь-якого виключення. З урахуванням викладеного, посилаючись на рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 року № 9-рп/2013, в якому зазначено, що у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення сум індексації заробітної плати та компенсації втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати як складових належної працівнику заробітної плати без обмеження будь-яким строком незалежно від того, чи були такі суми нараховані роботодавцем, суди зобов`язали відповідача провести нарахування та виплату компенсації втрати частини заробітної плати з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року за порушення строків виплати індексації за період роботи з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)



Відповідач (далі - скаржник) у грудні 2016 року звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 серпня 2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2016 року, в якій просив їх скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити.



В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначив, що судами попередніх інстанцій не було прийнято до уваги той факт, що у зв`язку з постійними змінами базового місяця для проведення індексації, що виникали внаслідок проведення реорганізації (утворення) територіальних органів Державної податкової адміністрації України, Міністерства доходів і зборів України, Державної фіскальної служби України, індексація працівникам Кам`янець-Подільської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області у період з 01.01.2013 по 06.05.2016 не нараховувалась та не виплачувалась. Також, скаржник вказав, що кошторисами на вказані роки не було передбачено видатків на виплату індексації працівникам інспекції. Крім того, посилаючись на Закони України "Про Державний бюджет України на 2014, 2015 роки", в яких вказано про те, що положення Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" застосовуються виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, скаржник вказував на безпідставність висновків судів та неправильне застосування норм матеріального права.



Касаційна скарга не містить клопотання скаржника про розгляд справи за участі його представника.



Позивач надала заперечення на касаційну скаргу, якими просить залишити касаційну скаргу без розгляду, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 серпня 2016 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2016 року без змін. Проти доводів касаційної скарги позивач заперечувала.



Ухвалою Верховного Суду від 03 грудня 2019 року зазначену адміністративну справу призначено до розгляду.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



15 березня 2012 року ОСОБА_1 призначено в порядку переведення на посаду головного державного податкового інспектора відділу приймання та обробки податкової звітності, реєстрації та обліку платників податків управління інформації та обліку платників податків Державної податкової служби України Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області.



27 червня 2013 року у зв`язку з реорганізацією шляхом приєднання Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області Державної податкової служби до Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Хмельницької області Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області ОСОБА_1 переведено на посаду головного державного інспектора відділу забезпечення доступу до публічної інформації та організації розгляду звернень громадян, надання адміністративних та консультативних послуг управління обслуговування платників податків.



27 червня 2013 року позивачу, ОСОБА_1, присвоєно тринадцятий ранг державного службовця.



Згідно з наказом Кам`янець-Подільської ОДПІ від 05.05.2016 року № 79-0, на підставі п.1 ст.40 КЗпП України, 06.05.2016 року позивач звільнена з посади головного державного інспектора відділу реєстрації платників та електронних сервісів Кам`янець-Подільської ОДПІ.



12 травня 2016 року позивач звернулась до Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області із заявою про нарахування та виплату індексації заробітної плати за період з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року.



Листом від 10.05.2016 року №5229/І/22-09-05-534 Кам`янець-Подільська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Хмельницькій області повідомила позивача про відсутність підстав для здійснення зазначених виплат, оскільки індексація заробітної плати за період з 01.01.2013 року по 06.05.2016 року не нараховувалась в зв`язку з проведенням реорганізації та постійними змінами базового місяця для проведення індексації.



Постановою Кабінету Міністрів України №229 від 20.03.2013 року "Про утворення територіальних органів Міністерства доходів і зборів" утворені територіальні органи Міністерства доходів і зборів, шляхом реорганізації приєднання до відповідних територіальних органів Міністерства доходів і зборів територіальні органи Державної податкової служби та Державної митної служби, в т.ч. Кам`янець-Подільську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області, а постановою Кабінету Міністрів України № 311 від 06.08.2014 року Кам`янець-Подільську ОДПІ Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області реорганізовано шляхом приєднання до Кам`янець-Подільської ОДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області.



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)



Відповідно до статті 116 КЗпП України при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення.



Згідно статті 33 Закону України "Про оплату праці" в період між переглядом розміру мінімальної заробітної плати індивідуальна заробітна плата підлягає індексації згідно з чинним законодавством.



Відповідно до статті 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (далі Закон № 2017-III) індексацію доходів населення віднесено до державних соціальних гарантій, що, згідно зі статтею 19 цього ж Закону, є обов`язковими для всіх підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.



Частина 1 статті 2 Закону України від 03 липня 1991 року №1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення": індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру: <…> оплата праці (грошове забезпечення) <…>.



Частина 5 статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення": індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.


................
Перейти до повного тексту