ОКРЕМА ДУМКА
Суддів Великої Палати Верховного Суду Гудими Д. А., Князєва В. С., Пророка В. В.
13 листопада 2019 року
м. Київ
у справі № 820/2283/18
провадження № 11-660апп19
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції України в Харківській області, третя особа - Ліквідаційна комісія ГУ МВС України в Харківській області, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Харківській області (далі - ГУ НП в Харківській області), третя
особа - Ліквідаційна комісія ГУ МВС України в Харківській області, у якому просив:
- визнати рішення житлової комісії ГУ НП в Харківській області щодо відмови у внесенні ОСОБА_1 до контрольного списку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, протиправним і скасувати його;
- зобов`язати внести ОСОБА_1 до контрольного списку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, який ведеться центральною житлово-побутовою комісією ГУ НП в Харківській області.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що із 17 жовтня 1989 року перебував на квартирному обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у ГУ МВС України в Харківській області. У подальшому квартирний облік ГУ МВС України в Харківській області було ліквідовано, а квартирну справу позивача передано до Харківської міської ради. Позивач звернувся до ГУ НП в Харківській області із заявою про внесення його до контрольного списку осіб, які потребують поліпшення житлових умов, однак рішенням, ухваленим на засіданні житлової комісії ГУ НП в Харківській області 16 березня 2018 року, відмовлено ОСОБА_1 у заяві.
Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 30 травня 2018 року позов задовольнив частково. Визнав протиправним та скасував рішення житлової комісії ГУ НП в Харківській області від 16 березня 2018 року щодо відмови у внесенні ОСОБА_1 до контрольного списку осіб, які потребують поліпшення житлових умов. Зобов`язав ГУ НП в Харківській області повторно розглянути звернення ОСОБА_1 про включення його до контрольних списків працівників ГУ НП в Харківській області, які потребують поліпшення житлових умов, з дотриманням вимог Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, що затверджені постановою Ради Міністрів УРСР від 11 грудня 1984 року № 470.
Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 26 липня 2018 року рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30 травня 2018 року скасував, провадження у справі закрив. Роз`яснив позивачу право на звернення з цим позовом до суду в порядку цивільного судочинства.
У касаційній скарзі ОСОБА_1 просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове - про задоволення позову.
Відповідач зазначив, зокрема, що питання, порушені ним у позовній заяві, щодо внесення його як працівника МВС України до списку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, є дискреційними повноваженнями відповідача як суб`єкта владних повноважень. Тому скаржник наголошував на тому, що спір має бути розглянутий у порядку адміністративного судочинства.
Велика Палата Верховного Суду постановою від 13 листопада 2019 року залишила без задоволення касаційну скаргу ОСОБА_1, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
Суд виходив з того, що спірні правовідносини пов`язані із захистом порушених, на думку позивача, житлових прав, тому дійшлов висновку, що цей спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки у такому випадку особа звертається до суду за захистом порушеного цивільного права, отже, спір не стосується захисту прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, а пов`язаний з вирішенням питання щодо права на житло.
Не можемо погодитися з висновками більшості колег щодо необхідності розгляду цієї справи за правилами цивільного судочинства.
Частиною першою статті 19 Цивільного процесуального кодексу України визначено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають із цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Відповідно до частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.
Пунктом 17 частини першої статті 4 КАС визначено, що публічна служба - це діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.
З огляду на визначення частини першої статті 1 Закону України "Про міліцію", відповідно до якого міліція - це державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров`я, права і свободи громадян, власність, природне середовище, інтереси суспільства і держави від протиправних посягань, поняття "публічна служба" поширюється і на службу в міліції.
07 листопада 2015 року набрав чинності в цілому Закон України "Про Національну поліцію", відповідно до пункту 15 розділу ХІ якого за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Статтею 22 Закону України "Про міліцію" було визначено, що держава гарантує працівникам міліції соціальний захист. Жила площа працівникам міліції надається місцевими радами, відповідними міністерствами та відомствами у першочерговому порядку.
Згідно з частинами першою та другою статті 96 Закону України "Про Національну поліцію" визначено, що поліцейські забезпечуються житлом на підставах і в порядку, визначених житловим законодавством. Поліцейським, які згідно із законом визнані такими, що потребують поліпшення житлових умов, житлова площа надається в першочерговому порядку.