?
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 922/414/19
Квартирно-експлуатаційний відділ м. Харкова звернувся до господарського суду з позовом до Харківської міської ради, Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Ігнатової Наталії Євгенівни, Департаменту реєстрації Харківської міської ради про:
- скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно, яким за Харківською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,0528 га та запису про право власності щодо права власності Харківської міської ради на земельну ділянку загальною площею 0,0528 га;
- скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 0,0528 га та відповідного запису про інше речове право щодо права Харківської міської ради як орендодавця на земельну ділянку загальною площею 0,0528 га.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що він згідно з Державним актом на право постійного користування землею серія від 07.07.1998 є постійним користувачем земельної ділянки, яка за цільовим призначенням відноситься до категорії земель оборони (державна форма власності) та використовується для розміщення військового містечка №48.
Судовими рішеннями частково відмовлено в позові до Харківської міської ради; скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), яким за Харківською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,0528 га та запис про право власності щодо права власності Харківської міської ради на земельну ділянку загальною площею 0,0528 га;
- закрито провадження у справі за позовом до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Ігнатової Наталії Євгенівни;
- в позові до Департаменту реєстрації Харківської міської ради відмовлено повністю.
Вказані судові рішення обґрунтовані тим, що рішеннями господарських судів, які набрали законної сили, встановлено факт приналежності спірної земельної ділянки до державної власності, тому реєстрація права власності за Харківською міською радою є незаконною у зв`язку з чим позовні вимоги в цій частині задоволено; внаслідок припинення Харківського міського управління юстиції як юридичної особи та відсутністю правонаступника провадження у справі щодо позовних вимог до відповідача-2 закрито, а оскільки позовні вимоги не стосуються речових прав відповідача-3, який не є правонаступником відповідача-2, у задоволенні позову до відповідача-3 відмовлено.
Під час розгляду даної справи суди встановили, що рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради депутатів трудящих №17/251-с від 11.07.1950 відведено КЕЧ Харківського району ділянку землі орієнтовною площею 0,5 га по АДРЕСА_3 з існуючими на ній будівлями.
Відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серії ХР-33-01-001736 від 09.07.1998, виданого на підставі рішень виконкому Харківської міської ради № 399 від 13.05.1998 та № 845 від 12.08.1998 у постійне користування Харківської квартирно-експлуатаційної частини району надано 0,4620 га землі, розташованій по АДРЕСА_3, для експлуатації та обслуговування адміністративних складських та допоміжних будівель і споруд.
У 2002 році на підставі біржової угоди № 50-02/12 договору купівлі-продажу нерухомості державним підприємством Міністерства оборони України "Укрвійськбуд" була продана адміністративна будівля літ "Е-2", загальною площею 516,3 кв.м. по АДРЕСА_3, право власності на яку в подальшому, внаслідок продажу за договорами від 03.01.2003 та від 24.04.2004, перейшло до ОСОБА_1, який за договором купівлі-продажу від 08.12.2004 передав нежитлову будівлю у спільну часткову власність.
Рішенням Харківської міської ради №180/05 від 28.09.2005 припинено право користування частиною земельної ділянки площею 0,0528 га по АДРЕСА_3, зараховано відповідну земельну ділянку до земель громадської та житлової забудови та передано її в оренду громадянину ОСОБА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "Е-2".
На підставі зазначеного рішення між Харківською міською радою та громадянином ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 02.06.2006, згідно з яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування (до 01.09.2030) земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі оборони, землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0,0528 га по АДРЕСА_3 у м. Харкові, на якій знаходиться нежитлова будівля літ. "Е-2" площею 516,3 кв м.
Наказом начальника Харківського гарнізону № 29 від 30.03.2012 за квартирно-експлуатаційним відділом м. Харкова закріплено військове містечко № 48: земельну ділянку площею 0,45 га, будівлю контори КЕЧ № 4 площею 1058 кв.м., склад № 9 та підсобні приміщення будівлі № 3 площею 34 кв.м.
Рішенням господарського суду Харківської області від 03.11.2014 у справі №922/4744/13, яке набрало законної сили, позов Харківського прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері і Центрального регіону України в інтересах Держави, в особі Міністерства оборони України та позивача, про визнання недійсним пунктів рішення та договору оренди задоволено:
- визнано недійсним п. 8.2 рішення Харківської міської ради №180/05 від 28.09.2005 у частині переведення із земель оборони до земель житлової і громадської забудови частини земельної ділянки площею 0,0528 га по АДРЕСА_3;
- визнано недійсним п. 1.4 додатку 3 рішення Харківської міської ради №180/05 від 28.09.2005 у частині припинення права користування Харківській квартирно-експлуатаційній частині району частиною земельної ділянки площею 0,0528 га по АДРЕСА_3;
- визнано недійсним п. 1.38 додатку 4 рішення Харківської міської ради №180/05 від 28.09.2005 у частині надання громадянину ОСОБА_1 в оренду строком до 01.09.2030 земельної ділянки площею 0,0528 га. по АДРЕСА_3 для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі;
- визнано недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0528 га вартістю 1163165,00 грн., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3, зареєстрований Харківською регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" у Державному реєстрі земель 02.06.2006 за №340667100125.
Після прийняття судових рішень у справі №922/4744/13, що набрали законної сили, за наслідком розгляду заяви представника Харківської міської ради від 18.06.2015, до якої подана, зокрема, архівна копія рішення Харківської міської ради №180/05 від 28.09.2005 Державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Ігнатовою Наталією Євгенівною прийнято оскаржуване рішення від 22.06.2015 10:48:50, індексний номер: 22260257, яким вирішено провести державну реєстрацію права комунальної власності за Харківською міською радою на земельну ділянку площею 0,0528 га по АДРЕСА_3 у м. Харкові, кадастровий №6310136600:02:008:0053, відкрито розділ у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстраційну справу на об`єкт нерухомого майна та в подальшому вчинено відповідний запис про право власності №10124261 від 18.06.2015, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
07.07.2015 позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління Ігнатової Наталії Євгенівни про скасування вищевказаних рішень реєстратора, як протиправних, в тому числі з тих підстав, що реєстрація відбулась після набрання зазначеними рішеннями господарських судів законної сили.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 29.09.2015 у справі №820/6992/15 за позовом позивача до державного реєстратора Ігнатової Наталії Євгенівни, третя особа: Харківська міська рада, за участі Військової прокуратури Харківського гарнізону Центрального регіону України, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21.12.2015, позов задоволено, скасовані рішення державного реєстратора від 22.06.2015 про державну реєстрацію прав за Харківською міською радою та ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,0528 га.
30.12.2015 за заявою представника позивача на підставі зазначених судових рішень у справі №820/6992/15 Державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Ігнатовою Наталією Євгенівною до Державного реєстру були внесені записи про скасування державної реєстрації прав за Харківською міською радою та ОСОБА_1.
Під час тривання судового провадження у адміністративній справі № 820/6992/15 рішенням господарського суду Харківської області від 10.10.2016 у справі №922/42/16, яке постановою Харківського апеляційного господарського суду від 17.01.2017 та постановою Вищого господарського суду України від 11.04.2017 залишено без змін, позов Військового прокурора Харківського гарнізону в інтересах Держави, в особі Міністерства оборони України та позивача, про скасування рішення та визнання договору оренди недійсним задоволено частково:
- визнано недійсним п. 19 додатку 4 рішення Харківської міської ради від 24.06.2015 №1913/15 щодо надання ОСОБА_1 . в оренду строком до 01.07.2064 земельної ділянки площею 0,0528 га за рахунок житлової та громадської забудови, які належать територіальній громаді м. Харкова для експлуатації та обслуговування торгово-офісної будівлі за літ. "Е-2" по АДРЕСА_3 у м. Харкові, переукладення та припинення договору оренди від 02.06.2006;
- витребувано з володіння Харківської міської ради та ОСОБА_1 та зобов`язано передати на користь держави в особі Міністерства оборони України за актом приймання-передачі земельну ділянку загальною площею 0,0528 га по АДРЕСА_3 у м. Харкові.
Однак постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 24.01.2019 постанову Харківського окружного адміністративного суду від 29.09.2015 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 21.12.2015 скасовано, провадження у справі №820/6992/15 закрито та роз`яснено позивачу, що справу належить розглядати в порядку господарського або цивільного судочинства в залежності від суб`єктного складу сторін; при цьому, судом касаційної інстанції зазначено, що належним відповідачем у справі за позовом про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права чи обтяження має бути особа, право чи обтяження якої зареєстровано.
В даній постанові Верховного Суду також зазначено про те, що цей спір не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки державний реєстратор, приймаючи оскаржувані рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно (право оренди на спірну земельну ділянку та право комунальної власності), не мав публічно-правових відносин саме з позивачем; прийняте рішення про державну реєстрацію стосувалося прав інших осіб, а не позивача.
Крім того, Верховний Суд у постанові від 24.01.2019 у справі №820/6992/15 дійшов висновку про те, що визнання протиправним і скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права оренди на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за третьою особою є захистом прав позивача на земельну ділянку від їх порушення іншою особою, за якою зареєстровано аналогічне право щодо того ж самого нерухомого майна.
01.02.2019 за заявою представника ОСОБА_1 та на підставі постанови Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №820/6992/15 державними реєстраторами Департаменту реєстрації Харківської міської ради поновлені оскаржувані записи про реєстрацію прав за Харківською міською радою та ОСОБА_1, що виникли на підставі оскаржуваних рішень Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Ігнатової Наталії Євгенівни.
Зазначені обставини стали підставою для повторного звернення позивача до суду з аналогічним позовом, але вже в межах господарської юрисдикції.
Розглядаючи заявлені у даній справі позовні вимоги, суди керувались Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" в редакції станом на момент прийняття оскаржуваного рішення та запису.
Так, відповідно до ст. 2 Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об`єкти та суб`єктів цих прав.
Особливості державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності було визначено ст. 4-1 Закону, що не виключає необхідності дотримання загальної процедури реєстрації речових прав.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону, державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно з абз. 7 ч. 1 ст. 16 Закону, у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов`язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.
Частинами 5, 7, 8 ст. 16 Закону встановлено, що при отриманні заяви та документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, проводиться реєстрація заяви у базі даних про реєстрацію заяв та запитів із зазначенням дати і часу реєстрації.
Державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону, державний реєстратор, серед іншого:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;
2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав;
3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи;
4) веде реєстраційні справи щодо об`єктів нерухомого майна;
8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень;
8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 01.01.2013, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно.
Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов`язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом 3 робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону, державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.