ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 921/118/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І.С. - головуючого, Міщенка І.С., Сухового В.Г.,
секретар судового засідання - Корнієнко О.В.,
за участю представників:
Генеральної прокуратури України - Гудименко Ю.В.,
Тернопільської обласної державної адміністрації - не з`явився,
Товариства з обмеженою відповідальністю "Вуд Конекшн" - не з`явився,
Управління капітального будівництва
Тернопільської обласної державної адміністрації - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Вуд Конекшн"
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 21.01.2019 (у складі колегії суддів: Зварич О.В. (головуючий), Дубник О.П., Кравчук Н.М.)
та рішення Господарського суду Тернопільської області від 24.09.2018 (суддя Шумський І.П.)
у справі № 921/118/18
за позовом Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Тернопільської обласної державної адміністрації
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вуд Конекшн", Управління капітального будівництва Тернопільської обласної державної адміністрації
про визнання недійсним договору,
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2018 року Заступник керівника Тернопільської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Тернопільської обласної державної адміністрації (далі - Тернопільська ОДА) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вуд Конекшн" (далі - ТОВ "Вуд Конекшн"), Управління капітального будівництва Тернопільської обласної державної адміністрації (далі - Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА про визнання недійсним з моменту укладення договору від 26.01.2016, укладеного між Управлінням капітального будівництва Тернопільської ОДА і ТОВ "Вуд Конекшн" щодо реконструкції незавершеного будівництва бази Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оспорюваний договір не відповідає положенням статей 203, 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК), Закону України "Про інвестиційну діяльність", оскільки інвестиційні проекти щодо спірного об`єкта Управлінням капітального будівництва Тернопільської ОДА не розроблялися та не реалізовувалися, договір не містить домовленості сторін щодо досягнення основної мети - отримання прибутку чи досягнення соціального ефекту; вибір інвестора, з яким укладено інвестиційну угоду на об`єкт нерухомого майна належного на праві власності державі, проведено без конкурсних засад; Тернопільська ОДА (як власник об`єкта незавершеного будівництва) не уповноважувала Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА на укладення зазначеного договору, за умовами якого у власність ТОВ "Вуд Конекшн" переходить частка в об`єкті інвестицій в рахунок здійснення витрат на реконструкцію об`єкта.
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 24.09.2018, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 21.01.2019, позов задоволено.
Судові рішення мотивовано тим, що об`єкт нерухомого майна, реконструкція якого є предметом оспорюваного у справі договору, перебуває у власності держави в особі Тернопільської ОДА, і такий правовий режим зазначеного майна обмежує дії інших осіб щодо укладення договорів, предметом яких є згадане майно, без згоди органу, уповноваженого управляти майном від імені держави. На момент укладення оспорюваного договору Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА було лише балансоутримувачем нерухомого майна по вул. Текстильній 28 у м. Тернополі, без будь-яких речових прав на нього, які б визначали його повноваження, у тому числі, щодо можливості самостійно укладати правочин, предметом якого є зазначений об`єкт і за умовами якого передбачається перехід частини нерухомого майна у власність ТОВ "Вуд Конекшн", без згоди на це власника майна. Отже, за висновками судів, оспорюваний договір не відповідає вимогам законодавства, що є підставою для визнання такого правочину недійсним. При цьому суд дійшов висновку про правомірність звернення прокурора до суду з даним позовом, пославшись на порушення інтересів держави, що відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" є підставою для їх захисту прокурором.
Не погоджуючись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у лютому 2019 року ТОВ "Вуд Конекшн" подало касаційну скаргу, у якій посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Касаційну скаргу ТОВ "Вуд Конекшн" обґрунтовує, зокрема, тим, що судами попередніх інстанцій не враховано ті обставини, що матеріалами справи підтверджено наявність в Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА повноважень щодо розпорядження спірним об`єктом нерухомості на час укладення оспорюваного договору, оскільки таке майно було закріплено за ним на праві оперативного управління. Разом із тим положеннями статей 316, 319, 321, 326 ЦК, пункту 20-1 статті 6 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" на які здійснено посилання судів при вирішенні спору, не передбачено необхідності будь-якого погодження договорів. Крім того, в силу положень статті 92 ЦК у відносинах із третіми особами обмеження повноважень щодо представництва юридичної особи не має юридичної сили, при цьому товариство не знало і не могло знати про будь-які обмеження Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА на укладення оспроюваного договору.
Заступник керівника Тернопільської місцевої прокуратури та Тернопільська ОДА подали відзиви на касаційну скаргу, у яких зазначають про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні справи, тому просять залишити оскаржені судові рішення без змін.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 04.04.2019 відкрито касаційне провадження у справі № 921/118/18 за касаційною скаргою ТОВ "Вуд Конекшн" на зазначені судові рішення та призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 29.05.2019.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 29.05.2019 касаційне провадження у справі № 921/118/18 зупинено до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у справі № 587/430/16-ц.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 16.10.2019 провадження у справі № 921/118/18 поновлено та призначено касаційну скаргу до розгляду на 13.11.2019.
Тернопільська ОДА, ТОВ "Вуд Конекшн", Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА в судове засідання своїх представників не направили, хоча були повідомлені про дату, час і місце судового засідання належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення.
Ураховуючи наведене, висновки Європейського суду з прав людини у справі "В`ячеслав Корчагін проти Росії", те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд у складі колегії дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначених представників.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника Генеральної прокуратури України, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та за заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій установлено, що згідно з рішенням Виконавчого комітету Тернопільської міської ради народних депутатів від 17.02.1987 № 70 "Про закріплення земельних ділянок за організаціями міста та дозвіл на їх будівництво" за Управлінням капітального будівництва міськвиконкому закріплено земельну ділянку площею 3,5 га по вул. Текстильній під будівництво виробничо-складських баз житлово-експлуатаційного об`єднання і управління капітального будівництва міськвиконкому (пункт 12).
У подальшому рішенням Виконавчого комітету Тернопільської міської ради народних депутатів від 30.05.1989 № 276 "Про закріплення земельних ділянок за організаціями міста та дозвіл на будівництво" скасовано пункт 12 рішення від 17.02.1987 № 70 та закріплено за Управлінням капітального будівництва облвиконкому земельну ділянку площею 3,2 га по вул. Текстильній під будівництво виробничо-складської бази.
Згідно з рішенням Виконавчого комітету Тернопільської обласної ради народних депутатів від 09.10.1990 № 221 залишено за Управлінням капітального будівництва облвиконкому функції єдиного замовника з будівництва в районах області, а також спорудження і розширення об`єктів для установ обласного і міжобласного призначення в м. Тернополі; передано управлінню із розпочатих будівництвом об`єктів у м. Тернополі, зокрема базу управління капітального будівництва облвиконкому.
За змістом листа Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА від 07.06.2018 № 494/01-12 об`єкт незавершеного будівництва бази управління капітального будівництва ОДА за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28, обліковується в управлінні з 1989 року в складі незавершеного будівництва.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.11.2015 № НВ-6102017682015 земельна ділянка площею 3,2957 га, кадастровий номер 6110100000:04:004:0005, за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28 (на якій знаходиться зазначений об`єкт незавершеного будівництва), перебуває у державній власності, відноситься до земель житлової та громадської забудови, із цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель органів державної влади та місцевого самоврядування.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 12.04.2017 № 84923628, право власності на земельну ділянку площею 3,2957 га, кадастровий номер 6110100000:04:004:0005, яка знаходиться по вул. Текстильній, 28 у м. Тернополі 12.01.2016 зареєстровано за державою в особі Тернопільської ОДА (на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності у зв`язку з їх розмежуванням" від 06.09.2012 №5245-УІ), а за Управлінням капітального будівництва Тернопільської ОДА зареєстровано право постійного користування відповідною земельною ділянкою на підставі розпорядження Тернопільської ОДА від 24.12.2015 № 809-од.
Також судами установлено, що згідно з розпорядженням голови Тернопільської ОДА від 06.07.2015 № 394-од "Щодо збереження та відновлення об`єктів незавершеного будівництва", зокрема Управлінню капітального будівництва Тернопільської ОДА доручено вжити заходів щодо залучення інвестора для завершення будівництва бази управління капітального будівництва обласної державної адміністрації, введення його в експлуатацію та організації на цьому об`єкті виробництва експортно-орієнтованої продукції деревообробки.
26.01.2016 між Управлінням капітального будівництва Тернопільської ОДА (балансоутримувач) в особі начальника Кузяка В.С., що діє на підставі Положення про Управління та відповідно до розпорядженням голови Тернопільської ОДА від 06.07.2015 № 394-од, і ТОВ "Вуд Конекшн" укладено договір, за умовами якого інвестор здійснює реконструкцію об`єкта інвестицій - незавершене будівництво бази Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА, за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна, 28, а балансоутримувач зобов`язується передати у власність інвестору визначену договором частку в об`єкті інвестицій у рахунок здійснених інвестором витрат на реконструкцію об`єкта інвестицій.
За змістом пункту 2.1 договору загальний обсяг інвестицій буде визначено за результатами проведеної незалежної експертної оцінки об`єкта інвестицій та відповідно до кошторису витрат з реконструкції, отриманого у процесі виготовлення та узгодження проектно-кошторисної документації. Кошторис витрат з реконструкції підлягає узгодженню балансоутримувачем та інвестором.
Відповідно до пунктів 2.2 і 2.3 договору інвестування здійснюється інвестором шляхом оплати матеріалів та робіт третьої особи, яка безпосередньо здійснюватиме планувальні, вишукувальні, будівельно-монтажні та інші роботи по реконструкції об`єкта інвестицій. За результатами незалежної оцінки об`єкта буде встановлена його початкова вартість, яка після виконання договору дозволить провести розподіл часток між балансоутримувачем та інвестором.
У пунктах 4.1, 4.2 договору визначено, що підготовчі роботи з виготовлення та узгодження проектно-кошторисної документації, отримання дозволів та технічних умов з реконструкції об`єкта інвестицій мають бути розпочаті у строк не пізніше 01.02.2016, а реконструкція об`єкта інвестицій - не пізніше 01.02.2017 та завершена в строк не пізніше 31.12.2020.